Tatra 92 była lekką ciężarówką wojskową z emblematem 6×4 osi i ładownością 2 ton, wyprodukowaną przez firmę Závody Ringhoffer-Tatra a.s. w Koprzywnicy. Powstał na zlecenie organizacji pozarządowej na modernizację typu Tatra 82. W latach 1938-1940 powstało prawdopodobnie 529 samochodów Tatra 92. Dodanie napędu na przednie koła stworzyło pochodny typ Tatra 93.
Lekka ciężarówka terenowa Tatra 92 o ładowności 2 ton powstała w wyniku rozwoju samochodu Tatra 82. Podobnie jak poprzednik Tatra 92 została stworzona na zamówienie przez MON Czechosłowacji. Kolejnym klientem była Rumunia, w ramach dużego zamówienia z lipca 1937 r. miała otrzymać 27 ambulansów wojskowych, zbudowanych na podwoziu Tatra 92. Pierwszy prototyp ciężarówki z platformą z zaokrągloną maską w stylu poprzedniej Tatra 82 Tatra 82
został przejęty przez armię czechosłowacką do testów 22 września 1938 roku, w szczytowym momencie kryzysu monachijskiego.
Wojsko złożyło następnie duże zamówienie na 480 ciężarówek, 18 ciężarówek - ciągników artyleryjskich, 4 wozy dowodzenia i 1 wóz pomocniczy. Po porozumieniu monachijskim cały kontrakt został anulowany.
Jednak producent samochodów Tatra znajdował się na terenie okupowanych Sudetów, a niemieckie naczelne dowództwo (OKH) wznowiło anulowane zamówienie. Dostarczone samochody, charakteryzujące się nową, wyższą kwadratową maską silnika, służyły w Wehrmachcie i Luftwaffe. Nie ma pewności, czy pierwotnie zamówione przerwy również powstały. Rumunia również otrzymała karetkę T92, z której ostatnią dostarczono na początku lat 40. Łącznie w latach 1938–1939 powstało 529 sztuk.
Samochód Tatra 93 wywodził się z typu Tatra 92, różniąc się tylko napędzaną przednią osią (6×6)
Tatra 92 jest napędzana widlastym, chłodzonym powietrzem ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym OHC. Silnik ma pojemność 3981 cm³ (średnica cylindra 80 mm, skok 99 mm). Osiąga najwyższą moc 54,5 kW (74 KM) przy 3000 obr./min. Kąt otwarcia rzędów rolek wynosi 90 °. Stopień kompresji wynosi 5,5:1. Mieszanka paliwowa jest przygotowywana przez dwustopniowy gaźnik Solex 35 JFF. Silnik znajduje się z przodu, wzdłużnie przed osią przednią. Smarowanie odbywa się pod ciśnieniem, z suchą skrzynią korbową. Chłodzenie zapewnia wentylator osiowy. Zbiornik paliwa ma pojemność 130 l. Suche sprzęgło jednotarczowe znajduje się za silnikiem. Po nim następuje czterobiegowa niezsynchronizowana skrzynia biegów i dwubiegowa skrzynia redukcyjna.
Instalacja elektryczna 12 V. Samochód wyposażony jest w prądnicę Bosch 12 V o mocy 130 W napędzaną paskiem klinowym z wałka rozrządu.
Podstawą podwozia jest stalowa rura grzbietowa, wyposażona z przodu w ramę pomocniczą silnika i bloku skrzyni biegów. Z tyłu znajdują się dwie osie napędowe. Są one zawieszone z każdej strony na wspólnej półeliptycznym resorze piórowym. Nienapędzana oś przednia ma niezależne zawieszone półosie, zawieszone na nachylonych ćwierćeliptycznych resorach piórowych.
Rozstaw kół przednich wynosi 1500 mm, tylnych 1760 mm (łatwy montaż) wzgl. 1330 mm (podwójny montaż). Rozstaw osi to 2800 + 940 mm. Prześwit pod osiami wynosi 255 mm. Samochód wyposażony jest w wyciągarkę o sile uciągu 3000 kg.
Samochód jest wyposażony w hydrauliczne hamulce Lockheed na wszystkich kołach. Koła są dwudziestocalowe, z tłoczonymi stalowymi tarczami o wymiarach 5×20" i oponami o wymiarach 6×20".
Kabina samochodu ma konstrukcję mieszaną, z drewnianą ramą pokrytą blachą stalową. Na dachu znajduje się składany trójkąt sygnalizujący jazdę windą. Przednia szyba jest dwuczęściowa, wyposażona w dwie elektrycznie napędzane wycieraczki. Drzwi kabiny są montowane z przodu.
Samochody posiadały następujące nadbudówki: Platforma z drewnianymi bokami i plandeką. tylne osie wyposażone w podwójne koła. dowódcy, z otwartą osobistą przerwą typu body, przykrytym brezentem. Ta wersja miała tylne osie wyposażone w prosty zespół kół.
Karetka pogotowia z zamkniętym korpusem. Ta wersja miała również tylne osie wyposażone w prosty montaż kół.
Wymiary i wydajność (Dane prawdopodobnie dla wersji płaskiej). Długość: 5945 mm Szerokość: 2000 mm Wysokość: 2610 mm Masa podwozia: 1800 kg Masa brutto: 5580 kg Ładowność: 2000 kg Prędkość maksymalna: 65 km/h Zużycie paliwa: 32-35 l/100 km Wznoszenie: 55%
Szanowni czytelnicy.
BIBLIOGRAFIA
https://www.tatraworld.nl/2015/05/19/tatras-at-militracks/
https://www.trekearth.com/gallery/Europe/Czech_Republic/Bohemia/Stredocesky/Lesany/photo1518986.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz