Idea budowy dla potrzeb wojska pojazdu klasy High-Mobility, Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWV / Humvee) nie jest niczym nowym. Nam wydaje się że popularny HUMMER czyli Humvee to osiągnięcie ostatnich 20-u lat. Tymczasem takie próby były podejmowane dużo wcześniej. Najsłynniejszym takim pojazdem był chyba DODGE WChttps://meskibigos.blogspot.com/2021/07/ii-wojna-swiatowa-na-koach-dodge-wc.html, HORCH 108 https://meskibigos.blogspot.com/2021/12/ii-wojna-swiatowa-na-koach-horch-108.html, STOEWER Einheits-Pkw Kfz., GAZ 62, Humber F.W.D. 4x4 8-cwt Personnel-GS
czy węgierski CSEPEL 130 https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-csepel-cs-130.html oraz rosyjski GAZ TIGR
Od biedy można by również uznać że w oparciu o tą koncepcję powstał również polski HONKER
Byłoby to jednak chyba bardzo naciągane.
Jednym z pierwszych pojazdów tego typu był Horch 901 KFZ.15 4X4.
Samochód terenowy na potrzeby armii niemieckiej był budowany w ramach nowego zunifikowanego programu budowy pojazdów terenowych zaprojektowanych specjalnie do wymagań wojskowych, co miało uprościć logistykę, konserwację i szkolenie.
Trzy główne klasy: Leichter Einheits-PKW, Mittlerer Einheits-PKW i Schwerer Einheits-PKW (znormalizowane samochody lekkie, średnie i ciężkie) miały wykorzystywać jednolite podwozie i elementy mechaniczne, zgrupowane według masy i ładowności.
Poszczególne podzespoły miały być między nimi wymienne mimo że poszczególne typy miały być produkowane przez różnych producentów i pod różnymi markami.
Horch 901 był średniej wielkości pojazdem dla Wehrmachtu, który w latach 1935/36 był produkowany w Zwickauer Werk Horch z Auto Union.
W latach 1937-1943 skonstruowano pojazdy Horch z silnikami V 6 3,5 l o mocy mocna 80 KM (59 kW) z przekładnią ze specjalnego modelu Horch 830/930 typu Pkw;
Najmocniejsza wersja samochodu ma 3,8-litrowy silnik o mocy 90 KM (66 kW).
W tym samym czasie w Auto-Union Group najważniejszymi produktami Siegmara (byłego pracownika firmy Wanderer) około. 16 000 pojazdów jako Wanderer 901 z silnikami Horch-V8 i silnikami serii Opel Blitz o mocy 75 KM (55 kW).
W ramach konstrukcji licencyjnej Opelwerk Brandenburg zbudował w latach 1938-1943 co najmniej 3860 pojazdów średniej wielkości z Opel-Sechszylindermotoren. Od 1940 produkowano już tylko "Typ 40", posiadający więcej niż model 901 miejsca we wnętrzu.
W tym samym czasie po wybudowaniu w 1943 roku jednego egzemplarza zbudowano liczne Mercedesy L 1500 S/A i Steyr 1500 A kompatybilne z modelem 901.
Po wojnie ocalałe samochody długo wykorzystywano w gospodarce narodowej. W Policji, ratownictwie, Straży pożarnej. Można je było spotkać w wielu krajach Europy a dziś już jako Oldtimery zajmują ważne miejsce na pokazach i zlotach dawnych pojazdów militarnych.
BIBLIOGRAFIA
https://www.mad4wheels.com/horch/901-kfz-15-1937/car-wallpaper-310575
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz