ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
BMW 327 to sportowy samochód turystyczny, który Bayerische Motoren Werke zbudował w swoim oddziale w Eisenach w latach 1937-1941. Nadwozia dostarczył berliński producent Ambi-Budd. W ciągu czterech lat produkcji wyprodukowano 1606 kabrioletów i 265 coupé. Samochód miał taką samą, choć skróconą ramę skrzyniową podobnie jak sedan BMW 326. Przednie koła zawieszone były na górnych wahaczach i dolnym resorze poprzecznym. Z tyłu BMW 327 ma sztywną oś na dwóch wzdłużnych resorach piórowych. Hamulec główny działa hydraulicznie na wszystkie cztery koła, hamulec ręczny z linką na tylne koła. Przeguby osi są smarowane przez centralny układ smarowania mm, który kierowca musi obsługiwać go pedałem nożnym we wnętrzu co około 30 km na mokrej nawierzchni i 50 km na suchej nawierzchni podczas jazdy. Smarowniczki zwyczajowe w tamtych czasach nie istniały. Oferowane warianty nadwozia to dwudrzwiowy kabriolet 2 + 2 z 1937 roku i coupé z 1938 roku. Aby nadać przedniej szybie lekki kształt klina, jest ona przedzielona pośrodku listwą. Tylna szyba coupé również składa się z dwóch części. Dostępne z zewnątrz koło zapasowe jest ukryte z tyłu. Do niewielkiego bagażnika, pod którym znajduje się zbiornik paliwa, można dostać się tylko od wewnątrz. Drzwi kabrioletu są na zawiasach z przodu, a coupé z tyłu. Nadwozia zostały wyprodukowane przy użyciu tradycyjnej w tamtych czasach metody konstrukcji kompozytowej, to znaczy drewnianej konstrukcji umieszczonej na stalowej ramie z zewnętrzną powłoką z blachy.
Zamontowany wzdłużnie za przednią osią 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1971 cm³ w dużej mierze odpowiada silnikowi BMW 326. Posiada boczny wałek rozrządu napędzany łańcuchem typu duplex, górne zawory i dwa gaźniki z płaskim przepływem Solex. Jednak ze względu na wyższą kompresję (1:6,3 zamiast 1:6) i prędkość większą z 3750 obr./min do 4500 obr./min wytwarza 55 (40 kW) zamiast 50 KM (37 kW). W sportowej wersji BMW 327/28 z trzygaźnikowym silnikiem BMW 328 osiąga 80 KM (59 kW). Zewnętrznie ten mocniejszy wariant można rozpoznać tylko po kołach z nakrętkami motylkowymi centralnego zamykania i zmodyfikowanym prędkościomierzem. Suche sprzęgło jednotarczowe i skrzynia biegów znajdują się za silnikiem, skąd moc jest przekazywana do tylnych kół za pośrednictwem wału kardana. Skrzynia biegów ma cztery biegi do przodu i jeden bieg wsteczny. W początkowej skrzyni biegów firmy Hurth zsynchronizowano tylko trzeci i czwarty bieg; pierwszy i drugi bieg mają wolne koło. Późniejsza przekładnia ZF jest w pełni zsynchronizowana. Dźwignia zmiany biegów znajduje się pośrodku auta.
Po II Wojnie Światowej fabryka samochodów Eisenach, zniszczona w 60 procentach, została odbudowana - początkowo pod administracją sowiecką, później jako działalność Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. Po przegranym sporze prawnym z zachodnioniemiecką grupą BMW, w czerwcu 1952 roku została przemianowana na Eisenacher Motorenwerk (EMW).
Mniej więcej w tym samym czasie wznowiono produkcję przedwojennego 327 jako EMW 327, prawie bez zmian. Podczas produkcji w EMW zmieniono kształt maski silnika, która pierwotnie sięgała do bocznych części przodu i mogła być odblokowana za pomocą klamki z przodu po lewej i prawej stronie. Oznacza to, że pojazdy z maską, która nie jest opuszczona z boku i odblokowana od wewnątrz, są zawsze pojazdami EMW (brak szczeliny pod bocznymi kratkami wentylacyjnymi). Ponadto w EMW w błotnikach nad nadkolami wprowadzono stopkę karoserii. Przedwojenne BMW i powojenne BMW/EMW zmontowane z resztek nie mają tego koralika. Ponadto przejęto zmodernizowaną deskę rozdzielczą EMW 340 i jego kierownicę ze zmianą biegów w kierownicy. Produkcja kabrioletów EMW-327 (pod nazwą EMW 327/2) została przeniesiona z Eisenach do nadwozi w Dreźnie w 1952 roku. Zakład w Eisenach nadal dostarczał w tym celu podwozia i silniki do Drezna. W latach 1952-1955 wyprodukowano nieco ponad 500 sztuk. Ponadto wersja coupé 327 (pod oznaczeniem 327/3) była wykonywana ręcznie w latach 1953-1955. Drzwi coupe były również z przodu na zawiasach. Zbudowano 152 egzemplarze, głównie na eksport.
Silnik
- R6 2,0 l (1971 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV[1]
- Układ zasilania: 2 gaźniki pionowe Solex 26 BFVLS
- Średnica × skok tłoka: 66,00 mm × 96,00 mm
- Stopień sprężania: 6,3:1
- Moc maksymalna: 55 KM (40 kW) przy 4500 obr/min[1]
Szanowni czytelnicy.
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3-ifa-h3.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sachsenring-s4000-4000-1.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3-ifa-h3.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-krupp-protze.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-353.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-125-nadziei-na-przyszosc.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_327
https://it.wikipedia.org/wiki/BMW_327
https://www.herando.com/cars/10676/EMW-327-3--1953-/?lang=pl
https://www.lot-art.com/auction-lots/EMW-327-2-1955/20039285-emw_327_1955-12.8.18-catawiki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz