Translate

niedziela, 5 grudnia 2021

#239 - WARTBURG 353 - 400

W związku z istniejącym w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej RWPG, socjalistycznym podziałem pracy, każdy kraj członkowski miał przyznane określone grupy produktów które wolno mu było produkować. Były też grupy towarów których nie wolno było wytwarzać bo do ich wytwarzania wyznaczono inny kraj. Jedynym krajem w którym wolno było wytwarzać absolutnie wszystko był ZSRR. Kraje uprzywilejowane miały zaopatrywać pozostałe państwa członkowskie RWPG w towary wytwarzane u siebie. 

 Wartburg 353/400 Kübelwagen  


I tak np. Węgry miały zaopatrywać wszystkich pozostałych członków RWPG  w autobusy. Pozostałe kraje mogły je produkować, jednakże na własne potrzeby. Węgierska fabryka miała zbyt małe moce produkcyjne by sprostać zamówieniom całego bloku. Polska miała produkować samoloty rolnicze, nawozy sztuczne, chemię gospodarczą. NRD motocykle. Czechosłowacja motocykle i ciężkie samochody ciężarowe. Bułgaria produkty rolne i olejek różany. To tylko przykłady. Z towarów których produkcja była ograniczana były samochody terenowe. Pozwolenie na ich produkcję miał tylko GAZ, UAZ  oraz LUAZ w ZSRR a także rumuńska firma ARO.

Były co prawda próby uruchomienia produkcji takich samochodów w innych krajach lecz zostały one bardzo skutecznie zastopowane. W NRD podjęto produkcję samochodów https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html 

Horch P1Solved: Wendax 1310 - Horch H1 

P2 East German Army IFA-P2M (with windshield up and canvas top cover on) | Ddr  fahrzeuge, Ddr autos, Ddr lkw 

P3 Pin auf Járművek 

oraz amfibii Horch P2 Schwimwagen. Mimo wyprodukowania sporej partii tych samochodów ich bardzo dobrych własności trakcyjnych oraz dobrych perspektyw eksportowych podjęto decyzję o likwidacji produkcji.

Również w Czechosłowacji opracowano kilka pojazdów terenowych. Były to mała amfibia Škoda MOŽ-2  https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/auto-story-skoda-moz-2.html

oraz samochody terenowe Škoda 1101 VO/P (Type 938)

Škoda 973 Babeta

 oraz TATRA 805 http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Tatra/Tatra%20805%20Stabak.jpg 

Na Węgrzech wyprodukowano około półtora tysiąca samochodów CSEPEL 130 po czym też zlikwidowano produkcję.https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.htmlCSEPEL AUTO - Index Fórum

 

Poszczególne kraje mając tak związane ręce starały się jednak jakoś zaspokoić potrzeby własnych armii. Budowano więc często pojazdy pseudo terenowe. Lekko uterenowione wersje samochodów osobowych. W NRD były to początkowo IFA F9 Typ 309/1

  

wersje Wartburga 311 pod nazwą Wartburg 311/4 Kübelwagen



 Datei:Eisenach-Wappen-HG-fertig.svg

 



był też TRABANT 601 TRAMP Trabant w rynsztunku bojowym? - Oldtimery w Auto Motor Klassiek 

W latach 70-tych opracowano kolejną wersję Wartburga. Był to model WARTBURG 353 - 400. Poza zwiększonym prześwitem miał znacznie zmienione nadwozie. Zawieszenie zostało wzmocnione a skrzynia biegów otrzymała inne przełożenia niż wersja osobowa. Samochód nieźle się zapowiadał jednak po wyprodukowaniu kilku sztuk zapadła decyzja o nie kontynuowaniu nad nią prac badawczych.

 Wartburg 353/400 Kübelwagen File:Wartburg 353-400 green hl TCE.jpg - Wikimedia Commons Jak dobrze znasz marke Wartburg? | sameQuizyMiGちゃん @  🇩🇪 on Twitter: "1970 Wartburg 353/400 Kübelwagen prototype  https://t.co/1thvMecFkQ" / Twitter


 

Wartburg 353/400 Kübelwagen 

Wartburg 353/400 Kübelwagen  Wartburg 353/400 Kübelwagen 

Dobrze się stało że prototypowe samochody ocalały i możemy dziś podziwiać je na zlotach.

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.


fot. Prokop Gabor

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz