Translate

wtorek, 28 listopada 2023

#477 - MERAY - Zapomniany motocykl

  

 

Lóránd Méray-Horváth i jego młodszy brat Endre jako pierwsi na Węgrzech produkowali motocykle na skalę przemysłową.

  Obituary | Lorand Meray | Kimble Funeral Home Lóránd Méray-Horváth

Firma Méray istniała w latach 1923-1948 i oprócz motocykli zajmowała się także transportem towarów i handlem. Lóránd Méray-Horváth (1892-1968) i jego młodszy brat Endre (1893-1966) jako pierwsi na Węgrzech produkowali motocykle na skalę  przemysłową.  http://www.meraymotor.hu/wp-content/uploads/2019/10/fortepan_13275.jpg

Spółka Akcyjna Fabryka Motocykli Méray została założona w maju 1923 roku. Na początku praca odbywała się w budapesztańskiej piwnicy przy ulicy Városmajor. Tutaj prowadzili prace konstrukcyjne i badawcze nad nowym węgierskim motocyklem. Opracowali własną charakterystyczną trójkątną ramę. Do ramy dodano silniki angielskie, Villiers i Blackburne, Testowano też silniki innych producentów. Próby przyniosły zadowalające rezultaty. Już w maju 1925 roku Lóránd odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w kategorii ultralekkiej, wyścigu motocyklowego TT. Wykorzystano wtedy  brytyjski,  podrasowany silnik Blackburne o pojemności 174 centymetrów sześciennych. 

http://www.meraymotor.hu/wp-content/uploads/2019/10/fortepan_14899.jpg

Niedługo potem mała firma, która działała dzięki pożyczkom zaciągniętym w Magyar Általnosa Hitelbank, została przeniesiona do Magyar Acélárugýár Rt za pośrednictwem powiązań banku.  
 Brak dostępnego opisu zdjęcia.
 
Od tego momentu motocykle, produkowane są w mniejszych seriach i wyposażane są niemal wyłącznie w brytyjskie silniki JAP. Asortyment rozszerzono się na maszyny sportowe i turystyczne o pojemności od 175 do 680 centymetrów sześciennych. Duży sukces sportowy odniosły także motocykle z otwartą ramą i zbiornikami siodłowymi.  Wyścigi motocyklowe stały się podstawa promocji marki Méray na rynku węgierskim.
 http://www.meraymotor.hu/wp-content/uploads/2019/10/fortepan_15088.jpg
Zespół fabryczny: Méray, Oszkar Veber, Ferenc Erdélyi i dr. Bertalan Zsótér. 1927-1928. triumfowali m.in. w Wielkanocnym wyścigu Automobil-Motorsport, Magyar Túraút i wyścigu Jánoshegyi.  
Poza tym rozwój firmy wspierały też zamówienia rządowe: w szeregi klientów weszła  Policja, Policja Finansowa, a potem Poczta.

  





W 1926 roku asortyment został poszerzony o nowy produkt: pojawił się trójkołowy transporter towarów. Konstrukcja złożona z części motocykla była początkowo napędzana silnikiem JAP o pojemności 350 cm3. Sprzedawana od 1928 roku druga generacja trójkołowca, teraz z kołem amortyzowanym  teleskopowo i większym silnikiem o pojemności 500 centymetrów sześciennych, okazała się ogromnym sukcesem komercyjnym.  http://www.meraymotor.hu/wp-content/uploads/2019/10/%C3%81rusz%C3%A1ll%C3%ADt%C3%B3-2.jpg
Kryzys gospodarczy został również przezwyciężony, głównie dzięki wynajętej działalności transportowej realizowanej za pomocą tych pojazdów trójkołowych. 
 
  
 
http://www.meraymotor.hu/wp-content/uploads/2019/10/IMG-6fed1c6519c26b9aea0e414d1f17dc95-V.jpg
Charakterystyczne dla wielkości firmy było to, że kiedy w 1929 roku koncern węgierski Weiss Manfréd (Csepel) po raz pierwszy poważnie pomyślał o budowie motocykli, usiłował w desperackim piśmie, zmusić firmę Meray  do zaprzestanie produkcji.  http://www.meraymotor.hu/wp-content/uploads/2019/10/BIG_0005464112.jpg
 
Podwozie Méray zostało przebudowane w 1928 roku, tak aby mogło pomieścić silnik o pojemności 1000 centymetrów sześciennych. Wśród wyposażenia można wyróżnić nową skrzynię biegów Burman, oddzielny zbiornik oleju i większy zbiornik paliwa. Na początku lat trzydziestych XX wieku, za namową Gwardii Narodowej, wyprodukowano w całości węgierskie modele 350 i 500 wyposażone w silniki  zaprojektowane przez Jánosa Csonkę. 
 
  Janos Csonka
 
 Jednak w czasie kryzysu gospodarczego produkcja spadła, a firma przetrwała głównie dzięki naprawom, transportowi i jako jeden z likwidatorów fabryki samochodów GÁG wyprzedawała zapasy dawnej wspaniałej fabryki samochodów. 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

 Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji. 

buycoffee.to/meskibigos

 
Od 1936 roku w sprzedaży znajdowały się wyroby niemieckiej firmy Adler. Nie przestali też produkować motocykli.  Zmodernizowano także modele 350 i 500, a chromowany zbiornik i nowy przedni widelec stały się cechami wyróżniającymi te modele. Jednakże powstało tylko kilka takich egzemplarzy. Firma Meriay nawiązała ścisłą współpracę z austriackim producentem Puch i rozpoczęła masową produkcję motocykli klasy 200 cm3.
 
     



Po drugiej wojnie światowej nie produkowano już motocykli. firma Méray skupiła się na naprawach pojazdów samochodowych i motocykli. Próbowała też reprezentować różne zagraniczne marki samochodów. Niestety jak to w komunizmie, historia pierwszej węgierskiej fabryki motocykli zakończyła się wraz z nacjonalizacją. W okresie 1923-1939. wyprodukowano między 1500 a 1800 motocykli Méray.  
W przypadku motocykli Méray-Puch jedynie plakietka wskazywała na pochodzenie Méray, były to motocykle czysto austriackie Puch. 

 
      

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 
 
 
 
BIBLIOGRAFIA

https://itthonvagy.blogspot.com/2022/07/egy-furcsa-motor-multbol-folytatas.html?spref=fb&fbclid=IwAR03wo7imvbN4_Xb7JmkTobpYb3iN_wIjEcNy426q6r95fdMTvDD7McFcWc

https://ceautoclassic.eu/meray-100th-anniversary-of-the-first-hungarian-motorcycle-factory/ 

http://www.meraymotor.hu/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz