ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Jeszcze przed II wojną światową firma Auto Union zaprojektowała model DKW F 9 / WANDERER W-31 / AUDI 920, którego wprowadzenie zaplanowano na 1940 rok. Gdy wybuchła wojna, plany zostały wstrzymane. Ponownie model F 9 został oficjalnie zaprezentowany na Targach Wiosennych w Lipsku w 1948 roku. Został zaprezentowany i zbudowany jako jeden z pierwszych powojennych modeli w NRD. Od 1949 roku przedwojenny model DKW F8 już jako
IFA F 8
był początkowo produkowany w fabryce pojazdów silnikowych VEB Audi w Zwickau , od października 1950 roku model F 9 również wszedł do produkcji w Zwickau. ![]()

Wanderer W-31
AUDI 920 - 1938

Nadwozia były produkowane w fabryce w Zwickau Horch, silnik pochodził z fabryki silników Chemnitz, a samochody były montowane w dawnej fabryce Audi Auto Union. Liczba egzemplarzy była początkowo ograniczona, w Zwickau wyprodukowano łącznie 1920 pojazdów F-9. W 1952 roku dodano kabriolet karosowany przez VEB Karosseriewerk Dresden (dawniej Glasses Body). W tym samym roku moc silnika zwiększono z 28 do 30 KM. Wyprodukowano też samochody testowe z nadwoziem z tworzywa. Prace rozwojowe w tym kierunku nie były później kontynuowane. Latem 1953 roku produkcja w Zwickau została zakończona na rzecz nowo opracowanego AWZ P 70 - F 8 z plastikowym nadwoziem w kształcie pontonu.https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html

i był produkowany w oparciu o dokumentację i technologię należącą do Auton Union. Efektem tego procesu było ograniczenie produkcji, i na początku 1956 roku F 9 zastąpienie go przez model Wartburg 311. W kwestii dalszego wykorzystania technologii produkcji silników, podwozi i części zamiennych Auto Union i NRD osiągnęły porozumienie.
Oprócz sedana (wariant modelu 309-1) F 9 był również dostępny w niewielkich ilościach jako kabriolet (309-2), kabriolet sedan (309-3), Kübelwagen jako pojazd ratunkowy dla Policji Ludowej i Narodowej Armii Ludowej NRD (309-4), Pick-up (309-5), prawostronny (309-6), kombi z drewnianą karoserią (309-7), limuzyna ze składanym szyberdachem (309-8) i station wagon z nadwoziem stalowym (309-9).
Nadwozie kabrioletu zostało wyprodukowane w fabryce karoserii w Dreźnie. Znane są trzy zachowane egzemplarze czteromiejscowego Kübelwagen 309-4.

IFA F9 Typ 309/1. Fotografiert im Verkehrsmuseum Dresden
IFA F9 Kübelwagen



Szanowni czytelnicy.
Źródła
http://www.mmh.org.pl/download/jaguar_dla_ubogich.pdf
https://it.wikipedia.org/wiki/IFA_F9
https://de.wikipedia.org/wiki/IFA_F_9
Tomasz Szczerbicki: Samochody PRL. Czerwonak: Vesper, 2014, s. 211-212. ISBN 978-83-7731-180-6.
DKW F 9 – der neue leistungsfähige Personenkraftwagen der IFA. In: Kraftfahrzeugtechnik. 3/1951
https://pl.wikipedia.org/wiki/IFA_F9
https://www.carfolio.com/ifa-f9-94743?car=94743
https://dkwautounionproject.blogspot.com/2017/07/auto-union-streamliners.html













Witam. Trafiłem na Pana artykuł i jestem pełen podziwu dla Pana wiedzy. Czy miałby Pan jakieś informacje o samochodzie Morris Minor 2 d Saloon/1953r.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Paweł.
Witam serdecznie. Dziękuję za bardzo miłe słowa. To niezwykle ważne gdy jest się docenionym przez czytelników. Widać wtedy że to co się robi nie idzie na marne . Co prawda blog MĘSKI BIGOS to głównie felietony o motoryzacji dawnych krajów socjalistycznych i krajów tzw. dawnego III-go świata. Postaram się jednak poszukać interesujących pana materiałów. Może nawet coś o tym autku napiszę tym bardziej że niewielka ich ilość w latach 50-tych podobno trafiła do Polski.
Usuńhttps://meskibigos.blogspot.com/2023/01/auto-story-morris-minor.html
Usuń