Jawa 500 OHC Type 15 to czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem motocykl opracowany przez firmę Jawa i produkowany w latach 1952–1958. Poprzednikiem był typ Jawa 500 OHV, zwany także Rumpál (Robal).
Po wyprodukowaniu „ohácéčki” Jawa, przez wiele lat, nie produkowała masowo kolejnego czterosuwowego motocykla z silnikiem własnej konstrukcji. Produkowano modele z silnikiem dwusuwowym, zapominając o czterosuwach. Pojawiały się co prawda różne prototypy jak np. Jawa 500 OHC z silnikiem w układzie boxer. Ten, opracowany w 1986 roku, wspólnie z radzieckim Iż-em, motocykl nie doczekał się jednak, seryjnej produkcji.
Iż 500
W przeciwieństwie do motorowerów i motocykli dwusuwowych, model ten był skierowany bardziej do kierowców nastawionych na sport. Pierwszy prototyp w ramie wywodzącej się, jeszcze, z Jawy Perak powstał około 1948 roku.
Kolejna seria z lat 1950-1951 posiadała przód przypominający Peraka, błotniki, skrzynie i nietypowy widelec z parabolą szerszą od większych widelców, mały zbiornik oleju, tzw. nerka i wysokie magdyno firmy PAL. Był też testowany system firmy Bosch.
Motocykle z 1952 roku posiadają magdyno firmy Lucas , duży zbiornik oleju, a w 1953 roku także klasyczne dynamo JAWA, podobnie jak w pozostałych typach 01 i 02.
Typ 15/00 (1952) posiadał tzw. "wałek królewski" napędzający wałek rozrządu za pomocą przekładni ślimakowej. Silnik moc silnika 26 KM, prędkość maksymalna 135 km/h. 15.01 (1954). Model ten posiadał pojedyncze siedzenie.
W modelu 15.02 z 1956 roku moc podniesiono do 28 KM. Jego prędkość wynosiła 147 km/h. Produkowano go do 1958 roku, kiedy to zaprzestano produkcji.
Motocykl wyposażono w hamulce bębnowe jednostronne, stalowe.
W 1957 roku Richard Dusil, kierowca fabryki i pracownik produkcyjny na Jawie, zbudował motocykl z wahliwym tylnym widelcem i 16-calowymi kołami w wahadłowej ramie.
František Šťastný
František Šťastný również jeździł nim w tym samym roku na Wyspie Man, kiedy zapoznawał się z z torem przed wyścigiem o Trofeum Turystyczne.
W książce Šťastný František (autor Dalibor Janek) wspomina: „To była cudowna maszyna, którą Dusil złożył w fabryce. Cichy dwucylindrowy czterosuw z wahaczem, który rozwijał prędkość maksymalną 155 km/h i zużywał 4,5 litra na 100 kilometrów.
Tak jak dzisiaj ludzie zachwycają się japońskimi motocyklami, tak i wtedy tłumy gromadziły się by kibicować zawodnikom startującym na Jawie w Anglii. Niewiele jednak o niej wiadomo i oryginał prawdopodobnie nie zachował się.
W 1975 roku wystawiono go w muzeum motocykli na zamku Kámen . W sumie wyprodukowano około 7000 motocykli JAWA 500 OHC. Większość z nich była typu 15/02 – z lat 1955–1958. Modelu – 15/00, było najmniej i są to bardzo rzadkie. Podobnie jest z motocyklami typu 15.01, którego wyprodukowano niewiele więcej niż 15.00.
Silnik - czterosuwowy, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy miał pojemność 488 cm3. Posiadał czterobiegową skrzynię biegów i charakterystyczne dla Jawy półautomatyczne sprzęgło. Pierwotna i wtórna przekładnia były łańcuchowe.
Mechanizm zaworowy typu OHC napędzany był wałem królewskim. Ten typ napędu krzywkowego jest bardziej wymagający w produkcji i dlatego droższy.
Opracowano również prototypowy silnik z krzywką napędzaną łańcuchem między cylindrami, który okazał się niedanyzny ze względu na niewystarczającą wytrzymałość ówczesnych łańcuchów produkcji krajowej.
Dziś jest to motocykl poszukiwany i bardzo ceniony, cena też z roku na rok rośnie. To bardzo rzadki motocykl.
Parametry techniczne
- Rama: kołyskowa wykonana z kwadratowych rur stalowych
- Silnik: 2-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony powietrzem, z mechanizmem rozrządu OHC, napędzany wałkiem królewskim
- Sucha masa: 156 kg dla 00 i 168 kg dla typu 01 i 178 kg dla typu 02
- Prędkość maksymalna: 147 km/h
- Zużycie paliwa: 4 l/100 km
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Pragnę tu serdecznie podziękować wszystkim którzy wsparli moją twórczość i postawili mi wirtualną kawę. Pozwoli mi tworzyć jeszcze ciekawsze felietony o motoryzacji.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz