Witajcie.
Pisałem już na Męskim Bigosie o dawnych modelach samochodów i motocykli, produkowanych w krajach które do 1989 roku nazywano SOCJALISTYCZNYMI. To Czechosłowacja, NRD, Węgry, Polska, Rumunia, Jugosławia, Albania czy ZSRR. Były też pojazdy z Turcji, Chin i Nowej Zelandii. Przyglądaliśmy się samochodom z Argentyny i Kuby. Na naszych łamach zagościły też niektóre konstrukcje z USA i RFN oraz III Rzeszy. Pisałem też o brytyjskich i francuskich samochodach importowanych do Polski za czasu PRL. Razem z felietonami o turystyce, dobrej kuchni, szkole przetrwania i historii i zdrowiu, uzbierało się już ponad 400 felietonów.
Dzisiaj udamy się na krótką wycieczkę do Afryki południowej a konkretnie do RPA. No właśnie tam także produkuje się samochody. Generalnie są to firmy będące oddziałami światowych koncernów motoryzacyjnych. Czasem jednak noszą inne nazwy a i specyfikacja modeli też bywa inna niż w Europie czy USA. Wspominałem już o tym przy okazji felietonu o różnych wersjach Fiata 125. Wersja o mocy 125 KM występowała tylko na rynku RPA.
Pozwólcie że pokażę Wam niektóre samochody pochodzące z tego pięknego i zamożnego kraju.
Ranger I
Został zaprezentowany po raz pierwszy w 1968 roku.
Pierwsza generacja modelu Ranger w pierwszej kolejności zasiliła ofertę tej marki na rynku, gdzie została ona utworzona przez General Motors. Samochód był tam oferowany jako 4-drzwiowy sedan, będący de facto bliźniaczą odmianą brytyjskiego samochodu Vauxhall Victor.Występował też jako pięciodrzwiowe kombi oraz coupe GTS.
Ranger pierwszej generacji nosił różne nazwy w zależności od
wariantu wyposażeniowego: 130 i 153, a także 1900 i 2500. Pod kątem
wizualnym, pojazd charakteryzował się pojedynczym pasem obejmującym
atrapę chłodnicy w stylu modelu i różnił się od Vauhalla.
Samochód ten był eksportowany do Belgii, Francji i krajów afrykańskich.
Ranger II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1972 roku.
Druga i zarazem ostatnia generacja Rangera ponownie powstała jako bliźniacza konstrukcja Opla Rekorda C. I tym razem samochód oferowano nie tylko w RPA, ale i wyselekcjonowanych krajach Europy, Belgii, Niederlandów, Szwajcarii, Francji. Również w ramach prywatnego importu kilka tych samochodów trafiło na polskie drogi. Sam widziałem dwa takie samochody na łódzkich tablicach rejestracyjnych. Były to lata 80-te, może 90-te a ich pochodzenie było wtedy nie lada zagadką.
Tym razem gamę drugiej generacji Rangera tworzyły warianty o oznaczeniach numerycznych 1500, 1900 i 2500. Nadwozie zyskało inne proporcje, z niżej osadzoną i dłuższą maską oraz prostokątnymi lampami tylnymi. Produkcja zakończyła się 1978 roku bez następcy.
Poza Rangerem w RPA kilka modeli produkował koncern Forda.
Obecny był Chrysler ze swoim modelem Valiant również w trzech wersjach nadwoziowych.
Spośród firm brytyjskich obecny był Austin z modelem Apache. Dostępny był wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Do napędu używano silników R4 o pojemności 1,3 litra i mocy od 63 do 75 KM. Napęd przenoszony był na oś przednią poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Producentów japońskich reprezentowało Mitsubishi i modele Colt Galant oraz Colt i Lancer.
Mitsubishi Lacer Celeste
Mitsubishi Colt 1968r
Również rdzennie południowo afrykańskie firmy podejmowały się produkcji samochodów. I tak niewielka firma Basil Green Motors oferowała samochody bazujące na europejskich i amerykańskich modelach Forda. Noszą one markę Perana. Jest to celowo zniekształcona nazwa Piranha. Nazwa Piranha była już niestety zastrzeżona. Firma istnieje do dziś i jest dealerem Forda i Mazdy.
Capri Perana Gunston Perana
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Jak widać widać rynek motoryzacyjny w RPA jeśli weźmiemy pod uwagę miejscową produkcję, prezentował się całkiem przyzwoicie. Jeśli jeszcze dodamy do tego fabryki Volkswagena i Fiata, montownię Land Roverów i Toyoty to musimy stwierdzić że pod względem produkcji motoryzacyjnej był to i pewnie dalej jest najlepiej rozwinięty kraj Afryki.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm
BIBLIOGRAFIA
https://gmauthority.com/blog/2018/11/have-you-heard-of-the-general-motors-ranger-brand/
https://www.allcarindex.com/production/south-africa/ranger/
https://blog.consumerguide.com/south-african-car-ads/
https://mybroadband.co.za/forum/threads/ranger-car-brand-gms-short-lived-brand.987826/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz