KONTYNUACJA
Samochód stanowił modernizację modelu 2101 , będącego licencyjną wersją samochodu FIAT 124, produkowanego w ZSRR od 1970 roku, a sprzedawanego za granicą pod marką Lada (pol. Łada). Pisałem o tym w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-waz-2101-2102-2103-21011.html
W 1974 roku podjęto prace nad kompleksową modernizacją podstawowego modelu Łady, aby zwiększyć jego szanse na rynkach eksportowych. Zmiany zewnętrzne ograniczały się do przestylizowania pasa przedniego, tylnego i detali nadwozia, bez zmian samej konstrukcji i geometrii nadwozia, w celu produkcji na już istniejących liniach produkcyjnych. W tych ramach unowocześniono radykalnie wygląd pasa przedniego, zastępując pojedyncze okrągłe reflektory i chromowaną atrapę przez czarną prostokątną atrapę i duże prostokątne reflektory, obejmujące kloszami także kierunkowskazy i światła pozycyjne (po raz pierwszy w ZSRR). Opcjonalnie mogły być stosowane wycieraczki reflektorów. Z tyłu pojawiły się duże lampy zespolone. Także ostrzejsze krawędzie i nowa forma przetłoczeń na panelach nadwozia nadawały samochodowi nowocześniejszy wygląd. Autorem nowej stylizacji był Władimir Stiepanow. Całkowicie nowe było również wnętrze samochodu. Zwiększono ponadto nieco bezpieczeństwo pasywne, dodając m.in. wzmocnienia w drzwiach przeciw uderzeniom bocznym.
Zmianom zewnętrznym towarzyszyły niewielkie zmiany mechaniczne. Podstawowy silnik – benzynowy 1,3 l (1294 cm³) WAZ-2105 o mocy 69 KM był zmodernizowanym silnikiem WAZ-21011, wyposażonym m.in. w nowy gaźnik Ozon w celu spełniania europejskich norm toksyczności spalin i zwiększenia ekonomiczności. Łańcuch rozrządu zastąpiono w nim paskiem rozrządu (pierwszy raz w ZSRR). Zmieniono przełożenia skrzyni biegów, a część samochodów otrzymywała nowy reduktor tylnego mostu, pozwalający na cichszą pracę. Wprowadzono ulepszenia do układu kierowniczego, pozwalające na lżejsze kierowanie, a także do układu hamulcowego (wspomaganie próżniowe i automatyczna regulacja hamulców bębnowych). Wprowadzono ponadto nowe radialne opony (o oznaczeniu MI-166)[1]. Produkowano także w późniejszym okresie wersje z innymi silnikami z gamy WAZ. Odmianą kombi, produkowaną od 1984 roku, był 2104, a częściowo zunifikowaną odmianą bardziej luksusową – 2107.
W grudniu 1977 skompletowano prototypy nowego samochodu, a w sierpniu 1979 uzyskał on międzynarodową homologację we Francji. Produkcję seryjną rozpoczęto od stycznia 1980. Samochód cieszył się popularnością na rynku wewnętrznym ZSRR, jako podstawowy model Żyguli, następca WAZ-2101, aczkolwiek produkcja starego modelu trwała jeszcze równolegle kilka lat. Od grudnia 1981 były one też eksportowane. Na rynek rosyjski samochód był oznaczany początkowo WAZ-2105 Żyguli 1300, a na eksport Lada 2105 lub z liczbą 1300 oznaczającą pojemność silnika. Na rynkach zachodnich stosowano też inne nazwy własne (Lada Riva, Lada Nova). Potocznie w ZSRR nazywany był: „piatiorka” (piątka). Także po upadku ZSRR i wprowadzeniu gospodarki wolnorynkowej samochód cieszył się w krajach poradzieckich dużym popytem z uwagi na praktyczność i niską cenę, mimo przestarzałej konstrukcji i ubogiego wyposażenia (w 2011 był najtańszym samochodem na rynku rosyjskim - cena 178 000 Rubli. Wprowadzono w tym okresie kilka odmian, różniących się silnikami i podzespołami. 30 grudnia 2010 roku ostatecznie zaprzestano produkcji w zakładach AwtoWAZ. Łącznie powstało ich ponad 2 miliony. Planowano przenieść produkcję modelu do zakładów w Iżewsku, lecz ostatecznie podjęto tam produkcję modeli2107 i 2104.
Odmiany modelu 2105
- 2105 - silnik benzynowy 1,3 l WAZ-2104 (1294 cm³, 69 KM), 4-stopniowa skrzynia biegów
- 21051 - silnik benzynowy 1,2 l WAZ-2101 (1198 cm³, 58,7 KM), 4-stopniowa skrzynia biegów
- 21053 - silnik benzynowy 1,5 l WAZ-2103 (1452 cm³, 71,4 KM), 4 lub 5-stopniowa skrzynia biegów
- 21053-20 - silnik benzynowy 1,5 l (1452 cm³) z wtryskiem
- 21054 - silnik benzynowy WAZ-2106 1,6 l (1568 cm³, 80 KM)
- 21054-30 - silnik benzynowy 1,6 l WAZ-21067 z wtryskiem (2007-2010)
- 21055 - silnik Diesla 1,5 l BAZ (BTM)-341 (1524 cm³, 50,3 KM) (małoseryjny, 2003-2005)
- 21056 - eksportowa wersja WAZ-2105 dla ruchu lewostronnego
- 21057 - eksportowa wersja WAZ-21053 z silnikiem z wtryskiem, dla ruchu lewostronnego (1992-1997)
- 21058 - eksportowa wersja WAZ-21051 z silnikiem z wtryskiem, dla ruchu lewostronnego (1982-1994)
- 21059 - silnik benzynowy Wankel 1,3 l WAZ-4132 (140 KM) - małoseryjna wersja dla służb specjalnych
Łada 2107 – samochód osobowy typu sedan produkowany przez rosyjskiego producenta. Model znany był w Europie jako Łada Nova lub Łada Riva a w Kanadzie jako Łada 1500 i Łada Signet. Samochód bazujący pośrednio (poprzez starsze Łady 2104, 2105, 2106, 2103, 2102, 2101) na samochodzie Fiacie 124. Łada 2107 występuje w następujących wersjach silnikowych: gaźnikowe 1300, 1500 oraz silniki o pojemności 1600 i 1700 z wtryskiem paliwa. Łada 2107 1300 z silnikiem o mocy 65 KM i osiąga 140 km/h (przyspieszenie 0–100 km/h 20 s), kolejna wersja – 1500 ma 75 KM i osiąga 150 km/h (przyśpieszenie 0-100km-h 17s), oraz pod koniec produkcji wersja z sinikami z wtryskiem jednopunktowym: o mocy 75 KM ale z wyższym momentem obrotowym 122Nm/3000, osiąga 155 km/h (przyśpieszenie 0–100 km/h 16s) oraz 1700 o mocy 80 KM i osiąga 157 km/h (przyspieszenie 0-100km/h 14 s) – obie wersje z tylnym mostami o przełożeniu 3:9, ostatnie wersje z czarną osłoną chłodnicy.
2107 była jednym z najdłużej produkowanych samochodów osobowych w historii motoryzacji. Jej produkcja trwała od 1982 roku, a zakończono ją w Rosji 30 lat później, w roku 2012 (ostatni samochód zjechał z taśmy zakładów Iż Avto 17 kwietnia 2012). Powodem zakończenia produkcji była m.in. przestarzała konstrukcja nie przystająca do obecnych wymogów bezpieczeństwa. Następcą 2107 został nowy miejski sedan Granta.
Montaż modelu 2107 kontynuowany ma być w Egipcie
Konstrukcja wszystkich tych samochodów wywodzi się z modelu Fiat 124. WAZ 2104 był bezpośrednim następcą poprzedniego kombi 2102, opartego na modelu 2101. Oba pojazdy miały taką samą sylwetkę, z charakterystyczną pochyłą płaską tylną ścianą. Oprócz nowego pasa przedniego nadwozia, z prostokątnymi reflektorami, widoczną różnicę stanowiły duże pionowe lampy zespolone po bokach klapy. Nieco powiększono przy tym tylną szybę. Wśród opcji, po raz pierwszy w samochodach radzieckich, znalazła się wycieraczka tylnej szyby. Zmieniono system podnoszenia tylnej klapy, z drążków skrętnych na siłowniki gazowe. Całkowitej zmianie w stosunku do wcześniejszego modelu uległo wnętrze samochodu. Zmianom zewnętrznym towarzyszyły niewielkie zmiany mechaniczne.
Podstawowym silnikiem była benzynowa jednostka 1,3 l (1294 cm³) WAZ-21011 o mocy 64 KM, z paskiem rozrządu w miejsce łańcucha, z nowym, ekonomicznym i ekologicznym gaźnikiem Ozon zauważalnie ograniczającym moc silnika.
Produkowano także wersje z innymi silnikami.
Prace nad zmodernizowanym modelem kombi rozpoczęto w 1978 roku, lecz priorytet miały prace nad sedanem, dlatego prototypy zbudowano dopiero w 1983 roku, a produkcję seryjną uruchomiono w lipcu 1984 roku (planowano pod koniec 1982). Do końca roku zbudowano tylko 1665 sztuk. Masowa produkcja ruszyła w 1985 roku, kiedy to zaprzestano produkcji poprzedniego modelu 2102. W roku 1986 osiągnięto zakładany pułap 50 000 samochodów rocznie. Na rynek rosyjski samochód był oznaczany początkowo WAZ-2104 Żiguli, a na eksport Lada (Łada) 2104 lub z liczbą oznaczającą pojemność silnika.
Po rozwiązaniu ZSRR i wprowadzeniu gospodarki rynkowej, popyt na tanie, chociaż przestarzałe kombi, wzrósł i produkcja lub montaż samochodu została umieszczona w kilku innych zakładach. Od 2002 roku produkcję samochodu przejęła fabryka IżAvto.
Auto z silnikiem 1,5l/71 KM (145 km/h) jest oferowane było jako Iż VAZ 21043 Żiguli. W 2009 roku zaprzestano tam produkcji, lecz w 2010 roku ponownie ją wznowiono. Ostatecznie produkcję modelu 2104 zakończono we wrześniu 2012 roku.
Łącznie do 2009 roku zbudowano 867 510 sztuk różnych wersji modelu 2104.
Odmiany modelu 2104
- 2104 - silnik benzynowy 1294 cm³, 64 KM przy 5600 obr./min
- 21046 - silnik benzynowy 1294 cm³, 64 KM przy 5600 obr./min, wersja dla ruchu lewostronnego
- 21041 - silnik benzynowy 1198 cm³, 59 KM przy 5600 obr./min (nie produkowany seryjnie)
- 21043 - silnik benzynowy 1452 cm³ (WAZ-2103), 71 KM przy 5600 obr./min
- 21047 - silnik benzynowy 1452 cm³ (WAZ-2103), 71 KM przy 5600 obr./min, wnętrze i atrapa chłodnicy na eksport od 2107
- 21044 - silnik benzynowy 1689 cm³ (WAZ-2107), 76 KM, przy 5200 obr./min
- 21045 - dostępny z trzema silnikami Diesla:
- wolnossący o poj. 1524 cm³, 50 KM przy 4600 obr./min
- wysokoprężny o poj. 1774 cm³, 65 KM przy 4500 obr./min
- turbodoładowany o poj. 1524 cm³, 70 KM przy 4600 obr./min
- 21042 - silnik benzynowy 1,5 l (WAZ-2103), dla ruchu lewostronnego
- 21048 - silnik Diesla 1,8 l (WAZ-343)
- 21041i - silnik benzynowy 1,6 l z wtryskiem (WAZ-21067) (produkowany przez IżAwto)
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.POLECAM NA MOŻE WAS ZAINTERESUJE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz