Translate

piątek, 1 grudnia 2023

#482 - JAWA 500 OHC - Piękny Robal


 

 

Jawa 500 OHC Type 15 to czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem motocykl opracowany przez firmę Jawa i produkowany w latach 1952–1958. Poprzednikiem był typ Jawa 500 OHV, zwany także Rumpál (Robal). 

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Po wyprodukowaniu „ohácéčki” Jawa, przez wiele lat, nie produkowała masowo kolejnego czterosuwowego motocykla z silnikiem własnej konstrukcji. Produkowano modele z silnikiem dwusuwowym, zapominając o czterosuwach. Pojawiały się co prawda różne prototypy jak np. Jawa 500 OHC z silnikiem w układzie boxer. Ten, opracowany w 1986 roku, wspólnie z radzieckim Iż-em, motocykl nie doczekał się jednak, seryjnej produkcji. Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 Pięćsetki Iż-a – niewykorzystane szanse radzieckiego przemysłu | Motovoyager Iż 500

W przeciwieństwie do motorowerów i motocykli dwusuwowych, model ten był skierowany bardziej do kierowców nastawionych na sport. Pierwszy prototyp w ramie wywodzącej się, jeszcze, z Jawy Perak powstał około 1948 roku. 

 Jawa 500 OHC, 1954 - KlassikAuto.pl

Kolejna seria z lat 1950-1951 posiadała przód przypominający Peraka, błotniki, skrzynie i nietypowy widelec z parabolą szerszą od większych widelców, mały zbiornik oleju, tzw. nerka i wysokie magdyno firmy PAL. Był też testowany system firmy Bosch.  

Jawa 500 OHC (1955)

Motocykle z 1952 roku posiadają magdyno firmy Lucas , duży zbiornik oleju, a w 1953 roku także klasyczne dynamo JAWA, podobnie jak w pozostałych typach 01 i 02.  

Typ 15/00 (1952) posiadał tzw. "wałek królewski" napędzający wałek rozrządu za pomocą przekładni ślimakowej. Silnik moc silnika 26 KM, prędkość maksymalna 135 km/h. 15.01 (1954). Model ten posiadał pojedyncze siedzenie.

 

W modelu 15.02 z 1956 roku moc podniesiono do 28 KM. Jego prędkość wynosiła 147 km/h. Produkowano go do 1958 roku, kiedy to zaprzestano produkcji.

Motocykl wyposażono w hamulce bębnowe jednostronne, stalowe. 

W 1957 roku Richard Dusil, kierowca fabryki i pracownik produkcyjny na Jawie, zbudował motocykl z wahliwym tylnym widelcem i 16-calowymi kołami w wahadłowej ramie. 

 Legenda František Šťastný | Motorkáři.cz  

František Šťastný

František Šťastný również jeździł nim w tym samym roku na Wyspie Man, kiedy zapoznawał się z z torem przed wyścigiem o Trofeum Turystyczne. 

W książce Šťastný František (autor Dalibor Janek) wspomina: „To była cudowna maszyna, którą Dusil złożył w fabryce.  Cichy dwucylindrowy czterosuw z wahaczem, który rozwijał prędkość maksymalną 155 km/h i zużywał 4,5 litra na 100 kilometrów.  

Tak jak dzisiaj ludzie zachwycają się japońskimi motocyklami, tak i wtedy tłumy gromadziły się by kibicować zawodnikom startującym na  Jawie w Anglii. Niewiele jednak o niej wiadomo i oryginał prawdopodobnie nie zachował się. 

W 1975 roku wystawiono go w muzeum motocykli na zamku Kámen . W sumie wyprodukowano około 7000 motocykli JAWA 500 OHC. Większość z nich była typu 15/02 – z lat 1955–1958. Modelu – 15/00, było najmniej i są to bardzo rzadkie. Podobnie jest z motocyklami typu 15.01, którego wyprodukowano niewiele więcej niż 15.00.  

 undefined

Silnik - czterosuwowy, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy miał pojemność 488 cm3. Posiadał czterobiegową skrzynię biegów i charakterystyczne dla Jawy półautomatyczne sprzęgło. Pierwotna i wtórna przekładnia były łańcuchowe.  

Mechanizm zaworowy typu OHC napędzany był wałem królewskim. Ten typ napędu krzywkowego jest bardziej wymagający w produkcji i dlatego droższy. 

Opracowano również prototypowy silnik z krzywką napędzaną łańcuchem między cylindrami, który okazał się niedanyzny ze względu na niewystarczającą wytrzymałość ówczesnych łańcuchów produkcji krajowej.  

 

Dziś jest to motocykl poszukiwany i bardzo ceniony, cena też z roku na rok rośnie. To bardzo rzadki motocykl. 

 

 Parametry techniczne  

  • Rama: kołyskowa wykonana z kwadratowych rur stalowych 
  • Silnik: 2-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony powietrzem, z mechanizmem rozrządu OHC, napędzany wałkiem królewskim 
  • Sucha masa: 156 kg dla 00 i 168 kg dla typu 01 i 178 kg dla typu 02  
  • Prędkość maksymalna: 147 km/h  
  • Zużycie paliwa: 4 l/100 km


 Jawa 500 OHC. Królowa jest tylko jedna | Świat Motocykli

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.    

Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.

buycoffee.to/meskibigos

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Proszę Was też o łapki w górę i stałe obserwowanie mojego bloga. Łatwo można się do jego obserwacji zapisać na pasku po prawej stronie tekstu. Wiecie to te algorytmy.
 
Ja was zapraszam do obserwowania Męskiego Bigosu, komentowania moich postów (nawet krytycznie bo przecież No body perfect). Przede wszystkim zachęcam jednak do czytania i jeśli możecie to udostępniajcie dalej. 
 
Cały rejestr moich felietonów znajdziecie w Bibliotece Męskiego Bogosu.  

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz