Jesienią 1958 roku odbyły się pierwsze testy państwowe TPK, które zakończyły się marnie. Samochód zepsuł się więcej niż raz, był bardzo ciężki, ledwo utrzymywał się na wodzie nawet przy niewielkich falach, a silnikowi wyraźnie brakowało mocy. Ta porażka nie zdemoralizowała inżynierów iw 1961 roku zaprezentowali dwie nowe wersje małego samochodu - NAMI-032M z metalowym nadwoziem i NAMI-032C ze stalowo-plastikowym, która jednak nie była wystarczająco mocna. W 1962 roku w ZAZ mikro-samochód został wyposażony w nowy, mocniejszy silnik i zmodyfikowaną przekładnię z odłączaną tylną osią i tylną blokadą MR. Tam też powstała przedprodukcyjna wersja TPK ZAZ-967.
W ramach testu w 1965 roku ZAZ-967 przejechał ponad 10000 km w trudnym terenie. Tym razem wszystko przebiegło pomyślnie i postanowiono rozpocząć masową produkcję. Jednak ukraiński zakład ZAZ nie posiadał wystarczających mocy produkcyjnych, aby zmontować nowy model, więc produkcję przeniesiono do Łuckiej Fabryki Samochodów.
W 1969 roku TPK uruchomiono produkcję, ale w rzeczywistości produkcja taśmowa nigdy nie ruszyła z powodu licznych niedociągnięć i nieporozumień. Dopiero w 1975 roku do produkcji weszła zmodyfikowana wersja LuAZ-967M, która otrzymała 1,2-litrowy silnik MeMZ-967A o mocy prawie 37 KM.
LuAZ-967M był również udoskonalany niejednokrotnie - w 1978 roku otrzymał nowe urządzenia oświetleniowe, następnie poprawiono jego pływalność, a w połowie lat osiemdziesiątych zmodyfikowano jednostkę napędową o mocy 37 KM.
BIBLIOGRAFIA
https://auta5p.eu/katalog/luaz/luaz_967_01.php
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz