ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Historia i opis pojazdu
Po zakończeniu II Wojny Światowej na terenach okupowanych przez ZSRR znajdowało się wiele nowoczesnych firm motoryzacyjnych. DKW (Zschopau), Horch (Zwickau) , VOMAG (Plauen), BMW (Eisenach), STOEWER (Szczecin), FRAMO (Chemnitz), Traugott (Koszalin), itd.
Na bazie tych firm, o ile nie zostały rozkradzione, spalone lub po prostu celowo zburzone (VOMAG). powoli odradzał się niemiecki przemysł motoryzacyjny. Pisałem wielokrotnie o sprycie i ofiarności niemieckich robotników i inżynierów, starających się ocalały z wojennej pożogi przed hordami sowieckich złodziei.
Zniszczony kraj potrzebował w pierwszej kolejności ciężarówek. Tak powstał pierwszy Lkw Horch H3 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3-ifa-h3.html .
Gdy fabrykę w Zwickau opuszczał ostatni z tych pojazdów do produkcji wchodził już nowy model Horch H3A https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html .
Jednocześnie z nim uruchomiono produkcję wizualnie podobnych, lecz większych i bazujących na technologi VOMAG samochód Horch H6 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h6-ifa-h6.html
oraz terenowy sześciokołowy IFA G5 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html
Po nich dołączył średni, całkiem już dojrzały konstrukcyjnie Horch S4000. Samochód bardzo popularny, znany i ceniony w wielu krajach świata.https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sachsenring-s4000-4000-1.html
W tym samym czasie w zakładach Phänomen w Zittau wznowiono produkcję lekkich ciężarówek Phänomen 1500 a następnie Granit 27. https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/auto-story-phanomen.html .
Następnym modelem był Garant.
Wszystko to były konstrukcje pamiętające okres wojny lub nawet czasy jeszcze wcześniejsze. W Zittau wprowadzono więc do produkcji nowe auto pod marką ROBUR. Niedługo będzie o nim doś obszerny felieton.
Dziś chcę wam opowiedzieć o nowym samochodzie z Ludwigsfelde. IFA W50 / L60.
Pod koniec 1959 roku w fabryce Ernst Grube w Werdau rozpoczęły się prace nad następcą pojazdu ciężarowego IFA S4000-1. W 1961 roku powstał prototyp W45,
który odpowiadał w dużej mierze seryjnej wersji W50.
Ze względu na plan, który zakładał produkcję wielkoseryjną, 21 grudnia 1962 r. Rada Ministrów Niemieckiej Republiki Demokratycznej podjęła decyzję o budowie fabryki i uruchomieniu produkcji w Ludwigsfelde.
W czerwcu 1964 roku położono kamień węgielny pod tłocznię, a 1 lipca 1965 roku w nowo wybudowanej fabryce VEB IFA ruszyła produkcja W50 (od Werdau).
17 lipca 1965 roku z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz W50, którego do końca roku wyprodukowano 855 sztuk. Samochód produkowano w wielu wersjach m.in. skrzyniowej, wywrotka, nadwozie pod zabudowę, militarnej, strażackiej, dźwig, wóz spedycyjny, podwójna kabina, cysterna, meblowóz i wiele innych. Na potrzeby sektora rolniczego stworzono wersję W50 LA/Z wyposażoną w wał transmisyjny do napędu maszyn żniwnych. Pojazd występował w dwóch rodzajach napędu: tylnym i AWD, który dostał oznaczenie W50 LA.
Na podwoziu W50 stworzono też zamiatarkę KM 2301 (Kehrmaschine). W pojazdach stosowano czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 6,6 l i mocy 110 KM, którego moc w 1967 roku została zwiększona do 125 KM.
W 1986 roku powstała rekordowa liczba egzemplarzy – 32 516. Od 1972 do 1979 roku trwały prace we współpracy z ROBUR nad prototypami L60, które charakteryzowały się nową, kanciastą kabiną.
Z powodów ekonomicznych i politycznych pojazdy nie weszły do produkcji seryjnej. W50 produkowany w 60 wariantach i 240 wersjach wyposażenia eksportowano m.in. do wielu krajów Europy, Azji i Ameryki Południowej. Często można zobaczyć ten samochód na zdjęciach i filmach w roli mobilnego transportera rewolucji proletariackiej w Afryce. W latach 80. eksportem było objęte 70% produkcji.
W 1987 roku pojawiła się zmodernizowana wersja L60 (od Ludwigsfelde). Charakteryzowała się silnikiem sześciocylindrowym 9,2 l o mocy 180 wychylaną kabiną do przodu, przeprojektowaną deską rozdzielczą, kosmetycznymi zmianami kabiny oraz nowymi osiami.
Jednak L60 ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję nie zdobył uznania klientów w NRD. Po zjednoczeniu Niemiec pojazdy z fabryki w Ludwigsfelde nie mogły w żaden sposób konkurować z nowoczesnymi konstrukcjami z zachodu, a dodatkowo fabryka popadła w problemy finansowe i w sierpniu 1990 roku zakończono produkcję modelu L60 liczbą 20 289 egzemplarzy. 17 grudnia 1990 roku zakończono produkcję modelu W50 liczbą 571 789 egzemplarzy, co daje łącznie 592 078 sztuk W50 i L60.
W efekcie współpracy z koncernem Daimler w dniu 3 maja 1990 roku stworzono prototyp IFA 1318, który był bliźniaczą odmianą ciężarówki Mercedes LK, jednak z podzespołami z modelu L60. Niestety nie wszedł on do produkcji.
A teraz odpowiedź dlaczego w tytule użyłem przymiotnika "wybuchowe". Otóż IFA W50 jest chyba jedynym na świecie pojazdem przy produkcji którego używano materiałów wybuchowych. Produkowane tradycyjną metodą obudowy przekładni mostów napędowych nie wytrzymywały obciążeń i pękały. Było to przyczyną wielu strat związanych z koniecznością napraw gwarancyjnych. Metoda wybuchowa polegała na tym że w wstępnie przygotowanym elemencie umieszczano ładunek wybuchowy a następnie całość wkładano do odpowiedniej formy. Ciśnienie wywołane eksplozją powodowało nadanie właściwego kształtu. W efekcie wyrób okazał się bardzo trwały i niezawodny.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
BIBLIOGRAFIA
https://bezpiecznapodroz.org/2017/01/08/ifa-w50/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz