Wszystkie Fiaty 125 Coupe. Prawie wszystkie.
Czy ktoś wie ile było wszystkich wersji Fiata 125? Pisząc felietony o 125p/125 wielokrotnie stykałem się z rozmaitymi wersjami tego samochodu produkowanymi w wielu krajach. Postaram się wam je pokazać i każdą krótko opisać. Pamiętam jeden z numerów tygodnika motor z końca lat 60-tych XXw. , w którym pokazano dużą ilość tych samochodów. Wiele z nich miało nadwozia w niczym nie przypominające znanej wszystkim 125-ki.
A więc po kolei: Zaczniemy od ojczyzny Fiata.
Włochy
FIAT 125 1967–1972
FIAT 125 SPECIAL Włochy 1970 - 1972
FIAT 125 FAMILIAR - Kombi zupełnie inne niż w 125p i argentyńskim 125.
FIAT VIGNALE 125 Samantha , 1967–1971 wyprodukowano około 100 sztuk.
FIAT 125 ZAGATTO 1967
Fiat 125 Carrozzeria Poccardi (Pietro Frua) 1967
Fiat 125 Coupe 2+2 Savio 1967
Fiat 125 Sporting Estate Savio 1968
Fiat 125 Special Michelotti Fastback 1970
Fiat 125 Lombardi
Polska
Polski Fiat 125p 1300/1500 1967 - 1975
Polski Fiat 125p 1300/1500 Kombi 1969 - 1975
Polski Fiat 125p 1300/1500 Pick-Up 1970 - 1975
Polski Fiat 125p Coupe - prototyp autorstwa inż. Watsona.
Auta nie wdrożono do produkcji. Prototyp istnieje do dziś w Muzeum Samochodów w Chlewiskach.
Polski Fiat 125p Cabrio. Prototyp nie wdrożony do produkcji.
Polski Fiat 125p Cabrio Long - Jamnik - produkcja małoseryjna.
Polski Fiat 125p Long 6D - Jamnik. Produkcja małoseryjna.
Polski Fiat 125p Kombi 4X4. Kompilacja Polskiego Fiata i Łady Niwy. Powskało kilka egzemplarzy.
Polski Fiat 125p MR 75 - gruntownie zmodernizowany samochód. Produkowany seryjnie w wersjach sedan, kombi i pick-up. W ostatnich latach nosił nazwę FSO 125p lub FSO 1300/1500.
Jugosławia
Zastava 125 - jugosłowiańska wersja włoskiego Fiata 125 (różnica to znaczek fabryczny)
Zastava 125 PZ - Jugosłowiańska wersja Polskiego Fiata 125p z wykorzystaniem dużej ilości podzespołów samochodu Zastava 1300/1500.
CIMOS SANITET 125p - Ambulans sanitarny budowany na bazie Polskiego Fiata 125p prze jugosłowiańskiego producenta samochodów Citroen.
Hiszpania
Seat 1430 - samochód konstrukcyjnie oparty o model Fiat 124 lecz z wykorzystaniem dużej ilości podzespołów 125. Produkowany w latach 1969-1975.
Argentyna
125 w Argentynie cieszy się niezwykłą estymą. Można ją porównać do tej jaką ten samochód, a konkretnie 125p obdarzają nasi rodacy. W całej Argentynie napotkamy kluby miłośników tego auta a na drogach często spotkamy pieczołowicie odrestaurowane samochody.
Fiat 125 Bonaventura
Fiat 125 Mirafiori
Fiat 125 Multicarga
Fiat 1600. La Plata
Samochód będący, do pewnego stopnia, bliźniakiem Polskiego Fiata 125p. Wyposażony w silniki 116C 1300 i 115C 1500 z produkcji w Polsce i Jugosławii oraz taki sam silnik lecz pojemności 1600 cm3 i mocy 90KM. wnętrze samochodu jak we włoskim 125p. Przednia maska i klapa bagażnika również od 125.
Fiat 125 i 125 Special - identyczne jak włoskie. W późniejszym okresie duża ilość podzespołów argentyńskich i z importu - Polska, Chile, Jugosławia
Fiat 125 1600 Coupe. Lokalna
fabryka Fiata w Argentynie, oprócz Fiatów 125 Multicarga pick-up, oraz
125 Familiar kombi - konstrukcji całkowicie różnych od naszych polskich
pick-upów i 125p Kombi zaprojektowała także własne ładne i mało znane coupe. Pierwsze argentyńskie coupe Fiata powstało jeszcze za czasów produkcji
Fiata 1300/1500. Nazywało się 1500 Sport. Nadwozie projektował Vignale,
za co fabryka w Argentynie płaciła mu prowizję od każdego egzemplarza.
To tu w firmie NASR montowano Polskie Fiaty 125p. Samochody były cenione za wysoką trwałość i można je spotkać jeszcze dzisiaj.
źródło: http://www.webcarstory.com/voiture.php?id=2695&l=pl
źródło: https://www.imcdb.org/v487369.html
CHILE
Fiat 125 Special - samochód montowany głównie z podzespołów argentyńskich. Historycznie zasłynął jako samochód reprezentacyjny i eskortowy dla rządu Salvadora Allende Gossensa, w tym modelu podróżował prezydent i jego osobista straż, GAP (Grupa Przyjaciół Prezydenta) i często można ich zobaczyć w historycznych filmach dokumentalnych o wojskowym zamachu, krążące szybko ulicami Santiago, czy też jako spokojna i elegancka eskorta podczas wizyty, jaką Fidel Castro złożył w tym kraju w 1971 roku, lub na zdjęciach po zamachu stanu, w których wojsko jest pokazane wskazując na wspomniane samochody wewnątrz spalonego pałacu prezydenckiego La Moneda.
Fiat 125 w Chile stworzył mit, który był trudny do wymazania, ze względu na swoją rolę ikony najbardziej burzliwych czasów w najnowszej historii tego kraju oraz wybitne właściwości mechaniczne jak na to, co było wtedy widoczne na rynku, dominował. przez mechaników samochodowych tak przestarzałych jak między innymi Citroën 2CV czy Peugeot 404.
Jest
to pojazd bardzo ceniony przez kolekcjonerów i pasjonatów, którzy jako
wierni i gorliwi strażnicy swojej spuścizny starają się jak najlepiej
zachować swoje samochody, uczestnicząc nawet w międzynarodowych
spotkaniach i podtrzymując pamięć o tym aucie, które na zawsze zmieniło
historię na 4 kołach tego kraju, z charakterystycznym dźwiękiem wydechu i
niepowtarzalnym odciskiem.
Polski Fiat 125p w Bogocie
RPA
Nowa Zelandia
W Nowej Zelandii budowano Fiata 125 T, o mocy
128 koni.
A tu jeszcze kilka zdjęć. Podobno to też różne wariacje na temat Fiata 125.Może ktoś pomoże mi ustalić jakie to są wersje.
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.htmlJeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz