ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Już przed 1939 rokiem w armiach wielu krajów dostrzegano korzyści płynące z posiadania na wyposażeniu armii, pojazdów zdolnych do pokonywania przeszkód wodnych. Nie tylko zdolnych do brodzenia po dnie, co jest raczej proste do zrealizowania, ale zdolnych do samodzielnego pływania. Wymaga to jednak wysokiej kultury technicznej i to nie tylko przy projektowaniu, produkcji ale przede wszystkim przy eksploatacji takich pojazdów.
Kilka takich konstrukcji pojawiło się w czasie wojny. Udowodniły one swoją ogromną przydatność. Były to :
VW SCHWIMMWAGEN TYP 166
Szanowni czytelnicy.
Inną małą niemiecką amfibią był TRIPPEL SG6 o którym pisałem a felietonie w grudniu 2021 roku. Jeśli ktoś nie czytał to zapraszam tu. https://meskibigos.blogspot.com/2021/12/ii-wojna-swiatowa-na-koacg-trippel-sg6.html
Również alianci mieli swoje amfibie np. angielski Amphibian, 5-ton, 8×8, GS Terrapin Mk. 2 produkowany przez firmę Thornycroft w Basingstoke.
Własne konstrukcje pojazdów pływający miały też Włochy i Japonia.
Armie alianckie powszechnie używały też amerykańskich amfibii FORD GPA
i DUKW 353. Rosjanie mieli swoje GAZ 46 MAW.
oraz kopię DUKW czyli BAW.
Po zakończeniu II Wojny Światowej wiele firm, wykorzystując wojenne doświadczenia dalej prowadziło prace nad budową takich pojazdów.
Pisałem już o czechosłowackiej konstrukcji SKODA MOZ 2. https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/auto-story-skoda-moz-2.html
Również NRD zbudowano samochód HORCH P2 SCHWIMMWAGEN w ilości 17 sztuk. Był on pochodną bardzo udanej rodziny samochodów terenowych P2 i P3 bazujących na wojennych doświadczeniach armii niemieckiej. Niestety narzucenie armiom Układu Warszawskiego wyposażenia i uzbrojenia pochodzącego z ZSRR sprawiło że zakłady w Niemczech zmuszone były zaniechać produkcji. Powstało 17 sztuk tych pojazdów. Ile zachowało się do naszych czasów? Nie wiem.
Można je spotkać na spotkaniach miłośników militariów i starych samochodów w Niemczech. Są tam prawdziwą atrakcją właśnie przez swoją rzadkość.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz