Historia istnienia marki sięga
roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869
roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.
Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie
zbrojeniowym. Zakłady należały do
największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie cesarstwa.
Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W
1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą
Hispano Suiza Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód –
model 25/100.
Oprócz samochodów klasycznych i terenowych, istotną częścią produkcyjnej palety modeli firmy Škoda były zawsze pojazdy o sportowym charakterze. Słynne czechosłowackie Porsche czyli model 110R, model Škoda Garde, Locusta, Felicja Cabrio, 1100MBX, Ferat i wiele, wiele innych były zawsze wizytówką czeskiej marki. Były też obiektem pożądania klientów. Obecnie firma nie oferuje takich samochodów a ostatnim takim projektem był samochód Superb Coupe. Niestety nie wszedł do produkcji.
Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie. Na stoisku AZNP ( „Automobilové závody, národní podnik (AZNP)“ taką nazwę i skrót nosiły wówczas zakłady Škoda), dziennikarze motoryzacyjni, producenci, styliści oraz zwykli widowie zobaczyli małego opływowego roadstera. Jaskrawo czerwony samochód stał pośród innych modeli na tle dumnego napisu "Škoda".
Škoda Winnetou to nie był praktyczny samochód służący do przemieszczania się z punktu A do punktu B. To był raczej pojazd dla pasjonatów motoryzacji, dla ludzi kochających piękne auta. To było auto do zabawy. To z kolei nie mieściło się w przeżartych ideologią leninowską mózgach decydentów - ale o tym później. O tym, że szwajcarska Skoda nie była zbyt praktycznym samochodem, świadczy również widok pod obiema maskami. Pod przodem znajdowało się poziomo umieszczone koło zapasowe oraz zbiornik paliwa o pojemności poniżej 30 litrów, więc było oczywiste, że jest miejsce na maksymalnie kilka bagaży podręcznych. Nieco większa druga walizka znajdowała się między przegrodą za siedzeniami a urządzeniem, ale brakowało jej osłony przed promieniowaniem cieplnym lub odłamkami odlatującymi z silnika. Pomimo tych niedociągnięć niski czerwony samochód sportowy spełnił swoje zadanie na pierwszym miejscu. O nim, a więc i o Škodzie, pisały dziesiątki największych światowych mediów.
Takiego rozgłosu nie można było zignorować nawet w AZNP, więc w porozumieniu ze stroną szwajcarską, pracownicy A.P. Glättli zostali w kwietniu przybyli do Mladej Boleslav. Mały roadster został włączony do programu testowego wkrótce po przyjeździe.
Trudno powiedzieć, na ile pewne subiektywne animozje wewnątrz AZNP znalazły odzwierciedlenie w przesłaniu oceny ze względu na to, że było to w istocie dziecko niechciane, zresztą z kapitalistycznego obcego kraju. W każdym razie raporty z testów nie będą łatwe do przeczytania dla fanów tego auta.
Konkluzja raportu była jasna. Skoda Winnetou jest konstrukcyjnie nierozwiązanym i pod pewnymi względami tylko tymczasowo zmontowanym samochodem. Osoby kompetentne były przekonane, że produkcja takiego samochodu pod marką Škoda mogłaby zaszkodzić reputacji AZNP a tak naprawdę to górę wzięły względy ideologiczne. Tak to jest że względy ideologiczne w totalitaryzmach mają pierwszeństwo przed zdrowymi zasadami ekonomi. Tak było wtedy ale są i obecnie w Europie kraje w których miniaturowi kacykowie prędzej rozwalą gospodarkę w imię chorych pomysłów niż zbudują coś pożytecznego. I to nie tylko w Europie.
Kilka lat temu pojawiły się informacje, że auto trafiło do holenderskiego kolekcjonera, który chciał przywrócić go do pierwotnego stanu.
Specyfikacja techniczna
Rozstaw osi: 2400 mm Wymiary: 3848 × 1600 × 1250 mm Waga: 590 kg Silnik: czterocylindrowy rzędowy OHV, dwa gaźniki Pojemność skokowa: 988 cm³ Moc: 38 kW (52 KM) przy 5000 obr/min Prędkość maksymalna: 130 km/h Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 30,2 s Zużycie paliwa: 8,4 l / 100 km Skrzynia biegów: czterobiegowa skrzynia biegów
BIBLIOGRAFIA
https://www.autorevue.cz/skoda-winnetou-wiki-historie-skoda-1000-mb
https://www.allcarindex.com/concept/czech-republic/skoda/winnetou/
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Winnetou
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz