NECKAR MISTRAL
NECKAR 850 ADRIA
NECKAR jak podaje "wszystkowiedząca Wikipedia" to rzeka w południowo-zachodnich Niemczech, prawy dopływ Renu. Jej długość to 367 km, powierzchnia dorzecza wynosi 13,9 tys. km². Swoje źródła ma w okolicy Villingen - Schwenningen w pięknych górach Schwarzwaldu. na wysokości 706 m n.p.m. W dolnym biegu płynie w głębokiej i wąskiej dolinie u południowego podnóża masywu Odenwald. Głównym dopływem jest rzeka Jagst. Rzeka jest żeglowna na odcinku 203 km, od Plochingen jest skanalizowana. Posiada aż 26 stopni wodnych. Główne miasta nad Neckarem to Rottweil słynne z psów rasy o tej samej nazwie oraz Tybinga, Stuttgart, Heilbron oraz słynnego z starożytnego uniwersytetu Heidelbergu. Do Renu uchodzi w okolicy Mannheim.


Historia powstania marki NSU sięga roku 1873. Wtedy to panowie Heinrich Stoll i Christian Schmidt postanowili zbudować fabrykę włókienniczą w Riedlingen. Dość szybko bo już po 11 latach, w 1884 roku przenieśli produkcję do Neckarsulm. Zmieniono też częściowo profil produkcji i rozpoczęto produkcję rowerów. Około 1892 roku całkowicie jej zaprzestano na rzecz ponownej produkcji maszyn włókienniczych. Od tego też roku datuje się oficjalna nazwa firmy. Nazwa NSU (wzięta od nazw rzek Sulm i Neckar) zaczęła występować jako oficjalna nazwa marki.
Heinrich Stoll
Christian Schmidt
W 1901 roku zmieniona została nazwa firmy na NSU Vereinigte Fahrzeugwerke AG.


NSU FIAT Belvedere z 1953 roku
Z początkiem XX wieku powstał w firmie oddział NSU motorrad, produkujący niewielkie motocykle.
W 1905 roku pojawił się pierwszy samochód marki NSU. Był on wyposażony w szwajcarski silnik produkowany przez firmę Zendel.
Przełom lat 20-tych i 30-tych to czas wielkiego kryzysu, który mocno odbił się na kondycji wielu firm. Można powiedzieć, że w szczególnie okrutny sposób obszedł się on z niemieckimi firmami ale też z całym niemieckim społeczeństwem. Literatura jest pełna realistycznych opisów tych lat. Zainteresowanych zachęcam do sięgnięcia po książki Ericha Marii Remarqua, Karla Mundsocka, Hansa Helmuta Kirsta, Adama Tooze i innych. Wielki kryzys dotknął również NSU.
W 1932 roku produkcja samochodów w Heilbronn sprzedana została włoskiemu koncernowi Fiat. Do produkcji trafiły modele oferowane przez turyńskiego potentata, między innymi, bliźniaka Polskiego Fiata 508 czyli Fiata 508III. Podjęto też próbę budowy w Heilbronn samochodu NSU 522, który był klonem Fiata 522. Niestety próba ta była bardzo nieudana.
W 1934 roku wypuszczono po raz pierwszy NSU-Fiata 1000 własnej produkcji, który był licencjonowaną wersją włoskiego Fiata 508 Balilla. Podobnie jak włoski oryginał, samochód z 1938 roku otrzymał również silnik o pojemności 1100 cm3. W 1936 roku dodano NSU Fiat 1500 i 1937 NSU Fiat 500, również produkty na licencji włoskiej. Nawiasem mówiąc, relacje Fiata i NSU - Fiat charakteryzowały się pewną schizofrenią. Samochody Fiata z produkcji włoskiej były równolegle sprzedawane w Niemczech.
Niezależnie od tego NSU nadal istniało w Neckarsulm. Skupiało się ono w dalszym ciągu na rozwijaniu produkcji maszyn przemysłowych ale też motocykli. To z tej fabryki wyjeżdżały słynne NSU OLS, czy NK101 Kettenkrad. To jest jednak temat na inną opowieść, choć już kilka razy pisałem o powojennych modelach samochodów NSU. Głównie przy okazji opowieści o jugosłowiańskim przemyśle motoryzacyjnym.
NSU NK101 KETTENKRAD
NSU 201 0SL
Ta sytuacja prowadziła do szeregu konfliktów między oddziałem NSU-FIAT w Heilbronn i niemieckiego NSU w Neckarsulm.
W latach 30-tych to niemieckie NSU, podjęło też próbę budowy niemieckiego samochodu dla ludu. Był to odzew na apel "Wesołego Adolfa", by Niemcy, wzorem obywateli USA, mogli wejść łatwo w posiadanie samochodu popularnego.
"Wesoły Adolf"
Ot, w przybliżeniu, takiego niemieckiego "Forda T". W tym celu NSU nawiązało współpracę z Ferdynandem Porsche. Już w 1933 roku pojawiły się pierwsze projekty. Konkurencja była jednak duża, do tego firma napotkała szereg problemów natury konstrukcyjnej, finansowej i logistycznej. Projekt powędrował na półkę by po kilku latach powrócić, odgrzany przez Porsche trafić na rynek jako Volkswagen typ.1.
Ferdynand Porsche
Po drugiej wojnie światowej ponownie zaoferowano produkcję licencyjną modeli włoskiego Fiata. Na niemiecki rynek wyjechały włoskie Fiaty oznaczone logiem NSU-Fiat.
W 1958 roku niemieckie NSU rozpoczęło produkcję NSU Prinz w Neckarsulm. Tak więc na rynku niemieckim były dwa samochody różnych producentów o tej samej marce. Doszło do ostrego sporu między oboma firmami. Po sporze prawnym między FIAT i NSU w październiku 1959 r. osiągnięto ugodę.
Z dniem 1 stycznia 1960 roku firma NSU Automobil AG zmieniła nazwę na Neckar Automobilwerke AG Heilbronn. Od 1 września 1966 roku zaprzestano całkowicie używać mark NSU. Od tej pory samochody produkowane w Heilbronn nosiły markę NECKAR. W 1968 roku zniknęła również nazwa Neckar. W 1973 roku firma ostatecznie zaprzestała produkcji samochodów.
W latach 1929-1973 zmontowano tu łącznie 412 085 pojazdów. Niemiecki oddział sprzedaży Fiata miał swoją siedzibę w Heilbronn do 200 6 roku i jest tam nadal obecny, pełniąc funkcje centralne, m.in. z FIAT Bank (obecnie FCA Bank), choć pod koniec 2007 roku siedziba została przeniesiona do Frankfurtu.
NSU-Fiat Weinsberg Limousette, 1960
Neckar Jagst 770 1965
NECKAR PANORAMA to niemiecko włoska kopia Bianchiny
Neckar Europa 4-Door Sedan 1959
.
NECKAR 1100/103
NECKAR RIVIERA / JAGST 770 RIVIERA
NECKAR 1200 OSI
NECKAR 1500TC
NECKAR MISTRAL 1500TS
Neckcar Mistral 1500 TS, 1962. Mistral 1500 TS był pojazdem zaprojektowanym przez Michelotti.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne i chcecie mnie wesprzeć w mojej pracy, to zawsze możecie postawić mi wirtualną kawę.
W latach 1969 - 1971 z fabryki w Heilbronn wyjechało też 18.979 Fiatów 124, 13.033 Fiatów 125, oraz 27.088 Fiatów 128. W wypadku tych modeli Fiat nawet nie zadał sobie trudu by odróżnić, choćby, znaczkiem fabrycznym od modeli rodem z Włoch.
Pomimo zbudowania w Heilbronn ponad 400 tysięcy samochodów, pojazdy z logiem NECKAR po 60 latach od zakończenia ich produkcji są dziś bardzo rzadkie i osiągają dość wysokie ceny na rynku kolekcjonerskim. Stoją w muzeach, prywatnych kolekcjach. Czasami wyjeżdżają by się pokazać na pokazach oldtimerów. Tak, Oldtimerów. Czas ucieka bezpowrotnie. Chrońmy więc to co nam zostało z dawnych lat.BIBLIOGRAFIA
https://classiccarcatalogue.com/NECKAR_1965.html
https://www.carandclassic.com/car/C1479028
https://en.wikipedia.org/wiki/NSU/Fiat_Weinsberg_500
https://en.wikipedia.org/wiki/Neckar_%28car%29
http://www.historycy.org//index.php?s=65bdc23096069c8b38e127bdafe687dc&act=Attach&type=post&id=24729
https://www.nsu4.nl/strickmaschinenfabrik.html
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz