Lóránd Méray-Horváth i jego młodszy brat Endre jako pierwsi na Węgrzech produkowali motocykle na skalę przemysłową.
Lóránd Méray-Horváth
Firma Méray istniała w latach 1923-1948 i oprócz motocykli zajmowała się także transportem towarów i handlem.Lóránd Méray-Horváth (1892-1968) i jego młodszy brat Endre (1893-1966) jako pierwsi na Węgrzech produkowali motocykle na skalę przemysłową.
Spółka Akcyjna Fabryka Motocykli Méray została założona w maju 1923 roku.Na początku praca odbywała się w budapesztańskiej piwnicy przy ulicy Városmajor.Tutaj prowadzili prace konstrukcyjne i badawcze nad nowym węgierskim motocyklem. Opracowali własną charakterystyczną trójkątną ramę.Do ramy dodano silniki angielskie, Villiers i Blackburne, Testowano też silniki innych producentów.Próby przyniosły zadowalające rezultaty. Już w maju 1925 roku Lóránd odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w kategorii ultralekkiej, wyścigu motocyklowego TT. Wykorzystano wtedy brytyjski, podrasowany silnik Blackburne o pojemności 174 centymetrów sześciennych.
Niedługo potem mała firma, która działała dzięki pożyczkom zaciągniętym w Magyar Általnosa Hitelbank, została przeniesiona do Magyar Acélárugýár Rt za pośrednictwem powiązań banku.
Od tego momentu motocykle, produkowane są w mniejszych seriach i wyposażane są niemal wyłącznie w brytyjskie silniki JAP.Asortyment rozszerzono się na maszyny sportowe i turystyczne o pojemności od 175 do 680 centymetrów sześciennych.Duży sukces sportowy odniosły także motocykle z otwartą ramą i zbiornikami siodłowymi.Wyścigi motocyklowe stały się podstawa promocji marki Méray na rynku węgierskim.
Zespół fabryczny: Méray, Oszkar Veber, Ferenc Erdélyi i dr.Bertalan Zsótér.1927-1928.triumfowali m.in. w Wielkanocnym wyścigu Automobil-Motorsport, Magyar Túraút i wyścigu Jánoshegyi.
Poza tym rozwój firmy wspierały też zamówienia rządowe: w szeregi klientów weszła Policja, Policja Finansowa, a potem Poczta.
W 1926 roku asortyment został poszerzony o nowy produkt: pojawił się trójkołowy transporter towarów.Konstrukcja złożona z części motocykla była początkowo napędzana silnikiem JAP o pojemności 350 cm3.Sprzedawana od 1928 roku druga generacja trójkołowca, teraz z kołem amortyzowanym teleskopowo i większym silnikiem o pojemności 500 centymetrów sześciennych, okazała się ogromnym sukcesem komercyjnym.
Kryzys gospodarczy został również przezwyciężony, głównie dzięki wynajętej działalności transportowej realizowanej za pomocą tych pojazdów trójkołowych.
Charakterystyczne dla wielkości firmy było to, że kiedy w 1929 roku koncern węgierski Weiss Manfréd (Csepel) po raz pierwszy poważnie pomyślał o budowie motocykli, usiłował w desperackim piśmie, zmusić firmę Meray do zaprzestanie produkcji.
Podwozie Méray zostało przebudowane w 1928 roku, tak aby mogło pomieścić silnik o pojemności 1000 centymetrów sześciennych.Wśród wyposażenia można wyróżnić nową skrzynię biegów Burman, oddzielny zbiornik oleju i większy zbiornik paliwa.Na początku lat trzydziestych XX wieku, za namową Gwardii Narodowej, wyprodukowano w całości węgierskie modele 350 i 500 wyposażone w silniki zaprojektowane przez Jánosa Csonkę.
Janos Csonka
Jednak w czasie kryzysu gospodarczego produkcja spadła, a firma przetrwała głównie dzięki naprawom, transportowi i jako jeden z likwidatorów fabryki samochodów GÁG wyprzedawała zapasy dawnej wspaniałej fabryki samochodów.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę
tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i
postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze
felietony o motoryzacji.
Od 1936 roku w sprzedaży znajdowały się wyroby niemieckiej firmy Adler.Nie przestali też produkować motocykli. Zmodernizowano także modele 350 i 500, a chromowany zbiornik i nowy przedni widelec stały się cechami wyróżniającymi te modele.Jednakże powstało tylko kilka takich egzemplarzy.Firma Meriay nawiązała ścisłą współpracę z austriackim producentem Puch i rozpoczęła masową produkcję motocykli klasy 200 cm3.
Po drugiej wojnie światowej nie produkowano już motocykli. firma Méray skupiła się na naprawach pojazdów samochodowych i motocykli. Próbowała też reprezentować różne zagraniczne marki samochodów. Niestety jak to w komunizmie, historia pierwszej węgierskiej fabryki motocykli zakończyła się wraz z nacjonalizacją. W okresie1923-1939.wyprodukowano między 1500 a 1800 motocykli Méray.
W przypadku motocykli Méray-Puch jedynie plakietka wskazywała na pochodzenie Méray, były to motocykle czysto austriackie Puch.
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz