Translate

niedziela, 19 listopada 2023

#468 - IKARUS 31 / 311 / 321

 

 

 
Ikarus 31 był produkowany od 1956 do 1959 roku. Jego wersją rozwojową był Ikarus 311 produkowany w lat6ach 1957 do 1973.
 
  File:Ikarus 31 or 311 Works Bus, Rübeland , DDR May 1990.jpg Ikarus 311 z NRD
 
Powstał na bazie wprowadzonego na rynek w 1948 roku Ikarusa Tr 3.5, uznawany za pierwszy w bloku wschodnim produkowany masowo autobus z samonośnym nadwoziem.  
 Typ Tr5-Tr3,5 - Oldikarus 
Ikarus Tr5
 
Zastosowaną jednostką napędową był chłodzony wodą 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z komorą wirową typu D-413 firmy Csepel na licencji austriackiej firmy Steyr o pojemności skokowej 5322 cm3 wraz z ręcznie przełączaną, częściowo zsynchronizowaną pięciobiegową skrzynią biegów.  
 Ikarus 31-311 - Gyártás és Változatok - Oldikarus
Silnik dawał moc 63 kW (85 KM). Umieszczony był z przodu i napędzał tylną oś pojazdu za pośrednictwem dwuczęściowego rurowego wału kardana z trzema przegubami igiełkowymi. Dzięki tej jednostce napędowej Ikarus 31 osiągał prędkość maksymalną 75 km/h.  
Jego następca, Ikarus 311 posiadał udoskonalony silnik Csepel D-414 o zwiększonej pojemności skokowej do 5517 cm3. Moc wzrosła do 70 kW (95 KM), prędkość maksymalna wynosiła aż 78 km/h. 
 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

 Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi ona tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji. 

buycoffee.to/meskibigos

 

 Podwozie zbudowano konwencjonalnie. Silnik umieszczono z przodu, jak w ówczesnych ciężarówkach. Na zespole podłogowym umieszczono samonośne nadwozie autobusu. W podwoziu zastosowano sztywne osie na resorach piórowych z amortyzatorami teleskopowymi.  
 
Przy masie własnej 5,4 t dopuszczalna masa całkowita wynosiła 8,7 t. Hamulec hydrauliczno-pneumatyczny działał na wszystkie koła i był uzupełniony mechanicznym hamulcem postojowym. Ikarus 311 miał masę własną 5,95 t, dopuszczalną masę całkowitą zwiększono do 9,37 t.  
  
Ikarus 311 w Indonezji



Przedział pasażerski w Ikarusie 31 oferował miejsce na 24-36 miejsc siedzących i 16 miejsc stojących, a w Ikarusie 311 na 20-35. Oprócz fotela kierowcy, po prawej stronie silnika znajdowało się miejsce dla pasażera. W ciągu długiego okresu produkcyjnego wyprodukowano różne warianty nadwozia o różnej liczbie siedzeń. Niektóre autobusy były budowane jako autokary i miały boczne okna dachowe. Drzwi pasażera były obsługiwane ręcznie i otwierane na zewnątrz.  
 
Niektóre pojazdy miały również pneumatycznie otwierane drzwi składane. Ze względu na umiejscowienie silnika nad przednią osią, przednie drzwi pasażera umieszczono za przednią osią. Takie rozwiązanie sprawiło, że autobus tylko częściowo nadawał się do jednoosobowej eksploatacji w ruchu miejskim.  
 
NRD importowała autobusy od 1956 do 1973. We wrześniu 1988 w NRD nadal istniało 156 Ikarusów 31 i 198 Ikarusów 311. Do użytku w krajach o ruchu lewostronnym dostępna była również wersja Ikarusa 311 z kierownicą po prawej stronie, znana jako Ikarus 321. Były to wówczas m.in używane w Sudanie.
 
  
Ikarus 321 w Sudanie
 
 

 

 

W 1955 i 1956 roku nowe modele (Ikarus 620, 630 i 31) rozpoczęto sprzedawać w Chinach, Birmie oraz w Egipcie. W 1962 roku Ikarus sprzedał za granicą 8000 autobusów.

Ikarus 311, razem z dwoma ciężarówkami Csepel i Autobusem Ikarus 620 wziął też udział w słynnym afrykańskim rajdzie promocyjnym. Pisałem o nim w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2023/05/412-ikarusami-przez-afryke.html

Następcą modelu 311 był Ikarus 620 / 630. 

 Ilustracja


BIBLIOGRAFIA

https://itthonrolhaza.hu/a-magyar-ipar-remekei-ikarus-321-allolampas-trambusz-menni-indonezia/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ikarus_620 

https://oldikarus.hu/ikarus-31-311-gyartas-es-valtozatok/

 

 

Jęśli jesteście zadowoleni to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

 

2 komentarze:

  1. wspaniale fakty z zinteresowaniem to zobaczlem dziekuje............

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. serdecznie dziękuję. Zachęcam do stałego śledzenia mojego bloga. Nie wszystkie felietony są publikowane na grupach FB. Czasem trzeba po prostu zajrzeć na bloga. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń