Translate

poniedziałek, 20 września 2021

#175 - GRUZIN NA BALKONIE CZYLI KAZ KOLHIDA / გრუზინი ბალკონზე ან კაზ კოლჰიდაზე / GEORGIAN ON THE BALCONY OR KAZ KOLHIDA

na zamówienie Maćka z Wrocławia



Po II Wojnie Światowej gospodarka ZSRR potrzebowała ogromnej ilości samochodów ciężarowych. W kraju o bardzo rzadkiej sieci kolejowej to właśnie samochody są podstawowym środkiem transportu. Niestety produkcja kilku wielkich producentów takich jak ZIS, GAZ, JAZ czy MAZ była niewystarczająca. Zgodnie z uchwałą Państwowego Komitetu Obrony Związku Radzieckiego  zaczęły jak grzyby po deszczu wyrastać zakłady produkujące ciężarówki. Nie budowały one własnych konstrukcji lecz produkowały klony istniejących już modeli. Tak powstały takie firmy jak KrAZ budujący klony ciężarówek JAZ. Często były to modele schodzące z produkcji w macierzystych fabrykach jak URALZIS produkujący ZIS 5

Tak właśnie powstała marka KAZ. Poza ZSRR praktycznie nieznana lecz dla motoryzacji radzieckiej zasłużona. Jako pierwsza w tym kraju, na cztery lata przed MAZ-em 500 rozpoczęła seryjną produkcję ciężarówek z kabiną wagonową.

 описание обзор технические характеристики КАЗ-4540KAZ 4540 4X4


 Технические характеристики каз-4540 - Тракторист

 

I tak w 1945 roku powstała Fabryka Samochodów Kutaisi. W 1951 roku z taśmy zjechała pierwsza ciężarówka Kaz-150. KAZ-150: a copy of the ZiS-150 produced by KAZ on Kutaisi, Georgia  beginning in 1951. The main difference is the radiator grill… | Автомобили,  Грузовики, АвтомобильПочему Кутаисский КАЗ-150 так не любили водители? Хотя он был копий ЗИС-150!  - YouTube Samochód był oparty o dokumentację ZIS- 150 oraz URALZIS 355KAZ-150 | Автомобили

W czasie swojego istnienia fabryka wyprodukowała 8 modeli samochodów i 3 modele przyczep. Głównymi produktami fabryki były „Kaz-608-V” i „Kaz 717”.Автомодельное бюро: КАЗ-717 

Wyroby fabryki przeznaczone były głównie dla rolnictwa.

Produkcję „KAZ-a 4540” rozpoczęto w 1979 roku. W 1980 roku zakład został zrekonstruowany, a jego moce produkcyjne potroiły się. 

W 2006 roku główna część fabryki została przejęta przez Georgian Industrial Group pod nazwą "Kutaisi Automotive Factory" Ltd. i wznowiła działalność po długim okresie nieaktywności. 

Partnerami zagranicznymi fabryki są: niemiecki CLAAS, szwedzki SKF, włoski FANTUCI i FIRI, czeska TATRA i ZETOR. Na rynku gruzińskim firma ma bliskie powiązania biznesowe z czołowymi gruzińskimi firmami: Georgian Railway, Sakcement, Heidelberg Cement Caucasus, górnictwo, elektrownie wodne, porty, rudy, wydobycie kwarcytu i inne.

 Технические характеристики каз-4540 - Тракторист

 

 КАЗ-606/606А «Колхида» седельный тягач полуприцепом-скотовозом ОдАЗ-857Б —  Каталог К.В.Х.

 


 

Modele 

Kaz-130 Został stworzony na bazie ZIL-164 

Kaz-605 Użyto jednostek ZIL-164 

Kaz-606 Użyto jednostek ZIL-164 

Kaz-608 Użyto jednostek ZIL-130 

Kaz-608 b Użyto jednostek ZIL-130 

Kaz-4540 Wywrotka (1984-1998) 

Jak zwykle w ZSRR firma KAZ prowadziła dział produkcji zbrojeniowej Były to głównie kołowe transportery opancerzone.

Zbudowano też jeden typ autobusu KAZ. 

 

 КАЗ-4540. Последняя «Колхида» | Oldtimer weekly | Яндекс Дзен 

КАЗ 4540

 

ParkPatriot2015part13-375.jpg KAZ 150 

 

Kaz 606 sg 03 500.jpg KAZ 605 

 КАЗ-606. Первый в СССР бескапотный грузовик | Пикабу KAZ 605/606

  КАЗ-608В Хабаровский край (8).jpg 

KAZ 608 

КАЗ-605 «Колхида» бортовой грузовик — Каталог К.В.Х. KAZ 605

 


 

KAZ 608V

 

 KAZ 4540 (Kolhida) (15539654431).jpg 


KAZ 4540 (Kolhida)    A dlaczego Gruzin na balonie? Obejrzyjcie film.

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html



BIBLIOGRAFIA

https://www.google.com/search?q=Kaz+150&tbm=isch&ved=2ahUKEwi5psP5oo7zAhWRp4sKHa1tAk4Q2-cCegQIABAA&oq=Kaz+150&gs_lcp=CgNpbWcQAzoGCAAQCBAeOgQIABAeOgYIABAFEB5Qq6QPWN6vD2DVtA9oAHAAeACAAX6IAbgCkgEDMi4xmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=Kd9IYfntJZHPrgSt24nwBA&bih=828&biw=1258&client=firefox-b-d#imgrc=oeDVBlwWzfvkCM&imgdii=hIozro6bHx8noM

https://perevozka24.ru/pages/kaz-4540 


2 komentarze:

  1. Being born India the very first access to foreign vehicles was the Russian vehicles through a magazine called Soviet Union.Those golden days and the machinery related to them from A to Z really splendid.Feeling great to be continued from here.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you for your comment. I, in turn, follow closely the achievements of the Indian automotive industry. It is a pity that so few Indian cars are available in the EU.

      Usuń