Translate

niedziela, 22 sierpnia 2021

#152 - POLSKI FIAT 131p Mirafiori / Supermirafiori

 Fiat 131S 1600 Mirafiori Jasło (2).JPG  

Jak już tu pisałem opowiadając o Polskim Fiacie 132p w 1971-72 roku, czyli 4-5 lat po uruchomieniu w Polsce seryjnej produkcji pierwszego nowoczesnego samochodu, jakim był Polski Fiat 125p dyrekcja postanowiła rozszerzyć paletę oferowanych modeli. Sprzyjało temu kilka czynników. Pierwszym i zasadniczym była akceptacja i znaczne poparcie władz państwa pod kierownictwem pana Edwarda Gierka.

 Pomożecie? Pomożemy!” - kim był Edward Gierek | Twoje Zagłębie 

Podjęto wtedy produkcję w FSO (jak kto woli - przemysłowy montaż) samochodów Polski Fiat 132p, 127p, 130p, 128p Sport Coupe. W FSM w Bielsku Białej i w nowych (obecnie największych, europejskich zakładach koncernu FCA) ruszyła masowa produkcja Polskiego Fiata 126p czyli słynnego Malucha. Polskie Fiaty 127p, 128p, 131p, 132p i Zastawa 1100p - Historia w INTERIA.PL

W FSO stale rozwijano produkcję Polskiego Fiata 125p wprowadzając nowe wersje , kombi, pick-up, sanitarka, radiowóz policyjny. Trwają prace nad wersją coupe i kabriolet. Małoseryjnie produkuje się wersje przedłużone typu Jamnik (long sedan i long cabrio). Wszystko to uzupełnia  przemysłowy montaż Zastavy 1100p. W 1975 roku przeprowadzono Face Lifting 125p.

 

Wtedy to w ramach umowy z Fiatem podjęto montaż Fiata 131 pod marką Polski Fiat 131p. W przeciwieństwie do innych modeli, podobnie jak 128p nie nosił on loga Polski Fiat choć tak właśnie był rejestrowany.

Fiat 131 p Mirafiori - instrukcja napraw + obsługi - 7081394813 - oficjalne  archiwum Allegro

Fiat 131 został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie jesienią 1974 roku. Narodził się w trudnym okresie dla europejskiej gospodarki. Kryzys naftowy, który wybuchł z powodu wojny Jom Kippur (listopad 1973), powodując gwałtowny wzrost cen paliwa, skutecznie zahamował sprzedaż samochodów sportowych i tych o silnikach z dużymi pojemnościami. 

Wysoka inflacja, spowodowana wzrostem kosztów energii, wywołała dzikie strajki i protesty, które kilkakrotnie sparaliżowały produkcję turyńskiej firmy. Wynikające z tego wydłużenie terminów dostaw sprzyjało ekspansji zagranicznych konkurentów, którzy w niektórych przypadkach (np. Peugeot) mogli oferować silniki Diesla bardziej dostosowane do warunków ekonomicznych. Miało to niebagatelny wpływ na rozpoczęty przed kryzysem projekt następcy ważnego, ale starego już modelu 124. Trzeba było zrezygnować z nowoczesnych, ale paliwożernych, silników poprzedniego modelu, a także ze sportowych wersji Coupé i Spider, uznanych za niepoważne i nieprzystające do społecznego klimatu. W każdym razie silniki DOHC nadal napędzały wszystkie przygotowania modelu Lancia Beta (przejętego już trzy lata wcześniej przez koncern FIAT). Aby zrekompensować te niedociągnięcia, nowonarodzony musiał oferować solidność, komfort, dokładne wykończenie i dobry poziom bezpieczeństwa, elementy nieobecne w protoplastach, a także w wielu innych konkurencyjnych samochodach. 

 

W momencie debiutu „131” był dostępny z dwoma silnikami: 1297 cm³ z 65 CV DIN i 1585 cm³ z 75 CV DIN, oba wywodzące się z 1438 cm³ Fiata 124. Gama składała się z jedenastu różnych wariantów z dwoma poziomami wyposażenia i trzema stylami nadwozia. Jeśli chodzi o wyposażenie, u podstawy znajdziemy „Mirafiori”, z prostokątnymi reflektorami, brakiem metalowo-gumowego profilu bocznego, polerowanymi kołpakami zaczerpniętymi z Fiata 124 i uproszczoną aranżacją wnętrza. Ta bogatsza, nazwana „Mirafiori Special”, została wyposażona w podwójne okrągłe reflektory, profil boczny z metalu i gumy, blaszane felgi o specyficznym designie i bardziej wyrafinowane wnętrze. Możliwe było również wyposażenie 131 w niektóre opcje, takie jak 5-biegowa manualna skrzynia biegów (zarówno w wersji podstawowej, jak i w wersji Special), 3-biegowa automatyczna skrzynia biegów GM, klimatyzacja, aksamitne siedzenia i wiele innych.

Jeśli chodzi o rodzaje nadwozia, znajdziemy 2-drzwiowy sedan, zaprojektowany bardziej na rynki Europy Północnej; klasyczny 4-drzwiowy sedan; Podsumowując, znajdujemy 5-drzwiowe kombi, zwane „Familiare”, przeznaczone dla rodziny i do ciężkich ładunków, które zastąpi 124 Familiare. Każdy rodzaj nadwozia mógł być opcjonalnie wyposażony w oba silniki, które z kolei można było łączyć z obiema konfiguracjami; jedyną niedostępną kombinacją był 1300 Special z nadwoziem w wersji kombi.

Na uwagę zasługuje również stopień bezpieczeństwa biernego: według testów zderzeniowych przeprowadzonych przez FIAT, 131 był samochodem bardzo bezpiecznym, do tego stopnia, że ​​uzyskał, przy jedynej modyfikacji zderzaków pochłaniających energię opatentowanych przez Reynoolds Aluminium - Holland, homologacja na rynek amerykański, gdzie od 1978 roku tylko w stanie Kalifornia sprzedawany był pod nazwą Brava i Superbrava dzięki mocniejszemu silnikowi. W przypadku Bravy była to wersja z silnikiem DOHC o pojemności 1800 cm3. (pochodzący z Fiata 132 1800) i wyposażony w katalizator  tłumika wydechu opatentowany przez firmę Barber & Colman - Chicago. Pierwszy eksport do USA ograniczał się tylko do stanu Kalifornia i tylko z super wyposażonym modelem w wersji rodzinnej. 

W 1977 roku zintensyfikowano prace adaptacyjne i eksperymentalne nad wzmocnionymi nadwoziami i wyposażonymi w silniki wysokoprężne, biorąc pod uwagę duże zapotrzebowanie rynku europejskiego na tego typu silniki. We wrześniu tego samego roku prototyp „131 Diesel” opracowany przez Abartha wystartował w rajdowym maratonie Londyn-Sydney: załodze, złożonej z kilku kierowców testowych FIAT i kierowanej przez Giancarlo Baghettiego, udało się genialnie zakończyć wyczerpujący trasa wyścigu w 21 dni 30 000 km, składająca się głównie z dróg gruntowych.

 Polski Fiat 126p emblmemat znaczek logo

Druga seria 131 zadebiutowała na Salonie Samochodowym w Genewie w 1978 roku: zmieniono przód, teraz z reflektorami (podwójne okrągłe o różnej średnicy) nie różniącymi się poziomem wyposażenia, ale silnikami , nowy grill i gładka maska; tył z nowymi zwiększonymi lampami; zderzaki, które w niektórych wersjach są w całości wykonane z tworzywa sztucznego; z boku, z nowymi klamkami i gumowym profilem bocznym; wnętrza, bardziej zadbane i lepiej wykończone niż pierwsze 131.

Wraz z nowym 131, ponownie pojawiły się silniki DOHC, nieobecne w tej gamie w ofercie Fiata od czasów 124 Special T. (plastikowo-metalowe i nowo zaprojektowane felgi blaszane) i układ wnętrza bardzo podobny do tego z 1974. Mirafiori CL, bogatsza, z nowo zaprojektowanymi wnętrzami, siedzeniami w kolorze nieba (imitacja skóry) lub na życzenie w tkaninie lub aksamicie i układzie zewnętrznym identycznym z Mirafiori L.

Najbardziej sensacyjną nowością jest, jak wspomniano wcześniej, powrót silników DOHC: pod tym względem rodzi się nowa wersja „Supermirafiori”, znacznie bogatsza wewnętrznie i zewnętrznie niż Mirafiori: fotele z aksamitu, tkaniny lub tkaniny z tylnymi zagłówkami i standardową 5-biegową skrzynią biegów dla wszystkich. Zewnętrznie można go natychmiast odróżnić od Mirafiori, dzięki nowym felgom typu „czterolistna koniczyna” z tłoczonej blachy, charakterystycznemu elementowi Supermirafiori, całkowicie plastikowym zderzakom i tabliczkom identyfikacyjnym. Jeśli chodzi o silniki, znajdziemy 4-cylindrowe drążki i wahacze o pojemności 1301 cm³ (nieco zwiększonej pojemności, aby móc mieścić się w maksymalnej kategorii ograniczeń prędkości na autostradzie, w tym czasie zróżnicowanej w zależności od pojemności silników, w tym przypadku 130 km/h) 65 CV DIN, dla Mirafiori L i Mirafiori CL; i 1600, ponownie z drążkami i wahaczami z 75 CV DIN dla Mirafiori CL. Z drugiej strony Supermirafiori są wyposażone w 4 cylindry DOHC, ponownie 1301 i 1585 cm³, o mocy odpowiednio 78 CV DIN i 96 CV DIN przy 6000 obr./min, następnie zwiększone odpowiednio do 82 i 98 CV. Są one rozpoznawalne na pierwszy rzut oka po tabliczce znamionowej z przemieszczeniem, otoczonej akronimem „TC”, co oznacza Twin Cam lub DOHC. Dostępne są trzy nadwozia: dwudrzwiowy i czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowy kombi, obecnie nazywany Panoramą. Fiat 131 S Mirafiori 1600.jpg

Kolejną ważną nowością debiutującą w nowym 131 jest montaż nowych silników wysokoprężnych. Na 57. Salonie Samochodowym w Turynie (20 kwietnia - 1 maja 1978) Fiat prezentuje swoje nowe, lekkie i szybkie silniki wysokoprężne do samochodów osobowych. W dwóch pojemnościach skokowych, 1995 i 2445 cm³, są one budowane w nowych zakładach SOFIM w Grottaminarda-Avellino: 4 cylindry, pojedynczy wałek rozrządu w głowicy, mają odpowiednio 60 i 72 KM DIN. 2000 jest dostępny w wersjach Mirafiori L i Mirafiori CL; 2500 zamiast Mirafiori CL i Supermirafiori. Modele Diesla różnią się od wersji benzynowych wybrzuszeniem na przedniej masce, stworzonym w celu dostosowania do silników, oraz podwójnymi okrągłymi reflektorami. Wreszcie, w 1981 roku, kiedy produkcja drugiej serii dobiegła końca, na zamówienie wykonano niewielką partię i wyprzedano Racing Volumetric Abarth, z dwudrzwiowym nadwoziem i estetyczną konfiguracją identyczną jak Racing, z nowsze felgi aluminiowe od specyficznego projektu, identyfikujące logo Abarth i doładowany DOHC silnik 1995 cm³ ze sprężarką wolumetryczną, dla maksymalnej mocy 140 KM.

 

 Ogółem w FSO zmontowano 3108 samochodów Polski Fiat 131p Special w wersji sedan czterodrzwiowy. Podobno było też kilka kombi ale to nic pewnego. Samochód był dostępny w sieci POLMO PEKAO SA za waluty wymienialne. W tamtych czasach pożądany, dziś jest rzadkością i atrakcją zlotów kultowych Yountimerów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz