Przez całą Drugą Wojnę Światową armia niemiecka miała ewidentne problemy z logistyką. Po części wynikało to z polityki samego Hitlera preferującego szybkie, spektakularne wręcz działania wojenne. Miało to oczywiście swój wydźwięk propagandowy, jednakże ukrywało problemy z zaopatrzeniem armii. Wehrmacht cierpiał na stałe braki taboru samochodowego. Uzupełniano to nawet taborami konnymi. Przestawiony na tory wojenne przemysł w pierwszej kolejności produkował czołgi, transportery opancerzone, działa itp. Samochody stanowiły margines produkcji. Nawet zagarnięcie potencjału przemysłowego Czech, Austrii, Nadrenii i Lotaryngii nie poprawiło sytuacji.
Rozpoczynając działania wojenne w 1939 roku rozpoczęto jednocześnie uzupełnianie parku samochodowego o pojazdy zdobyczne. Po zajęciu Polski wszystko co tylko jeździło i nadawało się do wykorzystania w wojsku zostało zarekwirowane i wcielone do Wehrmachtu. Niewiele tego było jako że w Polsce do 1939 roku było niewiele 40000 samochodów wszelkich typów.
Podobnie postępowano po zajęciu Danii, Norwegii, Belgii i Niderlandów. Jednak dopiero pokonanie Francji spowodowało znaczne wzmocnie armii niemieckiej. Co więcej łupem jej padło wiele tysięcy ciężarówek tego samego modelu a to jak wiemy jest niezwykle korzystne ze względów serwisowych.
Jednym z takich wojennych łupów był samochód ciężarowy Matford F-917-WS.
Samochód ciężarowy F 917 WS był produkowany seryjnie we francuskich zakładach Matford Société Anonyme w Poissy. Była to nowoczesna fabryka ukończona w ramach kooperacji filii amerykańskiego koncernu Ford Motor Company w Detroit działającej pod nazwą Ford Société Anonyme Française (Ford SAF) w Asnieres z francuskimi zakładami Société Anonyme Automobiles Mathis w Strasbourgu.
Armia francuska zamówiła 1.200 egzemplarzy których ukończenie uniemożliwiło zajęcie zakładów przez wkraczające oddziały niemieckie (ok. 150 z nich jako cysterny).
Produkcję kontynuowano pod niemieckim nadzorem (analogiczny model pojazdu produkowany w niemieckiej fili Forda w Kolonii nosił oznaczenie V8-F01W i był klasyfikowany jako pojazd o ładowności 3,5 tony).
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie nad silnikiem (COE – cab over engine). Za kabiną zlokalizowano skrzynię ładunkową osłanianą brezentową plandeką rozpinaną na metalowych pałąkach. Nadwozie jest umieszczone na stalowej ramie nośnej.
Zawieszenie kół na sztywnych osiach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.
Czterosuwowy silnik dolnozaworowy. Średnica cylindra 77,79 mm, skok tłoka 95 mm. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazuje napęd na koła tylnej osi. Hydrauliczny układ hamulcowy działa na wszystkie koła, natomiast mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na koła tylne. Stosowano opony rozmiaru 230×20.
Na tylnej osi koła bliźniacze.
Nie jest mi znana całkowita ilość wyprodukowanych samochodów tego typu. Jeśli ktoś dysponuje taką wiedzą będę wdzięczny za podzielenie się nią.
Po zakończeniu wojny wiele z tych samochodów wykorzystywano w gospodarkach wielu krajów w tym jako zastępcze autobusy.
BIBLIOGRAFIA
Instrukcja D 632/53 „Lastkraftwagen 3,2 t und 5 t MATFORD Typ F 01 W, Typ F 917 WS. Sonderausrüstung für Winterbetrieb. Einbauanweisung, Gerätbeschreibung, Bedienungsanweisung und Ersatzteilliste”, 1942 r.
Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine „L’automobile sous l’uniforme 1939-40”, wyd. Massin, 1992 r.
http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Motor_Vehicles/France/Matford/Matford_F_917_WS/matford_f_917_ws.html
http://www.dws-xip.pl/encyklopedia/scmatfordf917ws-fr/
https://www.scalemates.com/pl/kits/adv-azimut-35001-french-matford-f917-ws-45-ton-4x2-cargo-truck--941138
https://www.o5m6.de/wehrmacht/matford.php
http://warpaints.net/viewtopic.php?f=60&t=13781
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz