Translate

sobota, 10 grudnia 2022

#356 - CITROEN AXEL - Rumuński bliźniak Oltcita

   

 Kryzys energetyczny z 1974 roku doprowadził do spadku sprzedaży nowych samochodów i Citroën, podobnie jak inni producenci samochodów, postanowił rozszerzyć swoją działalność na nowe rynki. Szukano nowych rynków zbytu. Szczególnie firmy francuskie były w tym aktywne. Intensyfikowano sprzedaż i produkcję samochodów w Afryce, tradycyjnie już powiązanej z francuskim przemysłem samochodowym. To jednak ciągle było mało. Uwagę skupiono na krajach bloku socjalistycznego. Montownie Renault (Revoz), Citroena (Cimos) i Peugeota w Jugosławii, potencjalna możliwość produkcji w Czechosłowacji (BAZ) i ZSRR (AZLK Moskwicz) – takie rozwiązanie gwarantowałoby dostęp do szerokiego rynku bez narażania się na cła importowe. Co prawda doświadczenia bułgarskie nie napawały nadzieją, postanowiono jednak spróbować. Citroen Visa i Axel. Dalecy krewni w porównaniu

Tym bardziej że rumuński rząd od jakiegoś czasu poszukiwał licencji na małolitrażowy samochód popularny. Rumuni widzieli sukcesy jakie odniosła Polska produkująca Polskiego Fiata 126p, Jugosławia i jej Zastava 750 oraz Yugo Koral, niemiecki Trabant 601 czy radziecka VAZ 1111 Oka. Też chcieli uszczknąć dla siebie kawałek z tego tortu. Citroen Visa i Axel. Dalecy krewni w porównaniu

Zaoferowano szerokie wsparcie technologiczne i finansowe dla kilku różnych producentów pojazdów (Citroën, Renault i Volkswagen).


 

 

 Citroën zaproponował Projet TA, Citroën Projet Y, Projet TA and Projet VD Citroën Projet Y, Projet TA and Projet VD Citroën Projet Y, Projet TA and Projet VD

Renault zaproponowało model 14Renault 14 • Dane techniczne • AutoCentrum.pl,

 a VW zaoferował jeszcze nie wprowadzonego na rynek Golfa.  

Po pewnym czasie Volkswagen wycofał się pozostawiając pole do działania francuzom. Po trzynastu miesiącach żmudnych negocjacji, w lipcu 1976 roku umowa została sfinalizowana i powstała nowa marka: Oltcit – „Olt” od rumuńskiej prowincji Oltenia i „Cit” z Citroën. Vergeten auto #61: Citroën Visa en Axel | Autofans

Projekt otrzymał błogosławieństwo Słońca Karpat i jego żony.

 

Nicolae Ceausescu : biografia i życiorys, 1 książka, 5 ciekawostek, wzrost,  znak zodiaku

 Rząd rumuński posiadał 64% udziałów, a Citroën pozostałe 36%, za które zapłacił 500.000.000 franków. Citroën dostarczył technologię i niektóre części, których nie można było pozyskać w Rumunii. Firma przeznaczyła 40% produkcji na eksport do Francji, Austrii, Holandii, Belgii i Włoch. Ze swojej strony Oltcit sprzedawał samochód w Rumunii, krajach RWPG i Ameryce Łacińskiej. Reżim Ceausescu nalegał, aby ze względów finansowych i konieczności płacenia w dewizach 40% wszystkich komponentów pochodziło z Rumunii, a dodatkowo Citroën był zobowiązany do zakupu innych rumuńskich produktów w twardej walucie, które mogli eksportować i sprzedawać poza Rumunią. Nim Projet TA wszedł do produkcji, uległ wielu modyfikacjom, które miały na celu obniżenie kosztów produkcji i serwisowania m.in. został pozbawiony drugiej pary drzwi bocznych, zwiększono prześwit i wprowadzono modyfikacje układu zapłonowego aby ułatwić jego pracę w niskich temperaturach. 

 Citroen Axel 11R 12TRS French market 1987 original sales brochure | eBay Citroen Axel Brochure 1986 NL - Veikl

Pomimo podobieństwa Oltcita do Citroëna Visa, posiadał on inną płytę podłogową oraz silniki. Były to zdecydowanie dwa różne samochody i niewiele ich części było wzajemni wymiennych.

Produkcja seryjna samochodu Oltcit Club rozpoczęła się w roku 1982. Pierwsze samochody zmontowano z francuskich części. W roku 1987 udział części francuskich stanowił jeszcze około 60%, lecz w roku 1989 uległ znacznemu zmniejszeniu, wskutek zastosowania w samochodach Oltcit rumuńskiej 4-biegowej skrzyni przekładniowej zamiast dotychczas stosowanej skrzyni produkcji francuskiej.

Stylistyka tego 3-drzwiowego hatchbacka odpowiadała ówczesnym standardom i mogła się podobać. Jednakże zastosowane silniki (mimo ich sprymityzowania) były bardzo wrażliwe na jakość materiałów (oleje silnikowe) oraz zaniedbania w obsłudze, co powodowało, że większość z nich była głośna z powodu zużywających się szybko elementów rozrządu. Dzięki niewielkiej masie własnej samochód w swej najmocniejszej wersji rozpędzał się do 160 km/h. 

Nie chcę tu więcej pisać o Oltcicie. Pisałem o nim niedawno w osobnym felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/oltcit-club-zmarnowany-potencja.html

 1985 Belgian Citroën Axel brochure

Do sprzedaży trafiły trzy modele: Oltcit Spécial zasilany silnikiem o pojemności 652 cm3 znanym z modelu 2CV/Visa oraz Oltcit 11 R i 11 RL napędzany silnikiem G11/631 (1129 cm3) stosowanym przez Citroena w modelu  GS(A).

 

 Na rynku zachodnim oferowany był pod nazwą Citroën Axel i występował początkowo w jednej odmianie z silnikiem 1129 cm3, a po pewnym czasie dołączył do niego model 12 wyposażony w silnik o pojemności 1299 cm3 (G13/625). Niestety, opóźnienie w rozpoczęciu produkcji oznaczało, że był to już samochód przestarzały w momencie wprowadzenia na rynek, a ponadto konkurował z wewnętrzną konkurencją, co niestety rzadko kiedy wychodzi na dobre.  

Były to Citroen Visa,Citroën Visa – Wikipedia, wolna encyklopedia 

Citroen  LN,Citroen LN (1976-1979) - Zdjęcia - Motoryzacja w INTERIA.PL 

 Cirtoen  LNA,  Citroën LNA 

Peugeot 104 Peugeot - 104 L 4p - 1975 - NO RESERVE - Catawiki 

i Talbot Samba.Talbot - Samba cabriolet 1.4 - 1982 - Catawiki 

La Talbot Samba de mon père : Cazé, Christian: Amazon.co.uk: Books

W palecie pojazdów oferowanych przez PSA Citroen Axel nie miał lekko. Pomimo najniższej ceny, niewiele wyższej niż Citroen 2CV, trudno mu było znaleźć nabywców. Winę za ten stan rzeczy ponosił niestety, rumuński producent. Nie pomała ładna sylwetka. Zewnętrznie Oltcit nie wyróżniał się zbytnio spośród współczesnych mu modeli innych marek. Dopiero po otwarciu drzwi oczom ukazuje się niespotykana, kosmiczna wręcz, deska rozdzielcza z jednoramienną kierownicą oraz przełącznikami rozmieszczonymi w tak zwanych satelitach. Jest to jedna z wersji (pozostałe pojawiły się w Visa, CX oraz BX) rozwiązania PRN zaproponowanego przez Michela Harmanda 

 Citroën Xenia - futurystyczny projekt sprzed 40 lat - Francuskie.pl -  Samochody. Dziennik Motoryzacyjny.

Kierownica obsługiwana bez odrywania rąk

 Car Brochure Addict on Twitter: "@Stephen59845260 The Oltcit was always  intended for export and went to France and a few other EU markets as the  Citroën Axel - a low-priced addition toCitroen Axel Brochure 1984 NL - Veikl


 Silniki przejęte z innych modeli koncernu PSA trafiły pod maskę Oltcita/Axela i oferowane były początkowo z czterobiegową skrzynią dostarczaną przez francuzów , a następnie, również ze skrzynią czterobiegową produkowaną w Rumunii  oraz pięciobiegową w modelu 12 TRS. Silnik G11 o przeciwsobnym układzie tłoków chłodzony był powietrzem, co eliminowało koszty związane z układem chłodzenia. Niestety jakość produkcji wpływała znacząco na trwałość tej jednostki – największą bolączką były wycierające się krzywki wałków, co powodowało, że stawały się bardzo hałaśliwe. Samochód wyposażono w korbę (będącą jednocześnie korbą podnośnika oraz kluczem do kół) do rozruchu silnika w przypadku problemów w niskich temperaturach.

Układ hamulcowy w porównaniu do ówczesnych modeli był znacznie wydajniejszy – zastosowano hamulce tarczowe na obu osiach. Przednie tarcze wentylowane zostały umieszczone przy skrzyni biegów, wraz z hamulcem pomocniczym. Sposób w jaki dostarczano pojazdy do punktów sprzedaży w Polsce przyczynił się do powstania legendy o drewnianych/wiórowych klockach hamulcowych – auta transportowano z wyjętymi klockami, a w ich miejsce wkładano kawałki drewna, aby zabezpieczyć tłoczki przed zbytnim wysunięciem.

Zawieszenie Axela/Oltcita było niezwykle miękkie, co wynikało z jego budowy – z tyłu zastosowano wleczone wahacze, poziome amortyzatory oraz dwa drążki skrętne bez łącznika, natomiast z przodu umieszczono pojedyncze pióro resora poprzecznego, do którego zamocowano również drążki skrętne połączone ze skośnymi podwójnymi wahaczami działającymi niezależnie.

Citroen Axel


Mało znanym faktem jest istnienie hybryd, które ukazują kreatywne podejście koncernów samochodowych w Rumunii – mowa tutaj o dwóch mało znanych modelach: Olda oraz Aro 16.

Ten pierwszy, to mariaż Dacii i Oltcita, który powstał w 1985 roku jako oferta dla… Kanady. Człowiekiem stojącym za projektem był Simion Săpunaru, dyrektor generalny fabryki Piteşti w latach 1979-1987.Un om esenţial pentru uzina Dacia a ieşit de pe scena vieţii toastând  pentru viaţă - Jurnalul de Arges Olda została zaprezentowana na Toronto Motor Show w 1985 roku. Była swoistą mieszanką Oltcita 12 TRS i Dacii, uzyskaną poprzez zamontowanie silnika 1400 cm3 i skrzyni pięciobiegowej z Dacii w Oltcicie. Jedyną modyfikacją nadwozia były podwójne reflektory znane z dacii oraz kierunkowskazy boczne- poza tym jedynie pas z napisem Olda na boku pojazdu sugerował, że widzimy coś innego niż Oltcita. Tak przygotowane 4 testowe egzemplarze popłynęły do Kanady. Niestety problemy z uzyskaniem zgodności z oficjalnymi normami spalin spowodowały, że mimo podpisania umowy na wstępną produkcję 5000 sztuk, ta nigdy nie nastąpiła. Jedyny ślad, który pozostał po tym modelu to kilka zdjęć, a prototypowe modele skończyły swój żywot na złomie w Kanadzie.

Olda

Dacia x Oltcit: OLDA, mașina hibrid românească pe care o voia Canada

O ARO 16 pisałem w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/12/auto-story-aro-16-jeszcze-jedno.html

Oltcit Club - Niechlubna legenda Karpat - Strona 3 z 3 - Radio Bezpieczna  Podróż


Produkcja pojazdu pod nazwą Citroën Axel trwała od lipca 1984 do czerwca 1990 roku. Różniły się one od samochodów Oltcit Club przede wszystkim zastosowaniem zespołów wyłącznie francuskiej produkcji oraz plastikowych zderzaków, odchylanych tylnych szyb i ozdobnych listew we wszystkich wersjach. Ponadto większość modeli była oferowana z felgami aluminiowymi i oponami prod. francuskiej. 

 Citroen Axel Brochure 1986 NL - Veikl Citroën Axel - moteur 1130 et 1300 cm3: Amazon.co.uk: Etai: 9782726845912:  Books

Niestety fatalna jakość rumuńskich Citroenów sprawiły ż Citroen po prostu porzucił swoją inwestycję. Duże znaczenie miała też niestabilność polityczno ekonomiczna w Rumunii oraz nieprzewidywalność sytuacji wewnętrznej po obaleniu komunistycznej dyktatury. Pojazdy Axel wyprzedano a te których nie udało się sprzedać zezłomowano (podobno).

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Ilustracja 


BIBLIOGRAFIA

http://www.citroenet.org.uk/prototypes/projet-y-ta-vd/projet-y.html

https://francuskie.pl/citroen-z-rumunii-czyli-historia-niezwyklego-przedsiewziecia-rezimu-ceausescu-oltcit-i-jego-sekrety/  

https://francuskie.pl/citroen-z-rumunii-czyli-historia-niezwyklego-przedsiewziecia-rezimu-ceausescu-oltcit-i-jego-sekrety/ 

 
 
 Archief – citrovisie

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz