Translate

niedziela, 8 maja 2022

#283 - WFM FAFIK

  

 


 

 Był taki czas w Europie gdy na pierwszym miejscu była odbudowa i podnoszenie ze zgliszcz prawie wszystkich krajów uczestniczących w II Wojnie Światowej. Pisałem już o tym wiele razy. Pomimo skupienia się na produkcji ciężarówek niezbędnych w tym procesie, konstruktorzy myśleli również o masowej motoryzacji. Była ona bardzo skromna, wręcz prymitywna gdy porównamy ją z naszymi współczesnymi samochodami.

 

 

 

  



 

 

 

 

WFM Fafik  

We Francji i Niemczech wdrażano do produkcji masowej Citroena 2CV i Volkswagena 1200. 





Mimo tego iż były to pojazdy tanie to i tak niewielu klientów mogło sobie na nie pozwolić. 

Tak narodził się pomysł na produkcję mikrosamochodów napędzanych sinikami rodem z motocykli lub o bardzo zbliżonej do nich konstrukcji. Oto kilka z nich:


GUTBROT SPORT WENDLER - 1952


 GLASS ISARD 400


 HANSA

FULDAMOBIL


 


DINARG

BISCUTER

KRAUSE - MZ 150


BMW ISETTA



VELOREX 

 CMZ 1



 CMZ 3

Również w Polsce podjęto prace nad takimi pojazdami. Efektem było wprowadzenie do seryjnej produkcji MIKRUSA o którym już kilka razy wspominałem a ostatnio poświęciłem mu samodzielny felieton.

  

Poza Mikrusem było jeszcze kilka konstrukcji. SMYK doczekał się kilkunastu egzemplarzy. MEDUZA na bazie Mikrusa kilku. 


  

Były jeszcze P-80
i GRYFIA


oraz cała masa konstrukcji amatorskich i nie tylko amatorskich jak choćby konstrukcje inż. Gajęckiego. Inż. Gajęcki niedługo doczeka się własnego felietonu na moim blogu. To wspaniała osobowość i nieprzeciętnie zdolny i kreatywny konstruktor.


Dzisiaj jednak będzie o WFM FAFIK

 

 Zaprezentowała go  Warszawska Fabryka Motocykli a FSO wykonało pięć prototypów.

 WFM przygotowała auto do seryjnej produkcji. Nakłady finansowe, konieczne dla uruchomienia produkcji tego pojazdu, opartego na zespołach skutera WFM Osa były nieznaczne, mimo to samochód nie wszedł do produkcji seryjnej. (pewnie - po co naród ma się cieszyć - niech lepiej tyra na swoją miskę ryżu).

WFM OSA  M50 i M52 - to na ich bazie zbudowano Fafika. Wykorzystano bardzo wiele podzespołów. Koła, opony, silnik, osprzęt elektryczny, elementy zawieszenia, nawet prętkościomierz.

WFM OSA licznik prędkościomierz Warszawa - Sprzedajemy.pl

WFM OSA M50 1962 rok Pierwszy właściciel komplet dokumentów Gryfino -  Sprzedajemy.pl 

Silnik WFM OSA M50 o poj. 148 cmm. To on był zamontowany w prototypach FAFIKA 


 Silnik o poj. 175 ccm. Napędzał OSĘ m52 i docelowo miał napędzać FAFIKA

WFM Osa M52 - Jedyny skuter produkowany w Polsce seryjnie - Custom magazyn  motocyklowy dla indywidualistów 

Ten sam silnik lecz w pełni obudowany.

 Auto miało trzymiejscowe nadwozie o masie 270 kg i ładowności 200 kg. Osiągało prędkość 60-70 km/h zużywając około 4,5 litra benzyny na 100 km. Silnik był umieszczony z tyłu i napędzał tylną oś. Podobno zachowało się 4 sztuki Fafika. Osobiście nie widziałem ale chętnie zobaczę.



Brak dostępnego opisu zdjęcia.


WFM Fafik – Wiedzieliście? 

 

FAFIK najpiękniejszy nie był. Mógł jednak przewieźć młodą rodzinę z dzieckiem i zakupami. Już tylko ten fakt świadczył o nim na korzyść. Był funkcjonalny i pęłnił swoją znakomicie. Szkoda że Gomułka, Ochab i inne komunistyczne barany nie dopuściły do jego produkcji.  

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz