Škoda 1101 VO/P (Type 938) '1948–51
Po II Wojnie Światowej Czechosłowacja znalazła się na krótki czas w tej dobrej sytuacji że Sowieci nie mieli tam zbyt wiele do powiedzenia. Kraj nie doznał specjalnych zniszczeń wojennych (no może z wyjątkiem zbombardowanych przez Anglików zakładów Škoda). Część Czechosłowacji została wyzwolona przez Amerykanów a do kraju powróciła Armia Czechosłowacka utworzona na zachodzie. Powróciła z pełnym uzbrojeniem i wyposażeniem. Komuniści musieli kilka lat poczekać na swoje rządy i swoje "porządki". Jeśli weźmiemy pod uwagę stan czechosłowackiego przemysłu w który Niemcy całą wojnę inwestowali i wyposażali w najnowocześniejsze technologie, możemy przyjąć że kraj miał całkiem niezłą pozycję startową. To właśnie w okresie 1945 - 1948 widać jak gospodarka kraju przestawiała się na pokojowe tory rozwoju. Opracowywane w konspiracji nowoczesne konstrukcje (np. Jawa Perak) wprowadzano do produkcji. Kontynuowano produkcję wyrobów przedwojennych o ile ich konstrukcja nie była zbyt przestarzała. Jeśli trzeba modernizowano je. Produkowano samochody które swój rodowód rozpoczęły podczas wojny a potem dzięki produkcji pokojowej zasłynęły w całym świecie np. Tatra 111. https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/tatra-111-dama-wagi-ciezkiej.html
Rozwijając produkcję pokojową nie zapominano o armii i jej potrzebach. Potrzebny był nowy czechosłowacki jeep. Willysy powoli się wykruszały. Podobnie Dodge WC. https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-dodge-wc.html
I tak już na przełomie 1946 i 47 roku rozpoczęły się prace nad takim samochodem w firmie Škoda. Pierwszym owocem tych prac był samochód Škoda 938 zwany też Škoda 1101 VO/P.Bazował on na wprowadzonym do produkcji w 1946 roku modelu Škoda 1101/1102.
Na jego podwoziu opracowano wariant wojskowy VO (vojenský otevřený - wojskowy otwarty), różniący się całkowicie odmiennym otwartym czterodrzwiowym nadwoziem, przystosowanym dla potrzeb wojska. Podobnie, jak w pojeździe bazowym, napędzana była jedynie tylna oś pojazdu, co w połączeniu z niewielkim prześwitem zapewniało jedynie minimalne możliwości jazdy w lżejszym terenie.
Prototyp został skonstruowany w 1947 roku. W latach 1948-1949 wyprodukowano 1457 sztuk modelu 1101 VO, po czym samochód przemianowano na 1101 P. W latach 1949-1951 wyprodukowano dalsze 2440 sztuk ( według innych źródeł 1417 VO i 2820 P). Karoserie produkowano w zakładach Havlík. Samochody Škoda 1101 VO/P używane były przede wszystkim przez armię czechosłowacką i korpus bezpieczeństwa narodowego SNB. Były także eksportowane, przede wszystkim do Jugosławii (ok. 700 sztuk) i Bułgarii (część karosowana była na miejscu w Bułgarii).
To właśnie ograniczone możliwości trakcyjne modelu 938 spowodowały podjęcie prac nad pełno napędowym lekkim pojazdem terenowym dla wojska. W tym czasie do armii czechosłowackiej zaczęły napływać niewielkie ilości radzieckich samochodów GAZ 67.
Podejmując prace konstruktorzy Škody starali się stworzyć samochód lepszy i nowocześniejszy. Pełnymi garściami czerpali wiedzę z doświadczeń amerykańskich, radzieckich i niemieckich. W efekcie w 1952 roku do produkcji małoseryjnej weszła
Škoda 973 Babeta. Škoda 973, znana również jako Babeta, to prototypowy samochód wojskowy z napędem na wszystkie koła, który był produkowany w latach 1952-1956 przez producenta samochodów AZNP z Mladá Boleslav.
W sumie stworzono trzy wersje: czteromiejscową otwartą, czterodrzwiową, rozbudowaną dwudrzwiową (samochód radiowy). Powstało około trzydziestu samochodów. Pierwotna pojemność silnika 1221 cm³ została zwiększona do 1491 cm³, a jednostka osiągnęła moc 38,3 kW. Samochód posiadał czterobiegową skrzynię biegów i napęd na wszystkie koła z blokadą mechanizmu różnicowego. Masa własna wynosiła 1560 kg, a prędkość maksymalna 90 km/h. Do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na unifikację uzbrojenia armii Układu Warszawskiego. Podobny los spotkał wiele konstrukcji w bloku wschodnim w tym niemieckiego Horch-a P2 i P3. https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html Szkoda, bo Škoda 973 Babeta wykazywała się o wiele lepszymi zdolnościami terenowymi o swego konkurenta GAZ 69.
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.ht
Babeta wykazywała się lepszymi zdolnościami terenowymi niż konkurencyjny GAZ 69.
W tym samym czasie prowadzono też prace w firmie TATRA nad pojazdem terenowym klasy DODGE WC. Efektem była TATRA 805.https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/09/nysa-opowiesc-o-socjalistycznej.html
BIBLIOGRAFIA
https://www.ultimatecarpage.com/gallery/Skoda-973-4x4-135558.html
https://www.autocentrum.pl/publikacje/historia-motoryzacji/skoda-retromantic-retro-przygoda/
https://pl.pinterest.com/pin/298856125264482470/
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_973
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz