Translate

czwartek, 12 stycznia 2023

#379 - WARTBURG 355

  

Każdy poważny producent samochodów chce mieć w swojej ofercie kilka różnych modeli. Przecież klienci są różni, tak jak  różne są ich upodobania i potrzeby. No dobrze a co zrobić gdy produkujemy tylko jeden model auta? Można pozostać przy tym jednym modelu i dosyć często go zmieniać, modernizować. Tak jeszcze w latach 70-tych XX w. robili producenci amerykańscy. Tam kolejny rocznik samochodu był odmienny wizualnie od swojego poprzednika. Takie rozwiązanie jest, niestety, bardzo kosztowne i opłacalne praktycznie tylko wtedy gdy na rynek trafiają setki tysięcy egzemplarzy jednego modelu.

 Wartburg 355 prototípus - Retrovasak.hu

Co jednak zrobić gdy mamy tylko jeden model i niezbyt dużo pieniędzy? Możemy w oparciu o model podstawowy, stworzyć wiele serii limitowanych. Możemy też rozbudować paletę o szereg wersji pokrewnych. Np. na bazie sedana tworzymy wersję dwudrzwiową, coupe, cabrio, roadster, kombi, sport kombi, rally, SUV, crossover, pick-up, itp.

Po tą metodę sięgnęli już w latach 50-tych XX w. producenci z Eisenach w NRD. Już model IFA F9 posiadał wersję sedan, cabriolet i kombi. https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-ifa-dkw-auto-union-f9.html 

IFA-F9 Foreground.jpg  

 

 Stworzono nawet wersję Kubelwagen 

  

Po wprowadzeniu do produkcji nowego modelu 311/312/313 na rynek trafiło jeszcze więcej wersji nadwoziowych. https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-ifa-awe-wartburg-311312313.html

Oprócz czterodrzwiowego sedana w sprzedaży były aż dwie wersje kombi. Jedna spartańska trzydrzwiowa do przewozu osób ale też ładunków a druga luksusowa zwane Camping. Było coupe i bazujący na nim kabriolet. Pick-up, furgon, czterodrzwiowy kubelwagen a na samym szczycie wyprodukowany w tylko 500 egzemplarzach roadster Wartburg 313. Razem było 9 wariantów tego samego samochodu. Jeśli doliczymy do tego różne wersje nadwoziowe tworzone na bazie seryjnych podzespołów przez różne małe firmy to prawdopodobnie było by ich ze dwa razy więcej.

  Ilustracja








Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 



Gdy w 1966 roku z taśmy produkcyjnej w Eisenach i Ludwigsfelde zaczął zjeżdżać kolejny model Wartburga 353, paleta wersji została ograniczona do czterodrzwiowego sedana i pięciodrzwiowego kombi zwany w nomenklaturze firmy jako Tourist. Powstał też pick-up zwany Trans. 

Wartburg 353 - czar NRD-owskiej motoryzacji | autofakty.pl 
 
Prowadzono co prawda w 1967 roku prace przygotowawcze mające doprowadzić do małoseryjnej wersji coupe. Niestety zakończyły się one niepowodzeniem. Podobnie był z wersją Kubelwagen oznaczaną jako Wartburg 353-400. Pomimo ogromnego zainteresowania tym samochodem po wyprodukowaniu kilku sztuk projekt porzucono. Spotykane czasami na zlotach Wartburgi 353 Cabrio to niestety nie konstrukcje fabryczne a jedynie ciekaw wariacje na temat Wartburga 353 lub Wartburga 1,3.





Pomimo wielu trudności a nawet szykan ze strony berlińskich i moskiewskich decydentów konstruktorzy z Eisenach w 1969 roku pokazali prototyp samochodu Wartburg 355 Coupe. Samochód wyprodukowano w sześciu egzemplarzach. Niektóre niemieckie źródła mówią o 8 a nawet 10 samochodach. Ja dysponuję zdjęciami 4 sztuk. Opracowano dwie wersje silnikowe. Jedna była wyposażona we wzmocniony silnik Wartburga 353. Miał moc 54kW i pozwalał rozpędzić samochód do 142 km/h. Masa auta wynosiła 840 kg. Druga wersja wyposażona była w silnik Renault o pojemności 1397 cm3 o mocy 65 KM. Auto osiągało prędkość 156 km/h. Masa tej wersji wynosiła 890 kg.

Wartburg 355 Coupé, 1968 [Auta5P ID:17182 FR] 

Wartburg 355 1,0 bj 1969

 

Wartburg 355 Coupe z silnikiem Renault 1,4
 

Wartburg 355 1,4 bj 1970
 
Samochód bardzo dobrze się zapowiadał. Miał ładne, harmonijne i modne wówczas kanciaste nadwozie.  Do pewnego stopnia przypomina ona Volkswagena Passata pierwszej generacji w wersji trzydrzwiowej. Pamiętajmy jednak o tym że to Wartburg 355 powstał wcześniej i jeśli ktoś na kimś wzorował to raczej VW na Wartburgu.  
 

 VW PASSAT bj 1980




Niestety, podobnie jak w przypadku coupe czy kubelwagena nie doszło do produkcji seryjnej. Dobrze że dzięki zapobiegliwym pracownikom fabryki w Eisenach większość wyprodukowanych prototypów ocalała i jest dostępna w muzeach. Czasami pojawiają się one też zlotach weteranów.


 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

Jęśli jesteście zadowoleni to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz