Translate

niedziela, 19 listopada 2023

#469 - Jensen Kilka słów o marce

Ilustracja 

fot.  https://pl.wikipedia.org/wiki/Jensen_541R

Gdy czytamy o samochodzie marki Jensen, przed oczami staje nam słynny Jensen Interceptor. Pierwszy seryjny samochód klasy GT z napędem na 4 koła i układem ABS. Gdy jednak lepiej zgłębimy historię tej marki to okaże się ona niezwykle bogata i interesująca. 

Jensen Motors Ltd. — brytyjska firma, producent samochodów samochodów sportowych w okresie od 1934 do 1976 roku. 

 

Jensen 541 Prototype (featuring aluminum bodywork) 

W 1927 roku bracia Richard i Alan Jensen pragnęli mieć samochody trochę inne niż te które oferowali ówcześni producenci. Zbudowali więc sobie,na własny użytek, swoje pierwsze sportowe nadwozie. Podwozie pochodziło z Austina 7. 

Następnie, począwszy od 1929 r., pojawiła się seria podobnych nadwozi dla standardowego Avona, nazwanych na cześć nadwozi New Avon w Warwick. Podjęli też  współpracę z dealerem Wolseley Patrick Motors z Birmingham w 1930 roku, ale trwała ona tylko rok. W tym czasie powstał Patrick-Jensen, samochód sportowy oparty na podwoziu Wolseley Hornet. 

 Kolejną konstrukcją był Jensen-Ford V8 Shooting Brake (ok. 1936)  

undefined

W 1936 roku bracia przejęli firmę produkującą nadwozie W.J. Smiths & Sons po swoim zmarłym pracodawcy i przemianowali ją na Jensen Motors.

 undefined

 Pierwszym projektem był ponownie sportowy tourer na standardowym podwoziu Avon.  

 Avon (Jensen) Special

Projekt spodobał się osobom odpowiedzialnym w Standard Mobile, więc pojawiło się więcej kopii. Wykorzystano także inne podwozia, takie jak Wolseley Hornet czy amerykański Ford V8. Wczesny projekt podwozia Forda był projektem jednorazowym dla aktora Clarka Gable’a, z którego w 1936 roku na zlecenie Edsela Forda wywodzi się kilka samochodów Jensen-Ford.  

 Clark Gable – Wikipedia, wolna encyklopedia Clarka Gable

W latach poprzedzających II wojnę światową Jensen budował w małych seriach sportowe, przeważnie otwarte nadwozia do kilku popularnych modeli: Morris Minor, Eight, Ten and Twelve, Wolseley Fourteen oraz dla Forda, oprócz wspomnianego V8, także dla Osiem i dziesięć.  

Jensen nie stronił też od budowy nadwozi dla ciężarówek.

 undefined 

JNSN LKW-Karosserie von Jensen

W tamtym czasie Jensen był jednym z odnoszących największe sukcesy konstruktorów nadwozi w Wielkiej Brytanii. Do jego konkurentów zaliczały się Maltby's oraz Thrupp & Maberly, choć ten ostatni był powiązany z grupą Rootes. Produkcje jednorazowe odbywały się na podwoziach Delage i Star. Jensen zbudował także nadwozie monoposto do samochodu wyścigowego opartego na MG C-Type dla kierowcy wyścigowego Ronalda T. „Ronniego” Hortona.

  233 MG C Type Montlehery Midget (1932) | MG C Type Montleher… | Flickr 

W tym czasie Jensen stworzył także serię zabudów do samochodów ciężarowych i autobusów. Nawet po drugiej wojnie światowej nadal budowano seryjne nadwozia dla firm trzecich, takie jak niektóre 12-konne kombi Lea-Francis „Woodie”,

 1949 Lea-Francis 14 hp Woodie delivery van Registration no: ENJ 923 Chassis no: 3776 This handsome vehicle is suitable for many types of transport 

 Austin A40 Sports (jako mniejszy model siostrzany technicznie identycznego coupé Jensen Interceptor)Austin A40 Sports road test - Classics World 

 Austin A40 Sports

 oraz karoserie dla Austin-Healey 3000.


undefined

 

Własne samochody Jensen 3,5-litrowy typ S z 3-pozycyjną głowicą opuszczaną Coupe (kabriolet) z 1938 r. Ponadto zbudowano także niewielką liczbę własnych pojazdów. Pierwszą z nich nazwali Białą Damą. Prototyp ten z samodzielnie zaprojektowanym podwoziem, sterowanym z boku silnikiem Ford V8 i skrzynią biegów Forda otrzymał bardzo eleganckie nadwozie typu tourer zbliżone do modelu produkcyjnego.  undefined
 
On nadal istnieje.  
 
Pierwszy Jensen został ostatecznie zaoferowany w 1936 roku z nieco zmodyfikowanym podwoziem Forda jako silnik o pojemności 3,5 litra (zwany także typem S od pierwszej litery numeru podwozia).  
 
Był dostępny jako coupe z opuszczaną kabiną (kabriolet), otwarty tourer (otwarty, czterodrzwiowy czteromiejscowy samochód z wyciętymi przednimi drzwiami i przednią szybą również dla pasażerów z tyłu oraz awaryjnym dachem) oraz jako Continental Touring Limuzyna ( limuzyna).  
 
Od 1937 roku dodano 2,2 litra z mniejszą wersją tego V8. Ford podał moc 85 KM (63,4 kW) przy 3800 obr./min dla większego V8 (3622 cm3) i 60 KM (44,7 kW) przy 3500 obr./min dla mniejszej edycji (2227 cm3). 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

 Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji. 

buycoffee.to/meskibigos

 

 
W 1938 roku Jensen pokazał nieco większy 4 1/4-litrowy typ H na targach motoryzacyjnych Earl's Court w Londynie. W tym modelu podwozie Forda zostało dodatkowo wzmocnione i wydłużone z przodu, aby pomieścić sterowany od góry ośmiocylindrowy silnik rzędowy Nash o pojemności 4279 cm3, podwójnym zapłonie i mocy 120 KM (89,5 kW) przy 3500 obr./min. Wszystkie trzy modele były produkowane do czasu wstrzymania produkcji z powodu wojny.  
 
Po drugiej wojnie światowej Jensen Interceptor z 1954 roku, siostrzany model roadstera Austin A40 Sports, również zbudowany przez Jensena, o podobnej konstrukcji. Jensen 541R z 1959 roku. Wyprodukowano jedynie 193 egzemplarze tego sportowego samochodu.  undefined 
Jensen Interceptor z 1954 r
 undefined
Jensen C-V8 MK II (1965) Jensen 4 Liter PW powstał w 1946 roku, ale po wojnie zbudowano tylko kilka egzemplarzy ze względu na brak surowców. Dostępny był jako sedan i kabriolet. Napędzał go rzędowy ośmiocylindrowy silnik firmy Meadows o pojemności 3860 cm3 i mocy 130 KM (97 kW) przy 4300 obr./min. W 1949 roku został poprawiony. Otrzymał nieco większy rozstaw osi, ale był nieco krótszy ze względu na mniejsze zwisy. Jensen zastosował teraz sześciocylindrowy silnik Austin o pojemności 3993 cm3, który zastosowano również w Austinie A135. Moc pozostała niezmieniona na poziomie 130 KM, ale była już dostępna przy 3700 obr./min. Był to pierwszy sześciocylindrowy silnik marki i był stosowany także w innych modelach.  
 
W 1950 roku pojawiło się bardziej nowoczesne coupé, zwane Jensen Interceptor, które było produkowane do 1958 roku. W tym samym czasie do 1953 roku produkowano Austina A40 Sports, małego otwartego sportowego tourera, który przejął projekt Interceptora. Jensen otrzymał także kontrakt od Austina na budowę nadwozi dla Austin-Healey.  undefined
 
W 1955 roku wraz z Jensenem 541 zaczęto rewolucyjną koncepcję: nadwozie samochodu wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, materiału lżejszego od stali, dzięki czemu samochód był stosunkowo niski. Równie innowacyjne były hamulce tarczowe, które były instalowane od 1956 roku i nie były wówczas jeszcze powszechne w pojazdach seryjnych.  
 
W 1962 roku 541 został zastąpiony przez Jensen C-V8, który był napędzany ośmiocylindrowym silnikiem V o pojemności 5,9 litra firmy Chrysler, zamiast poprzedniego sześciocylindrowego silnika rzędowego firmy Austin. Później zastosowano silnik o pojemności 6,3 litra.  
 
Stosunkowo lekki samochód stał się najszybszym czteromiejscowym samochodem swoich czasów dzięki mocnemu silnikowi, ale wyróżniał się uderzająco agresywną stylistyką. W ciągu pięcioletniego okresu produkcyjnego fabrykę w West Bromwich opuściło 500 pojazdów.

undefined  

 

 W 1966 roku C-V8 został zastąpiony modelem, który ponownie nazwano Jensen Interceptor. Projekt wyszedł od włoskiej firmy Carrozzeria Touring, korpusy, które teraz znów wykonano ze stali, początkowo również wykonywał we Włoszech, przez Vignale, a później przez samego Jensena. Silnik był początkowo tym samym 6,3-litrowym silnikiem Chryslera, co w C-V8.  

 undefined

Od końca 1971 roku zaczęto montować ostatecznie silniki o pojemności skokowej 7,2 litra. Jensena  FF został również wprowadzony w 1966 roku. Samochód był techniczną sensacją: był to pierwszy pojazd ze standardowym napędem na wszystkie koła firmy Ferguson Research (premierą był także ABS firmy Dunlop, który po raz pierwszy został tu zastosowany w standardzie) - FF oznaczało Ferguson Formula - a do tego pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód osobowy z taką koncepcją napędu. Ta rewolucja techniczna nie przyniosła firmie Jensen dużych wyników sprzedaży (zbudowano tylko około 320 sztuk), ponieważ produkowano wyłącznie samochody z kierownicą po prawej stronie, w związku z czym w 1971 roku ponownie wstrzymano produkcję modelu FF. Jednakże produkcja Interceptora była kontynuowana i wyprodukowano około 7000 sztuk, w całości ręcznie.  

 undefined

Nowym topowym modelem był Jensen SP (SP oznacza „Six Pack”), którego silnik z trzema podwójnymi gaźnikami wytwarzał moc 385 KM. Jednakże w latach 1971-1973 sprzedano ogółem jedynie 232 pojazdy tego modelu, ponieważ silnik nie spełniał ograniczeń emisji wprowadzonych od tego czasu na ważnym rynku amerykańskim.

 Jensen SP JENSEN SP

  Era Qvale Jensen-Healey (od 1972) Prototyp Jensen P66 z Chryslerem V8 z 1966 roku W kwietniu 1970 roku do Jensen Motors dołączył Amerykanin Kjell Qvale. Jako importer wysokiej klasy samochodów, firma Qvale była zainteresowana zamiennikiem tego sportowego samochodu po zakończeniu produkcji Austina-Healeya 3000, którego nadwozie, jak wspomniano, wyprodukowała firma Jensen. Zaprezentowany w tym celu prototyp P66 nie był jednak dalej rozwijany. Podczas gdy produkcja Interceptora była kontynuowana bez zmian, inżynierowie współpracowali z Donaldem Mitchellem Healeyem nad opracowaniem dwumiejscowego roadstera napędzanego 2-litrowym czterocylindrowym silnikiem Lotus. Jensen-Healey był produkowany od 1972 do 1976 roku w liczbie nieco ponad 10 000 sztuk. Szczególnie pojazdy pierwszej serii musiały borykać się z brakami jakościowymi, które wynikały również z nieodpowiednich testów silnika, który został później zastosowany w Lotusie Esprit.  

 undefined

Jensen Interceptor III Cabrio (1974) Wprowadzenie otwartego kabrioletu Jensen Interceptor w 1974 roku również wywodzi się z wpływu Qvale'a. Wyposażenie i konstrukcja zostały dostosowane do rynku amerykańskiego, na którym sprzedano ponad dwie trzecie z 500 pojazdów wyprodukowanych do 1976 roku. Droższy i jeszcze bardziej luksusowy niż sedan, kabriolet był samochodem bogatych i pięknych.  

Wśród klientów znalazło się wiele gwiazd, w tym Frank Sinatra i Winthrop Paul Rockefeller. Pod koniec 1975 roku seria modeli Interceptor została uzupełniona o „Interceptor Coupé”. Jednakże wyprodukowano jedynie 47 pojazdów dwudrzwiowego notchbacka opracowanego na bazie kabrioletu. Brak sukcesu Jensena-Healeya, który miał być modelem masowym, w połączeniu z kryzysem naftowym doprowadził do trudności finansowych, które doprowadziły do ​​ogłoszenia upadłości w 1975 r., ale początkowo firma była kontynuowana.

 undefined  



One of the two Jensen 541s converted into drophead coupés by Abbott of Farnham 

JENSEN 541

Ilustracja 

Jensen 541R 


Jensen 541R w tle Hawker Siddeley Buccaneer S2B 

JENSEN 541 BUCANEER

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz