Ogólnie wszystkim wiadomo że w okresie wojny większość produkcji przemysłowej skierowana jest na zaspokojenie potrzeb związanych z prowadzeniem wojny. Nie oznacza to to jednak że nie prowadzi się badań ani prac konstrukcyjnych nad technologiami i produktami które zostaną wprowadzone do produkcji po zakończeniu działań wojennych. Cywilna gospodarka jest w okresie powojennym mocno wygłodzona i niesamowicie chłonna. Po latach zastoju trzeba zaspokoić ogromne potrzeby społeczeństw.
Podobnie jest z przemysłem motoryzacyjnym. Pomimo zasilenia gospodarki wielkimi ilościami pojazdów z demobilu wojskowego, jej potrzeby w zakresie transportu są ogromne.
Podobnie było w Niemczech. Koncerny motoryzacyjne zmuszone przez polityków do produkcji czołgów musiały przestawić się na produkcję samochodów cywilnych.
W firmie Vogtländische Maschinenfabrik AG VOMAG w Plauen, mieście słynnym głównie z pięknych koronek, przez całą wojnę oprócz bieżącej produkcji na potrzeby wojska trwały także takie prace zabezpieczające przyszłą produkcję pokojową.
Opracowano założenia budowy ciężarówek znanych później jako IFA G5https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html, oraz IFA H6.https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h6-ifa-h6.html.
Niestety po wojnie zakłady w Plauen zostały wyburzone przez radzieckiego okupanta a maszyny i urządzenia wywiezione do ZSRR.
Udało się jednak ocalić część dokumentacji technicznej.
Po tym, jak Vomag został całkowicie zdemontowany i zniszczony przez sowieckie siły okupacyjne, w zakładach Horch w Zwickau kontynuowano rozwój dawnego Auto Union. Przeniesiono tu również kadrę inżynierską z Vogtländische Maschinenfabrik AG Vomag oraz całą ocalałą dokumentację z Vomag.
Już w 1947 roku uruchomiono w Zwickau produkcję samochodu Horch H3. Od 1952 roku w dawnych zakładach Schumann-Werke w Werdau uruchomiono produkcję samochodu Horch/IFA H6 który korzeniami sięgał planów z VOMAG. Był produkowany od 1952 do 1959r. Fabryka w Werdau była częścią stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego (IFA).
W tym samym czasie w Werdau podjęto też produkcję modelu 6x6 Horch/IFA G5.
Jednocześnie z uruchomieniem produkcji ciężarówek prowadzono prace nad wdrożeniem do produkcji autobusu. Potrzeby transportu publicznego w NRD były ogromne. Zaspokajano je głównie autobusami produkcji przedwojennej oraz pojazdami z demobilu na których montowano zabudowy autobusowe. Wykorzystywano też często ciągniki siodłowe z naczepami autobusowymi. Często do ich zasilania używano trakcji elektrycznej.
Trolejbus z 1955 roku LEW/ LOWA
O tych specyficznych autobusach planuję też coś napisać. Będę wdzięczny za wszelkie informacje.
Pierwszy autobus z Werdau otrzymał początkowo oznaczenie typu W 501.
(Nie jestem pewien czy to właściwa fotografia modelu W501 - proszę o korektę)
Później ujednolicono nazwę z ciężarówką H6 na bazie której autobus był budowany. Autobus jest następcą autobusu W 500, od którego był większy i wyposażony w silnik Maybach HL 120.
H6B charakteryzował się szczególnie wysoką niezawodnością i kształtował krajobraz ulic NRD, dopóki nie został stopniowo zastąpiony przez węgierskie autobusy Ikarus w latach 70. XX wieku.
Po zakończeniu ich aktywnej eksploatacji w regularnej komunikacji, wiele pojazdów zostało przekazanych prywatnym firmom autobusowym lub rolniczym spółdzielniom produkcyjnym, gdzie służyły nawet końca NRD.
H6B jest napędzany na tylne koła za pomocą wału kardana.
Silnik: sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 120 KM
Skrzynia biegów: pięciobiegowa skrzynia biegów ze sprzęgłem suchym.
Dopuszczalna ładowność: 6 t
Maksymalna prędkość na drodze: 80 km/h
Wersje/nadbudowy: autobus miejski, autobus międzymiastowy, autokar, autobus luksusowy i ciężarówka do przewozu mebli (jako ciężarówka na zamówienie H6
Wersja
H6B / S
H6B/L
H6B/L z przyczepą pasażerską W701
H6B była produkowana w różnych wersjach:
H6B/S:
Autobus miejski - drzwi sterowane pneumatycznie (przednie drzwi przesuwne, tylne drzwi składane)
H6B/L:
Autobus miejski (autobus międzymiastowy) - przednie i tylne drzwi uchylne
H6B/R: Autokar - jak H6B/L, ale z wnętrzem autokaru
H6B/K:
Luksusowy autobus (znany również jako autobus konferencyjny) -
Luksusowa wersja H6B/R z kuchnią pokładową, przeszkleniem krawędzi dachu i toaletą.
Autobus miejski H6B/S oraz autobus międzymiastowy H6B/L były często używane w połączeniu z przyczepą W701
Obecnie autobusy IFA H6B nie przewożą już zawodowo pasażerów. Często jednak, pieczołowicie odrestaurowane oldtimery wożą zwiedzających i uczestników zlotów starych samochodów. Dają im okazję do wspomnień a młodym możliwość dotknięcia historii łącznie z nieodłącznym zapachem tych czasów. Czasów które już nie wrócą.
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
BIBLIOGRAFIA
http://www.ikarus311.de/h6b.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz