Translate

piątek, 9 grudnia 2022

#354 - VAUXHALL CHEVETTE HOT HATCH DLA POLAKA

 1976 Vauxhall Chevette L | An early model in excellent, orig… | Flickr

 

 

Europa środkowa . Polska. Lata 70-te. Po polskich drogach jeżdżą generalnie samochody inne niż w pozostałych krajach Europy. Warszawy w różnych odmianach, stare Wołgi M21 wyglądały niczym stare auta amerykańskie na Kubie. Tyle że nie były kolorowe jak tam ale szare i bure. Czasem czarne.  

 

Warszawa 203/204/223/224
Warszawa M20 
Wołga GAZ-21 - Opinie i ceny na Ceneo.pl 
Wołga M21

Jakieś dziwne wytwory sowieckiej motoryzacji Moskwicze i Zaporożce.

 1958 Moskvich 407 1.4 (45 KM) | Dane techniczne, Zużycie paliwa , Wymiary 

Moskwicz 407 

 Moskwicz 412 / Kultowe Auta PRL-u / 1:43 - YouTube 

Zaporożec ZAZ 968, 1975 - KlassikAuto.pl

 Trochę różnych Skód od 1101 przez Spartaka, Octavię, 1000MB, S100 na 105 skończywszy. 

Skoda Felicja Hard Top

  

 Skoda Octavia

 

Skoda Spartak

    

 Skoda 1101/1102 Tudor

Skoda S100

Skoda 105/120

Skoda 1000MB




Wszędzie pełno śmierdzących dwusuwów. Syreny, Wartburgi, Trabanty z plastiku i czase petka (P70) z dykty.

Syrena 105 Bosto i Syrena 105 Sedan  

 

Trabant 601
AWZ P70 (PETKA)

WARTBURG 311/312

Wartburg 353


Na tym tle Polskie Fiaty 125p (165000 PLZ), 126p (65000 PLZ),  VAZ Zshiguli 2102 (145000 PLZ). Ot taki sobie powiew nowoczesności.
Polski Fiat 132p Mk.II
Polski Fiat 131p / Polski Fiat 127p
 


Polski Fiat 128p Coupe

Zastava 1100p

Polski Fiat 125p
Lada VAZ 2102 - YouTube


Czasami spotykało się nowość na ulicach. Samochód który Polacy bali się kupować a który niespodziewanie pojawił się na rynku. To rumuńska Dacia 1300 czyli Renault 12 za 170000 PLZ.   Było to wtedy jedyne auto które można było kupić bez oczekiwania w kolejce.

 Dacia 1300 - zachodni elegant w bloku wschodnim! | autofakty.pl 

Dacia 1300

Pośród tych aut czasami widać było różne wiekowe niedobitki . Dziś powiedzielibyśmy zabytki. Wtedy traktowane z pogardą dziś poszukiwane i warte fortunę nawet w stanie totalnego rozkładu. 

 

 

No te marzenia, auta będące dostępne dla wybranych. Tych bogatszych i tych lepiej ustawionych. Polskie Fiaty 127p, sportowe 128p, 131p, 132p, Zastawy 1100p. Było sporo samochodów sprowadzanych przez lata 50-te, 60-te, 70-te dla zasłużonych górników, przodowników pracy, naukowcy, literaci, aktorzy. Takie samochody jak Hillman ImpAutonostalgia – Hillman Imp, angielskie marzenie Polaków - AutoMotoKlassik, Hillman Hunter1969 r. Hillman Minx | Koło Pojazdów Zabytkowych, Morris Minor, Alfa Romeo Giulia, Triumph Spitfire, Triumph Spitfire Mk IV 1972 - SPRZEDANY - Giełda klasykówFord Taunus, Ford Taunus 12 M P4 1963 - SPRZEDANY - Giełda klasyków 

Ford AngliaFord Anglia 106 22.6.2014 1628 | Ford England Ford Taunus in… | Flickr

Autobianchi Primula,Autobianchi Primula 5-door 1964–70 wallpapers 

Seat 850, Seat 850 - trudna miłość 

Volvo Amazon  Volvo Amazon (1956-1970) - Kiedy Volvo było Volvem…

Peugeot 403  Peugeot 403 (1962) - Cars for sale in Alor Setar, Kedah, Simca ArondeSimca Aronde – Wikipedia, wolna encyklopedia, Fiat 600 MultiplaFIAT 600 MULTIPLA fiat-600-multipla-1959-usa-gielda-klasykow Used - the  parking, Fiat 1300, 1500, 1800, 2300. Czasami trafiał się jakiś Mercedes albo Humber Super Snipe użytkowany przez towarzyszy partyjnych. Oczywiście tych, którym Wołga 24 wydawała się mało prestiżowa. 

 Humber Super Snipe 1966 - SPRZEDANY - Giełda klasyków

 No i jeszcze, szczególnie w wielkich miastach, Warszawa, Łódź, Gdańsk, Wrocław, wielkie amerykańskie krążowniki szos i inne wozy z marynarskiego importu.  

1967 Chevrolet Impala Model 3D - TurboSquid 1412370 

Chevrolet Impala - ulubione auto polskich taksówkarzy

 Ford Galaxie 500 4-door Sedan 1965 

Ford Galaxy 500

O niektórych z tych samochodów pisałem już na łamach Męskiego Bigosu. Zainteresowanych  zachęcam do przeszukania biblioteki bloga. https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html Jeśli jednak nie znajdziecie tam tego czego szukacie to napiszcie mi o tym. Wielu czytelników już tak zrobiło i po krótkim czasie mogli przeczytać o interesującym ich pojeździe.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

W 1975 roku w polskiej prasie ukazały się reklamy nowego auta które na rynek trafiło po niecałym roku od momentu ukazania się informacji prasowej. Był to angielski VAUXHALL CHEVETTE HS 1300. Prawdziwy Hot Hatch. Rodzaj samochodu raczej rzadko spotykany w Polsce. Wprowadzono go mniej więcej w tym samym czasie co Polskiego Fiata 128 3P. Samochody porównywalne choć ten angielski trochę bardziej prestiżowy mimo tego że sprowadzona wersja to tzw. totalna bieda. 

    

Polski Fiat 128p 3P 1300



Vauxhall Chevette HS

Czasami zdarza się tak, że w gamie modelowej zupełnie zwyczajnego, wielkoseryjnego samochodu pojawia się nagle nietuzinkowa wersja, która dzięki swojej wyjątkowości na stałe zapisuje się w historii motoryzacji. Przykładem jest chociażby Vauxhall Chevette - pragmatyczne auto kompaktowe dla przeciętnego Brytyjczyka żyjącego w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Model zostałby pewnie zapamiętany jako mało ekscytujący środek transportu, jednak udało mu się tego uniknąć dzięki usportowionej, ściśle limitowanej odmianie HS, która szybko zyskała kultowy status. 

 
Tygodnik Motor - rocznik 1975 - reklamy Romet / WSK / inne 


Samochody typu hot-hatch praktycznie od samego początku swojego istnienia mają szerokie grono zwolenników. Trudno się temu dziwić, ponieważ w niezwykle udany sposób łączą praktyczność i użyteczność na co dzień z osiągami pozwalającymi poczuć za kierownicą dreszczyk emocji. Są samochodami nie tylko praktycznymi, służącymi do przemieszczania się z punktu A do punktu B ale też mają dawać maximum przyjemności z jazdy.

 


Poza tym, dzięki bliskiemu pokrewieństwu z masowo wytwarzanymi modelami koszty ich utrzymania kształtują się na zupełnie rozsądnym poziomie. Co istotne, w powyższych kwestiach nic się na przestrzeni lat nie zmieniło. To samo dotyczy również przepisu, według którego powstają hot-hatche. Wystarczy bowiem wziąć popularnego hatchbacka, zamontować w nim mocny silnik, dostosować trochę zawieszenie i układ hamulcowy do możliwości jednostki napędowej, zmodyfikować nadwozie i wnętrze, aby prezentowały się bardziej rasowo... i hot-hatch gotowy. W taki właśnie sposób narodził się między innymi Vauxhall Chevette HS. Historia tego modelu sięga lat 70.  General Motors, ówczesny właściciel Vauxhalla i Opla, zainicjował projekt mający na celu stworzenie tzw. samochodu światowego. Skąd my to znamy?  W praktycznie jednakowej formie mógłby on być oferowany na różnych kontynentach. Opracowanie auta powierzono europejskim oddziałom GM. Opel miał za zadanie przygotować dwu- i czterodrzwiowego sedana, kombi oraz coupé, natomiast Vauxhall - trzydrzwiowego hatchbacka. Rezultatem starań konstruktorów były Opel Kadett C

 Minichamps, Opel Kadett C Caravan L 1978, model - Minichamps | Sklep  EMPIK.COM 

Opel Kadett Caravan C

 debiutujący w 1973 roku na rynkach Europy Kontynentalnej, oraz Vauxhall Chevette sprzedawany w Wielkiej Brytanii od połowy 1975 roku. Zaprojektowane przez Brytyjczyków auto bardzo przypadło Oplowi do gustu, dlatego po dostosowaniu do ruchu prawostronnego zasiliło gamę niemieckiej marki pod nazwą Kadett City. 

 Vauxhall Cavalier Mark I 1975-1981 (GL 1600 saloon 2d), lewy przód

Z kolei Vauxhall przejął od Opla oba sedany i kombi, uzupełniając w ten sposób swoją ofertę na Wyspach. Przy okazji zadbano o to, aby Chevette i Kadett różniły się nie tylko umiejscowieniem kierownicy.  Zmieniono stylizację przedniej części nadwozia oraz deski rozdzielczej. W samochodach stosowano również zupełnie różne jednostki napędowe. Vauxhall montował w Chevette wyłącznie 1.3-litrowy, 59-konny silnik własnej konstrukcji, pochodzący z modelu Viva HC. Takie źródło napędu pozwalało sprawnie się przemieszczać, ale na nic więcej nie można było liczyć, co tylko umacniało wizerunek kompaktowego Vauxhalla jako zwykłego samochodu dla twardo stąpających po ziemi. Dodatkowo potwierdzał to brak odmiany coupé. Włączenie jej do gamy Chevette nie było żadnym problemem - przecież Kadett posiadał taki wariant nadwoziowy. Dla zachowania równowagi Brytyjczycy oferowali coś, czego nie mieli Niemcy. Chodzi tutaj mianowicie o wersję dostawczą, która bazowała na kombi i nosiła nazwę Bedford Chevanne, stanowiąc przy okazji kolejny dowód zupełnie przyziemnego charakteru modelu Chevette. 

 1977 Bedford Chevanne Everest Double Glazing | Brochure scan… | Flickr 

Bedford Chevanne - obecnie kolekcjonerski rarytas

Vauxhall Chevette, 1975 [Auta5P ID:22029 EN]
Wszystko wskazywało na to, że auto zostanie zapamiętane wyłącznie jako zwyczajny środek transportu z punku A do punktu B. Na szczęście tak się nie stało. Kierujący firmą Vauxhall mieli ambicje sportowe i postanowili się zaangażować w rajdy samochodowe.  Wymagało jednak posiadania rajdówki. Firma takowej  wówczas nie miała. Trzeba było ją więc zbudować. Aby ograniczyć koszty bazą konstrukcyjną postanowiono uczynić jeden z seryjnie produkowanych modeli. Wybór padł na Chevette w odmianie hatchback, które z racji krótkiego, zwartego nadwozia oraz tylnego napędu wydawało się być znakomitą podstawą do stworzenia pojazdu rajdowego, co wkrótce znalazło potwierdzenie w rzeczywistości. Vauxhall T-Car - Chevette part 3 brochures UK market

Aby uzyskać odpowiednią homologację należało jednak wyprodukować co najmniej 400 egzemplarzy wersji cywilnej. W rezultacie powstał Vauxhall Chevette HS. Samochód ujrzał światło dzienne w 1978 roku i w niezwykle pozytywny sposób wpłynął na postrzeganie modelu, na którym bazował. Od tej pory Chevette nie było bowiem kojarzone jedynie ze skromnym, pospolitym autem, ale także z naprawdę rasowym hot-hatchem, który potrafi dać dużo radości z jazdy. 

 UK's rarest cars: 1977 Vauxhall Chevette, one of only 55 left on British  roads

Silnik to 2.3-litrowy, szesnastozaworowy agregat o mocy 137 KM. Ta ciekawa jednostka wyróżniała się pochyleniem cylindrów względem pionu o kąt wynoszący około 45 stopni, co zresztą znalazło odzwierciedlenie w jej nazwie (Slant Four, czyli „Skośna Czwórka”). Silnik był konstrukcją własną Vauxhalla. Jego debiut odbył się w 1967 roku pod maską modelu Vauxhall Victor FD

 Vauxhall Victor FD - Do You Remember?.

 Systematycznie udoskonalany, zyskał zwiększaną pojemność skokową z początkowych 1.6-, poprzez 1.8-, 2.0-, aż do 2.3-litra. Ostatni z wymienionych wariantów stanowił szczytowe osiągnięcie jednostek serii Slant Four.  W Chevette świetnie sprawdzał się w roli źródła napędu topowej odmiany. Zapewniając przyspieszanie do „setki” w  9 sekund a jego prędkość maksymalna wynosiła około 190 km/h. VAUXHALL 1980-1984 CHEVETTE CUTAWAY 001 - a photo on Flickriver

Do Polski trafił oczywiście wariant "totalna bieda" z podstawowym silnikiem 1300 i osiągami jak inne tego typu hatchbacki ale za to wyglądał. To był naprawdę ładny samochód a bliźniaczego Opla Kadetta C bił na głowę. Nigdzie nie widziałem innego koloru ale ten którego miał mój sąsiad i ten z reklamy prasowej był wściekle czerwony. A to przecież kolor idealny dla samochodu sportowego. Brak mocy można było zatem nadrobić jaskrawym kolorem nadwozia.

 kultowe auta prl VAUXHALL CHEVETTE - 5 zł - Allegro.pl - Raty 0%, Darmowa  dostawa ze Smart! - Gdynia - Stan: używany - ID oferty: 12004915798 FIA Historic Database

Samochód był sprzedawany przez Pol-Mot w cenie 3000 $. Ówczesny czarnorynkowy kurs dolara amerykańskiego  wynosił około 105 PLZ. Tak tak, czarnorynkowy. Oficjalny przelicznik PLZ na USD to była jedna wielka kupa śmiechu. Wynosił coś pomiędzy 3 a 5 PLZ. Państwo bardzo chętnie skupowało waluty wymienialne po takiej cenie lecz nigdy nie słyszałem by jakiemuś zwykłemu Polakowi po takiej cenie sprzedało dolary. Banki były państwowe i musiały postępować zgodnie z grabieżczym prawem. Kantory wymiany walut nie istniały. Byli za to różni uprzejmi jegomoście którzy ułatwiali zwykłym obywatelom wymianę złotówek na dolary lub odwrotnie i to zawsze po bardzo uczciwym kursie. Nie będę tu ukrywał że proceder ten był nielegalny a panowie ci byli solą w oku komunistycznej władzy. Co ciekawe ci komunistyczni decydenci też bardzo często korzystali z usług tych kieszonkowych kantorów wymiany walut. Specjalnie też nigdy nie interesowali się pochodzeniem dolarów, franków, marek czy funtów którymi Polacy płacili za wódeczkę, koniaczki, papierosy, jeansy, sprzęt RTV, samochody czy materiały budowlane dostępne bezproblemowo w sklepach PEWEX, PEKAO, POL-MOT, BALTONA i innych przyjmujących zapłatę w walutach wymienialnych. 3000$ X 105 PLZ to kwota 315000 PLZ czy tyle ile trzeba było zapłacić za dwa Polskie Fiaty 125p w wersji 1300. Średnie miesięczne wynagrodzenie to było wtedy około 1500 PLZ czyli 14 USD. No comments.

 

 
Vauxhall Chevette HS

 Vauxhall Chevette HS

 Vauxhall Chevette HS

 

 Vauxhall Chevette: Whatever you want it to be - PetrolBlog 

Czasy się zmieniły, ludzie, samochody i pieniądze też. Warto jednak czasem powspominać takie piękne czerwone kwiaty pojawiające się w szarej komunistyczne rzeczywistości.

 BIBLIOGRAFIA

http://autopaedia.com/galleries/Vauxhall/Vauxhall_Cavalier/Vauxhall_Cavalier_Mark_I_1975-1981_(GL_1600_saloon_2d)_(01)_-AA1-.php#jump 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html  

 

 

Jeżeli podobają się wam moje felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS. Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w mediach społecznościowych FB, TT, INSTA, TT i innych.

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.
 
POLECAM NA MOŻE WAS ZAINTERESUJE
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/ukad-warszawski-i-jego-samochody.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz