na zamówienie Maćka z Wrocławia
Po II Wojnie Światowej gospodarka ZSRR potrzebowała ogromnej ilości samochodów ciężarowych. W kraju o bardzo rzadkiej sieci kolejowej to właśnie samochody są podstawowym środkiem transportu. Niestety produkcja kilku wielkich producentów takich jak ZIS, GAZ, JAZ czy MAZ była niewystarczająca. Zgodnie z uchwałą Państwowego Komitetu Obrony Związku Radzieckiego zaczęły jak grzyby po deszczu wyrastać zakłady produkujące ciężarówki. Nie budowały one własnych konstrukcji lecz produkowały klony istniejących już modeli. Tak powstały takie firmy jak KrAZ budujący klony ciężarówek JAZ. Często były to modele schodzące z produkcji w macierzystych fabrykach jak URALZIS produkujący ZIS 5.
Tak właśnie powstała marka KAZ. Poza ZSRR praktycznie nieznana lecz dla motoryzacji radzieckiej zasłużona. Jako pierwsza w tym kraju, na cztery lata przed MAZ-em 500 rozpoczęła seryjną produkcję ciężarówek z kabiną wagonową.
KAZ 4540 4X4
I tak w 1945 roku powstała Fabryka Samochodów Kutaisi. W 1951 roku z taśmy zjechała pierwsza ciężarówka Kaz-150. Samochód był oparty o dokumentację ZIS- 150 oraz URALZIS 355
W czasie swojego istnienia fabryka wyprodukowała 8 modeli samochodów i 3 modele przyczep. Głównymi produktami fabryki były „Kaz-608-V” i „Kaz 717”.
Wyroby fabryki przeznaczone były głównie dla rolnictwa.
Produkcję „KAZ-a 4540” rozpoczęto w 1979 roku. W 1980 roku zakład został zrekonstruowany, a jego moce produkcyjne potroiły się.
W 2006 roku główna część fabryki została przejęta przez Georgian Industrial Group pod nazwą "Kutaisi Automotive Factory" Ltd. i wznowiła działalność po długim okresie nieaktywności.
Partnerami zagranicznymi fabryki są: niemiecki CLAAS, szwedzki SKF, włoski FANTUCI i FIRI, czeska TATRA i ZETOR. Na rynku gruzińskim firma ma bliskie powiązania biznesowe z czołowymi gruzińskimi firmami: Georgian Railway, Sakcement, Heidelberg Cement Caucasus, górnictwo, elektrownie wodne, porty, rudy, wydobycie kwarcytu i inne.
Modele
Kaz-130 Został stworzony na bazie ZIL-164
Kaz-605 Użyto jednostek ZIL-164
Kaz-606 Użyto jednostek ZIL-164
Kaz-608 Użyto jednostek ZIL-130
Kaz-608 b Użyto jednostek ZIL-130
Kaz-4540 Wywrotka (1984-1998)
Jak zwykle w ZSRR firma KAZ prowadziła dział produkcji zbrojeniowej Były to głównie kołowe transportery opancerzone.
Zbudowano też jeden typ autobusu KAZ.
KAZ 150
KAZ 605
KAZ 605/606
KAZ 608
KAZ 605
KAZ 608V
KAZ 4540 (Kolhida) A dlaczego Gruzin na balonie? Obejrzyjcie film.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
BIBLIOGRAFIA
https://perevozka24.ru/pages/kaz-4540
Being born India the very first access to foreign vehicles was the Russian vehicles through a magazine called Soviet Union.Those golden days and the machinery related to them from A to Z really splendid.Feeling great to be continued from here.
OdpowiedzUsuńThank you for your comment. I, in turn, follow closely the achievements of the Indian automotive industry. It is a pity that so few Indian cars are available in the EU.
Usuń