Translate

poniedziałek, 20 grudnia 2021

#249 - Škoda Winnetou typ 990

 Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.  Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym.  Zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie  cesarstwa. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano Suiza  Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100.

Oprócz samochodów klasycznych i terenowych, istotną częścią produkcyjnej palety modeli firmy Škoda były zawsze pojazdy o sportowym charakterze. Słynne czechosłowackie Porsche czyli model 110R, model  Škoda Garde, Locusta, Felicja Cabrio, 1100MBX, Ferat i wiele, wiele innych były zawsze wizytówką czeskiej marki. Były też obiektem pożądania klientów. Obecnie firma nie oferuje takich samochodów a ostatnim takim projektem był samochód Superb Coupe. Niestety nie wszedł do produkcji.

Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie. Na stoisku AZNP ( „Automobilové závody, národní podnik (AZNP)“ taką nazwę i skrót nosiły wówczas zakłady Škoda), dziennikarze motoryzacyjni, producenci, styliści oraz zwykli widowie zobaczyli małego opływowego roadstera. Jaskrawo czerwony samochód stał pośród innych modeli na tle dumnego napisu "Škoda".




Obok niego stały obecna już na szwajcarskim rynku, nieźle sprzedająca się Škoda 1000 MB oraz wprowadzona do produkcji rok wcześniej Škoda 1000 MBX. Oba pojazdy były już znane i szanowane przez konserwatywnych szwajcarów. Nic więc że piękne sportowe auto wzbudziło olbrzymie zainteresowanie.
 
 50 años del Škoda 1000MB - Revista KM77 
 Škoda 1000 MB 
 Skoda 1000 MBX – klasyk, który wciąż drożeje - AutoMotoKlassik 
 Škoda 1000 MBX 

 Škoda Vinnetou, bo tak ochrzczono nowy model miał być pojazdem koncepcyjnym i pokazaniem możliwości konstrukcyjnych firmy z Mlada Boleslav. Nazwa modelu tak trochę na cześć głównego bohatera niemieckich westernów o bohaterskim wodzu Apaczów kręconych na podstawie cyklu powieści Karola Maya. Pikanterii dodaje fakt użycia wizerunku Indianina na koniu na ulotkach reklamowych.

Do tego projektu jego twórcy zamontowali nieco przeprojektowane osie ze starszych zastosowanych 1000 MB, jednocześnie nieznacznie zwiększając ich rozstaw do 1300 mm z przodu i 1270 mm z tyłu. W porównaniu z autem produkcyjnym skrócono rozstaw osi z 2400 do 2095 mm, ale układ napędu odpowiadał rozwiązaniu z 1000 MB. 
 Brak dostępnego opisu zdjęcia.
 Silnik, podobnie jak w 1000MB, pozostał za tylną osią. Przed nim umieszczono czterobiegową manualną skrzynię biegów. Na wszystkich czterech kołach zamontowano hamulce bębnowe a układ kierowniczy zprzekłanią śrubą i nakrętką z 2,5 obrotem kierownicy między punktami skrajnymi.
 
 Jeśli chodzi o jednostkę napędową, Winnetou otrzymał nieco mocniejszą czterocylindrową czterocylindrową Škodę 1000 MBX z dwoma gaźnikami Jikov (32 BS-27 i 32 BST-19), która była w stanie wygenerować, zgodnie z parametrami technicznymi 52 KM przy 5000 obr/min i najwyższy moment obrotowy 76 Nm przy 3000 obr/m. 
From Garlanded Wheel to Winged Arrow - ŠKODA Storyboard
Co prawda w firmie Škoda traktowano prototyp jako studium możliwości to nie przekreślano tu ewentualnej produkcji małoseryjnej gównie na eksport do krajów strefy dewizowej. (Dla tych którzy nie wiedzą co to takiego to wyjaśniam że chodzi o kraje posiadające wymienialny pieniądz w przeciwieństwie do bloku wschodniego którego waluty nie były wymienialne na normalne pieniądze). Pamiętano w firmie o sukcesach dawnych modeli Škoda 1102 Roadster

Škoda 1200 Roadster


czy też Škoda Felicja



Wtedy to na scenę wkroczył szwajcarski importer Škody AP Glättli AG z Dietlikon koło Zurychu. Potraktował on prezentację samochodu bardzo poważnie. Co więcej , jak raportował w Czechosłowacji 
delegat handlowy do czechosłowackiej placówki dyplomatycznej w Bernie Szwajcarzy byli zainteresowani importem "nawet" 1000 sztuk czechosłowackiego roadstera. Szwajcarzy uważali że ekspozycja samochodu na tak prestiżowym salonie to nic innego tylko zapowiedź , choćby małoseryjnej, produkcji. Traktowali to jako rozszerzenie palety oferowanych pojazdów. Gotowi byli nawet uczestniczyć w procesie produkcji samochodu tym bardziej że już wcześniej budawali podobne samochody w oparciu o podzespoły Volkswagena. Był to roadster DEVIN D.
 1959 Devin D Roadster 
Został wykonany dla AP Glättli w Akwizgranie w Niemczech przez Huberta Souren KG, ale jego początki sięgają roku 1959. Zaczął go produkować Bill Devin, jeden z pionierów samochodów sportowych w Kalifornii, chociaż jego identycznie wyglądający roadster Devin D używał skróconego podwozia Volkswagena Chrząszcz W środku potrzebne były tylko niezbędne rzeczy. Kierowca miał przed sobą trójramienną kierownicę z drewnianym pierścieniem, obrotomierz skalibrowany do jeszcze bardziej optymistycznego 180 km/h, termometr płynu chłodzącego i wskaźnik poziomu paliwa po lewej stronie. Niestety, nie można było przesunąć prostych siedzeń kubełkowych. Ponieważ we wnętrzu nie było wystarczająco dużo miejsca w kierunku wzdłużnym, musieli je mocno przykręcić do podłogi.


Szwajcarski importer rozpoczął nawet kampanię reklamową. Według listu promocyjnego Szwajcar obiecał maksymalną prędkość 160 kilometrów na godzinę, jednak ta wartość okazała się dość optymistyczna. Podczas testów, do których ponownie dojdziemy, kierowcy testowi nie byli w stanie pokonać celu 126 km/h. 

Škoda Winnetou to nie był praktyczny samochód służący do przemieszczania się z punktu A do punktu B. To był raczej pojazd dla pasjonatów motoryzacji, dla ludzi kochających piękne auta. To było auto do zabawy. To z kolei nie mieściło się w przeżartych ideologią leninowską mózgach decydentów - ale o tym później. O tym, że szwajcarska Skoda nie była zbyt praktycznym samochodem, świadczy również widok pod obiema maskami. Pod przodem znajdowało się poziomo umieszczone koło zapasowe oraz zbiornik paliwa o pojemności poniżej 30 litrów, więc było oczywiste, że jest miejsce na maksymalnie kilka bagaży podręcznych. Nieco większa druga walizka znajdowała się między przegrodą za siedzeniami a urządzeniem, ale brakowało jej osłony przed promieniowaniem cieplnym lub odłamkami odlatującymi z silnika. Pomimo tych niedociągnięć niski czerwony samochód sportowy spełnił swoje zadanie na pierwszym miejscu. O nim, a więc i o Škodzie, pisały dziesiątki największych światowych mediów.

 

Takiego rozgłosu nie można było zignorować nawet w AZNP, więc w porozumieniu ze stroną szwajcarską, pracownicy A.P. Glättli zostali w kwietniu przybyli do Mladej Boleslav. Mały roadster został włączony do programu testowego wkrótce po przyjeździe. Trudno powiedzieć, na ile pewne subiektywne animozje wewnątrz AZNP znalazły odzwierciedlenie w przesłaniu oceny ze względu na to, że było to w istocie dziecko niechciane, zresztą z kapitalistycznego obcego kraju. W każdym razie raporty z testów nie będą łatwe do przeczytania dla fanów tego auta.  Konkluzja raportu była jasna. Skoda Winnetou jest konstrukcyjnie nierozwiązanym i pod pewnymi względami tylko tymczasowo zmontowanym samochodem. Osoby kompetentne były przekonane, że produkcja takiego samochodu pod marką Škoda mogłaby zaszkodzić reputacji AZNP a tak naprawdę to górę wzięły względy ideologiczne. Tak to jest że względy ideologiczne w totalitaryzmach mają pierwszeństwo przed zdrowymi zasadami ekonomi. Tak było wtedy ale są i obecnie w Europie kraje w których miniaturowi kacykowie prędzej rozwalą gospodarkę w imię chorych pomysłów niż zbudują coś pożytecznego. I to nie tylko w Europie.

Kilka lat temu pojawiły się informacje, że auto trafiło do holenderskiego kolekcjonera, który chciał przywrócić go do pierwotnego stanu.

 

 

 

 

 

 Díky zprávě obchodního delegáta československé diplomatické mise v Bernu se v Praze od února o stavbě jakéhosi auta s mechanickými skupinami Škody 1000 MB vědělo, nepředpokládalo se ale, že ho švýcarský importér škodovek A. P. Glättli AG z Dietlikonu u Curychu, který za touto iniciativou stál, plánuje tak brzy vystavit.  | Škoda Winnetou

 

 

 

 

 Specyfikacja techniczna

 Rozstaw osi: 2400 mm Wymiary: 3848 × 1600 × 1250 mm Waga: 590 kg Silnik: czterocylindrowy rzędowy OHV, dwa gaźniki Pojemność skokowa: 988 cm³ Moc: 38 kW (52 KM) przy 5000 obr/min Prędkość maksymalna: 130 km/h Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 30,2 s Zużycie paliwa: 8,4 l / 100 km Skrzynia biegów: czterobiegowa skrzynia biegów


  Skoda Winnetou tapety - patrz.pl 

 

 



  

BIBLIOGRAFIA

https://www.autorevue.cz/skoda-winnetou-wiki-historie-skoda-1000-mb

https://www.allcarindex.com/concept/czech-republic/skoda/winnetou/ 

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Winnetou 


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz