Translate

piątek, 6 maja 2022

#280 - UKRAIŃSKA MOTORYZACJA - LUAZ 967A AMFIBIA

 
Już w 1956 roku w Irbicie w Irbickich Zakładach Motocyklowych, produkujących słynnego Urala,

 
 podjęto prace nad budową niedużego, lekkiego samochodu terenowego. Zgodnie z założeniami pojazd miał nie tylko jeździć, swobodnie poruszać się w terenie bagiennym ale nawet pływać.
 
We współpracy z NAMI  zaczęto pracować nad nową maszyną. Rok później pojawiły się dwa projekty - wojskowy amfibia NAMI-032
 НАМИ-032 Транспортер переднего края уникальные автомобили СССР 
 
 Автомодельное бюро: НАМИ-032С 
НАМИ-032: самый маленький советский "армеец" | машина | Яндекс Дзен

i cywilny NAMI-049, który później stał się SUV - em LuAZ-969
 . НАМИ-049 "Огонек" и НАМИ-049А "Целина" 

НАМИ-049 "Огонек"
 
Oba pojazdy były mocno zunifikowane z osobowymi samochodami Zaporożec.

ŁuAZ 967 M, ZSRR 1986 (1972-1989) to  samochód bezdrzwiowy, trzyosobowy terenowy, silnik z przodu i napęd na cztery koła (4x4). Napędzany jest, chłodzonym powietrzem silnikiem widlastym (V4),  OHV, o pojemności skokowej 1198 cm³, średnica tłoka 76,0 mm, skok tłoka 66,0 mm, stopień sprężania 7,2, dwa zawory/rolki, gaźnik K127 / K133, moc 29 kW (40 KM) przy 4300 obr/min, moment obrotowy 74 Nm przy 3000 obr/min, skrzynia biegów mechaniczna czterobiegowa + przekładnia redukcyjna, prędkość maksymalna 75 km/h . Przednie hamulce bębnowe, tylne hamulce bębnowe. 
Typ 967 był pierwszym samochodem, który wyprodukował samochód Luaz.  Pojazd podlegał permanentnej modernizacji. Wraz ze zmianą modeli Zaporożca, również zmiany wprowadzano w pojazdach z Łucka.
 Ten samochód wojskowy został zbudowany w 1962 roku. Używał pakietu części i podzespołów podobnych do nowszego samochodu cywilnego z silnikami 969 ZAZ. Model 967 M był zmodernizowaną wersją, produkowaną od 1972 roku. Wozy były używane przez byłą armię NRD.

LUAZ 967 amfibia - 7011324054 - oficjalne archiwum Allegro 


Jesienią 1958 roku odbyły się pierwsze testy państwowe TPK, które zakończyły się marnie. Samochód zepsuł się więcej niż raz, był bardzo ciężki, ledwo utrzymywał się na wodzie nawet przy niewielkich falach, a silnikowi wyraźnie brakowało mocy. Ta porażka nie zdemoralizowała inżynierów iw 1961 roku zaprezentowali dwie nowe wersje małego samochodu - NAMI-032M z metalowym nadwoziem  i NAMI-032C ze stalowo-plastikowym, która jednak nie była wystarczająco mocna. W 1962 roku w ZAZ mikro-samochód został wyposażony w nowy, mocniejszy silnik i zmodyfikowaną przekładnię  z odłączaną tylną osią i tylną blokadą MR. Tam też powstała przedprodukcyjna wersja TPK ZAZ-967.

W ramach testu w 1965 roku ZAZ-967 przejechał ponad 10000 km w trudnym terenie. Tym razem wszystko przebiegło pomyślnie i postanowiono rozpocząć masową produkcję. Jednak ukraiński zakład ZAZ nie posiadał wystarczających mocy produkcyjnych, aby zmontować nowy model, więc produkcję przeniesiono do Łuckiej Fabryki Samochodów.

W 1969 roku TPK uruchomiono produkcję, ale w rzeczywistości produkcja taśmowa nigdy nie ruszyła z powodu licznych niedociągnięć i nieporozumień. Dopiero w 1975 roku do produkcji weszła zmodyfikowana wersja LuAZ-967M, która otrzymała 1,2-litrowy silnik MeMZ-967A o mocy prawie 37 KM.

LuAZ-967M był również udoskonalany niejednokrotnie - w 1978 roku otrzymał nowe urządzenia oświetleniowe, następnie poprawiono jego pływalność, a w połowie lat osiemdziesiątych zmodyfikowano jednostkę napędową o mocy 37 KM.





 LUAZ 967 amfibia - 7055963273 - oficjalne archiwum Allegro 

Wojskowa amfibia Luaz 967M (uaz gaz honker ) - 6806265934 - oficjalne  archiwum Allegro

LUAZ 967 amfibia - Opinie i ceny na Ceneo.pl  

 

 LuAZ 967 M, 1986

Luaz 967m amfibia 4x4 i koleiny w lesie - YouTube   

LuAZ 967 M, 1986

LuAZ-967 – Wikipedie  

Luaz 967 - sovětský obojživelný veterán 


Images of LuAZ 967 1st Generation 

Luaz 967 | Classified | Veteráni i veterán - Oldtimers - Historická vozidla  



BIBLIOGRAFIA

https://auta5p.eu/katalog/luaz/luaz_967_01.php

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz