Translate

poniedziałek, 19 grudnia 2022

#366- JELCZ O43 - OGÓREK Z RODZINĄ

 


Po zakończeniu II Wojny Światowej zdewastowana polska gospodarka potrzebowała praktycznie wszystkiego. Budynków, maszyn, urządzeń, specjalistów techników i inżynierów, nowoczesnych technologii. Byliśmy osamotnieni w codziennych zmaganiach z przeciwnościami losu, tymi niezawinionymi i tymi zawinionymi. Niewielka pomoc gospodarcza w ramach UNRAA nie wystarczała. Pomoc od wielkiego brata ze wschodu też była niewielka. Musimy wiedzieć że on dźwigał własną gospodarkę z ruin i bardzo chętnie grabił też podległe mu kraje w tym Polskę. Na domiar złego, idioci administrujący Polską zrezygnowali dobrowolnie z udziału Polski w Planie Marshalla.

Jedną z podstawowych bolączek był permanentny niedowład transportu. Powojenny transport samochodowy w Polsce opierał się na ciężarówkach o niskiej ładowności (2-4 tony). We flotach przewoźników dominowały Lubliny 51https://meskibigos.blogspot.com/2018/07/zapomniana-historia-lublin-51.html oraz STAR 20, pojazdy produkcji radzieckiej ZIS, ZIŁ, GAZ, czechosłowackiej SKODA, TATRA, PRAGA oraz pojazdy z wojskowego demobilu CHEVROLET CANADA, GMC CCKW, STUDEBACKER US6 a także zdobyczne OPEL BLITZ, MERCEDESY, BUSSINGI, MAN-y czy KRUPP I BORGWARD. https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/jak-to-byo-50-60-lat-temu-how-it-was-50.html

Niezmiernie brakowało również autobusów. Doraźnie przerabiano ciężarówki montując  na skrzyniach ładunkowych ławki. Ochronę przed złymi warunkami atmosferycznymi stanowiła jedynie opończa skrzyni ładunkowej. 

W zakładach SANOWAG uruchomiono produkcję autobusów marki Fiat 666 z zabudową wg. projektu inż. Panczakiewicza.

 Ilustracja

 FIAT 666 RN / NOWY / 1:72 / KULTOWE AUTOBUSY PRL 12672661894 - Allegro.pl 

W PZL Mielec montowano brytyjskie autobusy  Leyland LOPS 3-1 również z karoserią projektu Panczakiewicza.

Jest to Leyland LOPS 3/1 budowany w latach 1947-48 przez PZL ...

W różnych warsztatach państwowych i prywatnych karosowano wiele pojazdów z demobilu amerykańskiego, brytyjskiego i niemieckiego oraz pojazdy otrzymywane w ramach UNRAA. 

Fatalne polskie drogi? 70 lat temu dramatycznie brakowało nie tylko szos,  ale i samochodów! | CiekawostkiHistoryczne.plAutobusy PKS 1946-1950



 

Na przełomie 1949 i 1950 roku podjęto prace konstrukcyjne na zbudowaniem autobusu w pełni polskiej konstrukcji. Było to motywowane głównie względami politycznymi ale również ekonomicznymi. Zakup drogich włoskich i brytyjskich podwozi bardzo podrażał wyrób finalny oraz bardzo utrudniał późniejszy serwis pojazdu. Internetu ani dostaw w 24 godziny wtedy jeszcze nie było. Postanowiono wykorzystać podwozie STAR-a 20 (wzorowanego na bardzo nowoczesnym przedwojennym polskim samochodzie ciężarowym z 1939 roku - PZInż. 713). Prace trwały w łódzkim oddziale Centralnego Biura Technicznego Przemysłu Motoryzacyjnego (późniejszy Przemysłowy Instytut Motoryzacji). W oparciu o podwozie Star-a 20 budowano również autobusy w innych firmach, zarówno prywatnych jak i państwowych. Zachowało się po nich bardzo mało materiałów ikonograficznych. 

 
84 SFA Star - historia w fotografii ideas | autobus, prototyp, steyr

Różne adaptacje autobusowe produkowano też w Kożuchowskich Zakładach Sprzętu Transportowego przemianowanych później na Kożuchowskie Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych.

Takie zamówienie złożono w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu k/Oławy. 

Zaprojektowano metalowe nadwozie montowane do ramy samochodu ciężarowego STAR 20. Tak narodziła się STONKA.STAR 20 Stonka / NOWY / 1:72 / AUTOBUSY PRL

Autobus ten budowano w Jelczu. Do zakładu docierały ciężarówki marki Star podwozie z kabiną, bez skrzyni ładunkowej. W Jelczu w miejsce w którym powinna być skrzynia montowano własnej konstrukcji nadwozie, mieszczące 25 osób. Pozostała część pojazdu nie różniła się od Stara 20.

W 1957 roku do produkcji wszedł model SAN H01.

 

Wszystkie te autobusy miały jednak jedną zasadniczą wadę. Była nią mała pojemność autobusu. Do tego dochodziła delikatność konstrukcji, niski komfort jazdy (poza Fiatem, Leylandem i SAN-em H01). Potrzebny był autobus ramowy, o dużęj ilości miejsc pasażerskich, dużej odporności na przeładowanie a jednocześnie ekonomiczny, prosty w obsłudze. 


Jelczańskie Zakłady Samochodowe 3 lata po otwarciu działalności rozpoczęły produkcję nadwozi N-424 tzw. Stonka, które były montowane na podwoziach Stara 20. Autobus był produkowany w latach 1954-59 i jest uznawany za pierwszy autobus Jelcza.

 

Jelczańska STONKA była dobra jako autobus socjalny lecz nie nadawała się do typowej komunikacji. Podjęto więc decyzję o zbudowaniu potrzebnego autobusu we własnej firmie. Projektowano równolegle nowy samochód ciężarowy dużej ładowności i takiż autobus.

W 1955 roku opracowano prototypy autobusu Odra A-81 i ciężarówki Żubr A-80.  


Oba pojazdy posiadały te same podzespoły oraz silnik.
O ile Żubr A-80 opierał się po części na wzorach włoskich ciężarówek Fiat i OM to A-81 stylistycznie nawiązywał do autobusów holenderskiej firmy DAF.

Ostatecznie do produkcji weszła tylko ciężarówka, bowiem zdecydowano o zakupie licencji na autobus Karosa 706 RTO z silnikiem diesla. Decyzję tą podjęto bez uzgodnień z fabryką w Jelczu.




Dnia 6 grudnia 1958 roku podpisana została umowa między stroną polską a czechosłowacką, o przekazaniu firmie z Jelcza  licencji na produkcję autobusu międzymiastowego KAROSA - SKODA 706RTO. Według postanowień umowy strona czechosłowacka dostarczała polskiemu zakładowi kompletne podwozia, na które osadzane były wytwarzane na licencji nadwozia. Pod koniec 1959 roku zmontowano pierwszą próbną serię 20 sztuk autobusu Jelcz 043. Rok później, po rozwinięciu produkcji wytworzono już około 200 tych pojazdów







W ostatnim roku lat 50. rozpoczęto produkcję Jelcza 043. Był to autobus oparty na licencji wyżej wspomnianej Karosy. Podwozia były dostarczane z fabryki LIAZ, natomiast nadwozie wraz z wyposażeniem wnętrza było tworzone w zakładach Jelcza. Model 043 już podczas wyjazdu z fabryki był pojazdem przestarzałym konstrukcyjnie.

Czechosłowacki silnik technologicznie tkwił w czasach przedwojennych, to samo tyczyło się jego montażu w podwozu. Był zamocowany przed osią przednią. Zachodnia konkurencja produkowała pojazdy z silnikami mocowanymi na tylnej osi lub z silnikiem podpodłogowym. Zawieszenie było oparte na resorach piórowych natomiast na rynku były już konstrukcje oparte na zawieszeniu pneumatycznym. Co zaskakujące, bardzo prosty w budowie Jelcz 043 przyjął się dobrze na rynku o czym świadczy wieloletnia produkcja tego modelu – produkowano go do 1985 roku.

Z racji coraz większego zainteresowania autobusami przegubowymi na świecie, postanowiono zbudować taki pojazd. W 1962 roku powstał Jelcz AP-02, który technicznie był połączeniem dwóch Karos. jelcz ap-02 - PŁOCKIBUS | wszystko o KM-PłockRok później zbudowano również odmianę miejską – Jelcz 272 MEX, który posiadał dwuskrzydłowe drzwi oraz zmieniony układ wnętrza względem modelu 043. Autobus przegubowy AP-02 został zastąpiony w roku 1966 przez zwrotniejszego i krótszego Jelcza 021.Jestem ciekaw, kiedy wycofano ostatnie Jelcze... - W..............c -  Wykop.pl

2 lata po powstaniu modelu przegubowego, firma Jelcz zdecydowała o spróbowaniu swoich sił w turystyce przewozowej. W 1964 roku z fabryki wyjechały autobusy turystyczne z podwyższonym standardem, które bazowały na modelu 043 – 014 LUX 

 Jelcz 014 LUX Kultowe 1:43 - 7303092879 - oficjalne archiwum Allegro

i 015 LUX. 

 200 JZS Jelcz (autokar) - historia w fotografii ideas | samochód ciężarowy,  autobus, historia

Cały czas jednak sztandarowymi produktami w ofercie producenta były modele 043 i 272 MEX.

Produkowano też przyczepy pasażerskie  do autobusów Jelcz. 

Innym prototypem powstałym na bazie modelu 043 był Jelcz MAT Oławka. 

 Jelcz MAT Oławka. - YouTube

 W 1968-69 roku powstał prototyp nowego autobusu miejski technicznie oparty na konstrukcji ciężarówki Jelcz 315. Model 039, bo o nim mowa, posiadał ramowe podwozie z silnikiem SW680 w wersji poziomej, automatyczną skrzynię biegów Voith, pneumatyczne zawieszenie i przeszklone nadwozie. Autobus został zaprezentowany w 1970 roku.Pisałem o nim w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/08/auto-story-jelcz-039.html

039, podobnie jak A81 nie wszedł do produkcji.

.

Osadzone na podłużnicowej, ramie z tłoczonej blachy stalowej, nadwozie Jelcza 043 wykonane zostało z zamkniętych i otwartych profili stalowych. Poszycie zewnętrzne z blach stalowych mocowano do szkieletu nadwozia za pomocą nitów. W prawej ścianie bocznej autobusu, pomiędzy przednią i tylną osią oraz za kołem tylnym, umieszczono dwoje jednoskrzydłowych drzwi o szerokości 90 cm. W lewej ścianie bocznej autobus posiadał drzwi przeznaczone tylko dla kierowcy. Wnętrze o wysokości 1900 mm, przeznaczone zostało do przewozu 42 pasażerów na stałych miejscach siedzących oraz 10 na dodatkowych rozkładanych strapontenach. Przestrzeń pasażerska wykończona została laminowanymi płytami, podłogę stanowiły deski sosnowe pokryte gumą. Wnętrze modelu 043 ogrzewane było nagrzewnicą zasilaną ze zbiornika paliwa pojazdu oraz nagrzewnicę wodną. W porównaniu z innymi autobusami Jelcz zimą był ciepły.

Jelcz 043

Do napędu autobusu Jelcz 043 zastosowano importowany z Czechosłowacji, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, 6-cylindrowy, rzędowy Diesel  typu Škoda 706RT, o pojemności skokowej 11 781 cm³ i mocy maksymalnej 117,6 kW (160 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną, niezsynchronizowaną skrzynią przekładniową. Silnik umieszczony został w przedniej części pojazdu nad osią kół przednich, napęd na koła tylne przekazywany był poprzez dwuczęściowy wał o konstrukcji rurowej.

Pomimo wprowadzenia do oferty w 1979 roku nowego autobusu międzymiastowego PR110IL  a w 1984 roku jego następcy o oznaczeniu PR110D, produkcja modelu Jelcz 043 zakończona została dopiero w 1986 roku.

Zmodernizowaną wersją autobusu Jelcz 043 był Jelcz 044, pojazd o identycznym nadwoziu, zawieszeniu, niemniej jednak całkowicie innym układzie napędowym. Do napędu użyto silnika ZS typu SW 680/55 produkowanego w WSK Mielec na podstawie licencji angielskiego przedsiębiorstwa Leyland. Ta sześciocylindrowa, pionowa jednostka o wtrysku bezpośrednim osiągała moc 147 kW (ok. 200 KM) przy 2200 obr./min przy pojemności skokowej 11,1 dm³. Zastosowano jednotarczowe sprzęgło cierne opracowane i produkowane w WSK Świdnik i opartą na licencji niemieckiego przedsiębiorstwa ZF skrzynkę przekładniową typu S6-90 (6-biegową), zblokowaną z silnikiem, o wszystkich biegach do przodu zsynchronizowanych. Bieg V był bezpośredni. Napęd przenoszony był na most tylny przez dwuczęściowy, rurowy wał napędowy. Użyto tu importowanego z Węgier mostu typu Raba. Całkowite przełożenie wynosiło 7,07. Dzięki zwiększonej mocy silnika poprawiły się właściwości trakcyjne, a „powolny” most napędowy zapewniał dużą siłę napędową, ułatwiającą pokonywanie wzniesień, dzięki czemu autobusy te doskonale sprawdzały się w komunikacji na terenach górskich. 

  Jęśli jesteście zadowoleni to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 

BIBLIOGRAFIA 

https://truckfocus.pl/nowosci/40876/historia-marki-jelcz-cz-2-autobusy 

https://kmkm.waw.pl/jelczanskie-przegubowce-cz-ii/ 

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html 


 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz