W związku z istniejącym w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej RWPG, socjalistycznym podziałem pracy, każdy kraj członkowski miał przyznane określone grupy produktów które wolno mu było produkować. Były też grupy towarów których nie wolno było wytwarzać bo do ich wytwarzania wyznaczono inny kraj. Jedynym krajem w którym wolno było wytwarzać absolutnie wszystko był ZSRR. Kraje uprzywilejowane miały zaopatrywać pozostałe państwa członkowskie RWPG w towary wytwarzane u siebie.
I tak np. Węgry miały zaopatrywać wszystkich pozostałych członków RWPG w autobusy. Pozostałe kraje mogły je produkować, jednakże na własne potrzeby. Węgierska fabryka miała zbyt małe moce produkcyjne by sprostać zamówieniom całego bloku. Polska miała produkować samoloty rolnicze, nawozy sztuczne, chemię gospodarczą. NRD motocykle. Czechosłowacja motocykle i ciężkie samochody ciężarowe. Bułgaria produkty rolne i olejek różany. To tylko przykłady. Z towarów których produkcja była ograniczana były samochody terenowe. Pozwolenie na ich produkcję miał tylko GAZ, UAZ oraz LUAZ w ZSRR a także rumuńska firma ARO.
Były co prawda próby uruchomienia produkcji takich samochodów w innych krajach lecz zostały one bardzo skutecznie zastopowane. W NRD podjęto produkcję samochodów https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html
Horch P1
P2
P3
oraz amfibii Horch P2 Schwimwagen. Mimo wyprodukowania sporej partii tych samochodów ich bardzo dobrych własności trakcyjnych oraz dobrych perspektyw eksportowych podjęto decyzję o likwidacji produkcji.
Również w Czechosłowacji opracowano kilka pojazdów terenowych. Były to mała amfibia Škoda MOŽ-2 https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/auto-story-skoda-moz-2.html
oraz samochody terenowe
Škoda 1101 VO/P (Type 938)
Škoda 973 Babeta
oraz TATRA 805
Na Węgrzech wyprodukowano około półtora tysiąca samochodów CSEPEL 130 po czym też zlikwidowano produkcję.https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html
Poszczególne kraje mając tak związane ręce starały się jednak jakoś zaspokoić potrzeby własnych armii. Budowano więc często pojazdy pseudo terenowe. Lekko uterenowione wersje samochodów osobowych. W NRD były to początkowo IFA F9 Typ 309/1
wersje Wartburga 311 pod nazwą Wartburg 311/4 Kübelwagen
Dobrze się stało że prototypowe samochody ocalały i możemy dziś podziwiać je na zlotach.
Szanowni czytelnicy.
fot. Prokop Gabor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz