Translate

niedziela, 12 września 2021

#169 - Škoda 973 Babeta 1952-1956

 



 

 

 Škoda 1101 VO/P (Type 973) '1948–51

 Škoda 1101 VO/P (Type 938) '1948–51

Po II Wojnie Światowej Czechosłowacja znalazła się na krótki czas w tej dobrej sytuacji że Sowieci nie mieli tam zbyt wiele do powiedzenia. Kraj nie doznał specjalnych zniszczeń wojennych (no może z wyjątkiem zbombardowanych przez Anglików zakładów Škoda). Część Czechosłowacji została wyzwolona przez Amerykanów a do kraju powróciła Armia Czechosłowacka utworzona na zachodzie. Powróciła z pełnym uzbrojeniem i wyposażeniem. Komuniści musieli kilka lat poczekać na swoje rządy i swoje "porządki". Jeśli weźmiemy pod uwagę stan czechosłowackiego przemysłu w który Niemcy całą wojnę inwestowali i wyposażali w najnowocześniejsze technologie, możemy przyjąć że kraj miał całkiem niezłą pozycję startową. To właśnie w okresie 1945 - 1948 widać jak gospodarka kraju przestawiała się na pokojowe tory rozwoju. Opracowywane w konspiracji nowoczesne konstrukcje (np. Jawa Perak) wprowadzano do produkcji. Kontynuowano produkcję wyrobów przedwojennych o ile ich konstrukcja nie była zbyt przestarzała. Jeśli trzeba modernizowano je. Produkowano samochody które swój rodowód rozpoczęły podczas wojny a potem dzięki produkcji pokojowej zasłynęły w całym świecie np. Tatra 111https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/tatra-111-dama-wagi-ciezkiej.html

Rozwijając produkcję pokojową nie zapominano o armii i jej potrzebach. Potrzebny był nowy czechosłowacki jeep. Willysy powoli się wykruszały. Podobnie Dodge WC. https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-dodge-wc.html

I tak już na przełomie 1946 i 47 roku rozpoczęły się prace nad takim samochodem w firmie  Škoda. Pierwszym owocem tych prac był samochód Škoda 938 zwany też Škoda 1101 VO/P.Bazował on na wprowadzonym do produkcji w 1946 roku modelu Škoda 1101/1102. 

 BAHNA 2018 - 045.jpg

 Na jego podwoziu opracowano wariant wojskowy VO (vojenský otevřený - wojskowy otwarty), różniący się całkowicie odmiennym otwartym czterodrzwiowym nadwoziem, przystosowanym dla potrzeb wojska. Podobnie, jak w pojeździe bazowym, napędzana była jedynie tylna oś pojazdu, co w połączeniu z niewielkim prześwitem zapewniało jedynie minimalne możliwości jazdy w lżejszym terenie.

 

Prototyp został skonstruowany w 1947 roku. W latach 1948-1949 wyprodukowano 1457 sztuk modelu 1101 VO, po czym samochód przemianowano na 1101 P.  W latach 1949-1951 wyprodukowano dalsze 2440 sztuk ( według innych źródeł 1417 VO i 2820 P). Karoserie produkowano w zakładach Havlík. Samochody Škoda 1101 VO/P używane były przede wszystkim przez armię czechosłowacką i korpus bezpieczeństwa narodowego SNB. Były także eksportowane, przede wszystkim do Jugosławii (ok. 700 sztuk) i Bułgarii (część karosowana była na miejscu w Bułgarii). Škoda 973 4x4 (40139754495).jpg

To właśnie ograniczone możliwości trakcyjne modelu 938 spowodowały podjęcie prac nad pełno napędowym  lekkim pojazdem terenowym dla wojska. W tym czasie do armii czechosłowackiej zaczęły napływać niewielkie ilości radzieckich samochodów GAZ 67. 

Podejmując prace konstruktorzy  Škody starali się stworzyć samochód lepszy i nowocześniejszy. Pełnymi garściami czerpali wiedzę z doświadczeń amerykańskich,  radzieckich i niemieckich. W efekcie w 1952 roku do produkcji małoseryjnej weszła
Škoda 973 Babeta. Škoda 973, znana również jako Babeta, to prototypowy samochód wojskowy z napędem na wszystkie koła, który był produkowany w latach 1952-1956 przez producenta samochodów AZNP z Mladá Boleslav. 

W sumie stworzono trzy wersje: czteromiejscową otwartą, czterodrzwiową, rozbudowaną dwudrzwiową (samochód radiowy). Powstało około trzydziestu samochodów. Pierwotna pojemność silnika 1221 cm³ została zwiększona do 1491 cm³, a jednostka osiągnęła moc 38,3 kW. Samochód posiadał czterobiegową skrzynię biegów i napęd na wszystkie koła z blokadą mechanizmu różnicowego. Masa własna wynosiła 1560 kg, a prędkość maksymalna 90 km/h. Do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na unifikację uzbrojenia armii Układu Warszawskiego. Podobny los spotkał wiele konstrukcji w bloku wschodnim w tym niemieckiego Horch-a P2 i P3. https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html Szkoda, bo Škoda 973 Babeta wykazywała się o wiele lepszymi zdolnościami terenowymi o swego konkurenta GAZ 69.BAHNA 2018 - 046.jpg

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 historia auta świata: 2013-04-21

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.ht

Babeta wykazywała się lepszymi zdolnościami terenowymi niż konkurencyjny GAZ 69.



Skoda Retromantic - retro przygoda • AutoCentrum.plŠkoda 973 Babeta R | Skitmeister | Flickr Produkcja na zamówienie – Škoda 973 Babeta – AUTOPLACHTY NEKVASIL Škoda 973 (Made in Czechoslovakia, 1952-1956) | Skoda, Monster trucks,  Military vehicles Škoda 973 | Skoda, Military vehicles, Army vehiclesSkoda Retromantic - retro przygoda • AutoCentrum.pl 

W tym samym czasie prowadzono też prace w firmie TATRA nad pojazdem terenowym klasy DODGE WC. Efektem była TATRA 805.https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.
 
 

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/nysa-opowiesc-o-socjalistycznej.html



BIBLIOGRAFIA

https://www.ultimatecarpage.com/gallery/Skoda-973-4x4-135558.html

https://www.autocentrum.pl/publikacje/historia-motoryzacji/skoda-retromantic-retro-przygoda/ 

https://pl.pinterest.com/pin/298856125264482470/

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_973 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz