Wszyscy znamy węgierskie autobusy Ikarus. Obecnie rzadko są spotykane na Polskich drogach, choć jest kilka miast w których użytkowane są w komunikacji miejskiej nowsze modele tej firmy. Ta istniejąca od 1895 roku firma wsławiła się wieloma nowoczesnymi konstrukcjami. Wielu z nas pamięta modem Ikarusy 260 i 280 który w latach 80-tych XX w. był niekoronowanym królem komunikacji miejskiej wielkich miast. Starsi pewnie pamiętają Ikarusa 556. Jeszcze starsi Ikarusa 55 i 66 a także 620 i 630. O kilku modelach już pisałem na łamach Męskiego Bigosu. Kilka modeli tej sławnej marki mam w opracowaniu i minie jeszcze trochę czasu nim zostaną opublikowane. Poza zbieraniem materiałów do felietonów które sam tworzę często piszę o niektórych pojazdach na prośbę moich czytelników. Cieszy mnie to bardzo gdyż wtedy odczuwam bliższą relację z czytelnikiem gdy mogę spełnić jego życzenie.
Jak już wspomniałem firma powstała w 1895 roku. Początkowo firma zajmowała się produkcją prostych maszyn i konstrukcji stalowych. W 1913 roku przedsiębiorstwo skupiło się głównie na budowaniu samochodów, w wyniku czego podczas Wielkiej wojny osiągnęło duże zyski. W 1927 roku Ikarus wygrał międzynarodowy przetarg i
dostarczył 60 krótkich autobusów. W 1933 roku Ikarus zaczął mieć
problemy finansowe, i czasowo wstrzymał produkcję wielu modeli pojazdów, lecz już z początkiem
1935 roku wznowiono produkcję. W okresie II Wojny Światowej Ikarus produkował pojazdy na potrzeby gospodarki i armii Węgier a także państw OSI. Po nacjinalizacji 23 lutego 1949 roku Ikarus połączył się z producentem samolotów IKARUS GEP.
MÁVAG N2h/39
IKARUS 30
IKARUS 60
Każdy z tych autobusów zasługuje na oddzielny felieton.
Dzisiaj chcę Wam opowiedzieć o mało znanym polskim epizodzie w dziejach Ikarusa. Oto jedna z jego konstrukcji powstała w Polsce. Był to autobus przegubowy. Powstał on na kilka lat przed tym jak w budapesztańskiej firmie podjęto jakiekolwiek próby budowy przegubowca.
Podstawowym autobusem komunikacji miejskiej w latach 60/70-tych XX w. w dużych polskich miastach była Jelcz 272 MEX i Jelcz 021
Jelcz 021
SKODA KAROSA 706 RTO
Trzecim typem autobusu miejskiego dość licznie występującego na naszych ulicach, autobusu miejskiego, był właśni, węgierski Ikarus 620. Szczególnie dużo jeździło ich w MPK Łódź gdzie jeździło ich 258 sztuk, MZK Warszawa - 172 sztuki, Kraków i Lublin po 10 sztuk, oraz w Częstochowie gdzie jeździło 18 sztuk tych autobusów. Wiele z nich obsługiwało też linie komunikacyjne aglomeracji śląskiej.
Polska kupiła łącznie 1575 Ikarusów 620. Pierwsze autobusy zakupiono w 1959 roku, ostatnie 167 w latach 1970-71. Więcej autobusów tego typu zakupił tylko Związek Radziecki.
FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem), poprzednik budapesztańskiej firmy zajmującej się transportem miejskim, Budapesti Közlekedési Zrt., produkowało w bardzo małych ilościach trzyosiowe autobusy przegubowe na bazie Ikarusa 60 od 1962 roku.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Prawdopodobnie , właśnie to zainspirowało Polaków. Już w 1962 roku inżynierowie z katowickiej firmy autobusowej WPK postanowili zbudować autobus przegubowy na bazie modelu popularnego w Polsce Ikarusa 620.
Z dwóch Ikarusów zbudowano jeden przegubowy
Autobus. Został on wyprodukowany w centralnych warsztatach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach (WPK). Jednym z głównych inicjatorów i koordynatorem prac był inż. Broncel. W budowie brali udział także inni inżynierowie i pracownicy WPK i to właśnie, głównie, dzięki nim powstał wspomniany pojazd. Zbudowany został z dwóch Ikarusów 620 (z pierwszych dostaw) wycofanych już z normalnej eksploatacji. Postanowiono połączyć formę generalnego remontu z budową autobusu przegubowego.
Po modyfikacji podwozia i skróceniu sekcji (rama, obrotnica, przegub, demontaż tylnej osi) zamontowano tylną oś, lecz z pojedynczymi kołami. Napędzana była środkowa oś z bliźniaczym ogumieniem.
Cały wyremontowany sprzęt został zamontowany na odpowiednio przebudowanym i przystosowanym nadwoziu, a najważniejszy element, jakim była konstrukcja przegubu „harmonijkowego”, został zakupiony u szwajcarskiego producenta za dewizy. Niestety nie udało mi się ustalić która szwajcarska firma była producentem przegubu. Możliwe że był to Saurer, choć nie jestem tego pewien. Może ktoś z was posiada taką informację. W ten sposób możliwe było wykonanie konstrukcji prototypowej.
Działania polskich inżynierów i pracowników warsztatów WPK Katowice szybko dotarły do Budapesztu. Grupa inżynierów i techników z fabryki Ikarus, specjalnie, przyjechała zobaczyć i zrobić zdjęcia polskiego autobusu podczas eksploatacji próbnej (na tablicach kontrolnych i kierunkowych oznaczonych czerwoną literą „S” przez kilka dni. Dokonali też próbnych jazd polskim Ikarusem oraz przeprowadzili testy drogowe. Po tym odbyły się rozmowy między stroną węgierską i polską o pułapkach i zaletach produkcji.
Ciekawe jest też to, że pierwszy węgierski przegubowy 620 został wyprodukowany dopiero w 1967 roku. Jest wysoce prawdopodobne że w jego projektowaniu Węgrzy wykorzystali doświadczenia Polaków z WPK Katowice. Niestety nie wszedł on do masowej produkcji a obecnie jest prawdziwym rarytasem kolekcjonerskim. Pierwszym masowo produkowanym przegubowym autobusem z firmy Ikarus był dopiero model Ikarus 180 produkowany w latach 1966 - 1973.
Autobus został oddany do użytku w Katowicach 17 grudnia 1963 roku. Cieszył się dużym zainteresowaniem pasażerów, którzy nazwali go „Czerwonym 595”.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm
BIBLIOGRAFIA
http://phototrans.pl/14,317724,0,Ikarus_620_595.html
http://modele72.cba.pl/autobusy/ikarus-620595.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz