Translate

poniedziałek, 31 stycznia 2022

#259 - HORCH P2S1 SCHWIMMWAGEN

 ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР 

 


 

Już przed 1939 rokiem w armiach wielu krajów dostrzegano korzyści płynące z posiadania na wyposażeniu armii, pojazdów zdolnych do pokonywania przeszkód wodnych. Nie tylko zdolnych do brodzenia po dnie, co jest raczej proste do zrealizowania, ale zdolnych do samodzielnego pływania. Wymaga to jednak wysokiej kultury technicznej i to nie tylko przy projektowaniu, produkcji ale przede wszystkim przy eksploatacji takich pojazdów.


Kilka takich konstrukcji pojawiło się w czasie wojny. Udowodniły one swoją ogromną przydatność. Były to :

VW SCHWIMMWAGEN TYP 166 



Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.


Inną małą niemiecką amfibią był TRIPPEL SG6 o którym pisałem a felietonie w grudniu 2021 roku.
Jeśli ktoś nie czytał to zapraszam tu. https://meskibigos.blogspot.com/2021/12/ii-wojna-swiatowa-na-koacg-trippel-sg6.html 

Również alianci mieli swoje amfibie np. angielski  Amphibian, 5-ton, 8×8, GS Terrapin Mk. 2 produkowany przez firmę Thornycroft w Basingstoke.

 Amfibia Terrapin Mk. 2 Własne konstrukcje pojazdów pływający miały też Włochy i Japonia.

Armie alianckie powszechnie używały też amerykańskich amfibii FORD GPA Ilustracja  

i DUKW 353. Rosjanie mieli swoje GAZ 46 MAW.

 Ilustracja oraz kopię DUKW czyli BAW.

 

Po zakończeniu II Wojny Światowej wiele firm, wykorzystując wojenne doświadczenia dalej prowadziło prace nad budową takich pojazdów. 

Pisałem już o czechosłowackiej konstrukcji SKODA MOZ 2. https://meskibigos.blogspot.com/2021/11/auto-story-skoda-moz-2.html

Również NRD zbudowano samochód HORCH P2 SCHWIMMWAGEN w ilości 17 sztuk. Był on pochodną bardzo udanej rodziny samochodów terenowych P2 i P3 bazujących na wojennych doświadczeniach armii niemieckiej. Niestety narzucenie armiom Układu Warszawskiego wyposażenia i uzbrojenia pochodzącego z ZSRR sprawiło że zakłady w Niemczech zmuszone były zaniechać produkcji. Powstało 17 sztuk tych pojazdów. Ile zachowało się do naszych czasów? Nie wiem. 

Można je spotkać na spotkaniach miłośników militariów i starych samochodów w Niemczech. Są tam prawdziwą atrakcją właśnie przez swoją rzadkość.


 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

  


 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz